پایان نامه یادگیری خودتنظیمی//عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی |
است. چرا که پیشرفت تحصیلی موضوعی است که به خصوص در حال حاضر مورد توجه تمامی کشورهای جهان است.
پیشرفت تحصیلی، به عنوان متغیر وابسته، تحت تاثیر یک عامل نیست، بلکه عوامل متعددی نظیر استعداد تحصیلی (لاوله ویجن، 1997)، راهبردهای خودتنظیمی (گرین، 1996)، ساختار کلاس درس (مایا، 2001 به نقل از عبدالملکی، 1385)، انگیزش تحصیلی (آگوروگلو و آلبرت، 1979).
توانایی یادگیرندگان، آموزش معلمان و انگیزش یادگیرندگان (کیت و کول، 1997) و عوامل شناختی مانند هوش عمومی (گدرلا، 1997) و خودکارآمدی تحصیلی (وانگ؛ 1998) بر روی آن تاثیر دارد (رضائی نسب ،1389).
نتایج تحقیقات راهنما و عبدالملکی؛ 1385 نشان داد که پیشرفت تحصیلی دانشجویان (معدل کل آنها) با هفت متغیر پیشبینی کننده در سطح 01/0 رابطه معناداری (با جهت مثبت) دارند که سیالی، انعطافپذیری، بسط، ابتکار خودانگیزی، خودآگاهی و خودکنترلی را شامل بودند (همان منبع).
در کتاب روانشناسی تربیتی دکتر محمد پارسا (1377) عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی به شرح ذیل
آمده است:
1) هدف: اگر بخواهیم بازده و نتایج هدفهای تربیتی به طور دلخواه و رضایت بخشی حاصل شوندهدفها باید کاملاً گویا و روشن باشد.
2) آمادگی: برای اینکه یادگیرنده، در تجربههای آموزشی و تحصیلی خود شرکت فعال و موفقیتآمیز داشته باشد باید از آمادگیهای بدنی و روانی کافی برخوردار باشد.
3) انگیزش: انگیزش یا علاقه به یادگیری در حقیقت ترکیبی از چه چیز آموختن یا چرا آموختن است. بدین معنی که چه چیز بیاموزیم تا آموختن آن برای ما سودمند و مطلوب باشد. بسیاری از روانشناسان معتقدند که انگیزش مهمترین عامل موثر در کارآیی یا یادگیری است.
4) فعالیت: برای اینکه حداکثر یادگیری حاصل شود یادگیرنده را نمیتوان موجودی انفعالی یا فعلپذیر دانست. فعالیتهایی مانند چابکی یا هوشیاری ذهنی از شرایط لازم در یادگیری است؛ به سخن دیگر دستگاه درون ده حسی موجود زنده باید هوشیاری و چابک باشد و فرآیندهای واکنش کننده نیز نیرومند باشند.
5) تمرکز: تمرکز را باید متمایز از توجه صرف دانست. در واقع تمرکز توجه یا هدفی است که به گونهای موثر به سوی یادگیری گرایش مییابد.
6) سازماندهی: در سازمان دهی یک رشته اجزا و بخشهای مختلف معلومات به یکدیگر پیوند مییابند و به عنوان یک کل یا معنا ادراک شوند. سازماندهی فرآیندی است که مواد خام یادگیرنده را به یک وسیله سازنده تبدیل میکند که نیل به هدفهای تربیتی را آسان میسازد.
7) پاسخ: پاسخ را میتوان یک عامل یا تغییر درونی دانست که موجود زنده را برای فعالیت آماده میسازد.
[سه شنبه 1398-07-30] [ 01:04:00 ق.ظ ]
|