پایان نامه نوآوری محصول:مدلهای مدیریت دانش |
نتایج
نام محقق
ارزیابی دانش
تسهیم واستفاده از دانش
نگهداری دانش
توسعۀ دانش
کسب دانش
شناسای دانش
تعیین
هدفهای دانش
گراور ودانپورت(1996)
*
*
*
*
مارک ومکالروی (2002)
*
*
هیسگ (2000)
*
*
*
*
بک من (1999)
*
*
*
*
*
نوناکا و تاکوچی (1995)
*
*
*
بکوویتزو ویلیامز(1999)
*
*
*
*
*
پیترگوتشاک (2006)
*
*
*
*
*
روب ومهاردت(2002)
*
*
*
*
*
*
*
2-1-5-1) فرایند خلق و تبدیل دانش
پیش از بیان الگوی فرایند خلق و تبدیل دانش(SECI ) لاز
م است تا مفهوم پایه ای (بی ای)تحلیل شود بی ای(BA ) مفهومی ژاپنی و به معنی مکان [1] است. این مفهوم که نخستین بار توسط کیتارو نیشیدا [2]، ارائه شده به معنی مکانی مشترک برای برقراری روابط می باشد. این مکان می تواند فیزیکی (اداره و دایره کاری، (مجازی) نامه الکترونیک و کنفرانس تصویری) یا ترکیبی از این دو باشد . آن چه مفهوم (بی ای) را از تعاملات عادی افراد متمایز می کند ، چنین فضایی، مفهوم خلق دانش می باشد .(بی ای) بستر ارتقای دانش فردی و جمعی را فراهم می کند. دانشی که حاصل تجارب و اندیشه های دیگران می باشد، قابل حصول توسط افراد دیگر است . در واقع بی ای محتوایی را فراهم می کند که فرآیند خلق دانش و انتقال آن شکل بگیرد . این فضا می تواند در گروه های کاری، گروه های غیر رسمی ، تیم های پروژه ای ، جلسات موقتی یا در تماس با مشتریان شکل بگیرد(رنانی و فامقی،1388).
[سه شنبه 1398-07-30] [ 02:03:00 ق.ظ ]
|