پایان نامه ازدواج غیر قانونی/:تاثیر ازدواج غیرقانونی بر کودک
واضح است که کودکان بی‌هویت و بی‌شناسنامه به دلیل شرایط خاص آنها از بسیاری از حقوق اجتماعی محرومند ، آنها از اساسی ترین حقوق خود بی بهره اند حقوقی مثل تحصیل، خدمات درمانی و در سن بالای 15 سالگی حق شغل، فلذا به سهولت در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. ورود به مشاغل کاذب، اعتیاد، گدایی، دزدی و سایر اعمال خلاف قانون فضاهای مناسب حال این کودکان است که به راحتی به آنها دست می یابند.

 

سازمان بهزیستی کشور با تعداد زیادی از این نوع کودکان روبرو است که بدلایل خانوادگی و عدم کنترل آنها جذب کانون های خلاف قانون می گردند و مورد سوء استفاده و ثمره کشی واقع می شوند.

 

هویت هر شخص ناشی از تابعیت اوست در اینجا هویت صرفا نام شخص، نام والدین او ، محل تولد و محل سکونت او نیست تمام این اقلام اطلاعاتی می بایستی در چارچوب قوانین یک کشور مورد تایید قرار گیرد به عبارتی یک نظام حقوقی او را شناسایی کند. فلسفه دخالت سازمان های بین المللی و اساساً علت تاسیس نهاد های بین المللی حل این گونه مسائل است. اصول تعریف شده توسط نهاد های بین المللی مثل اینکه ” هیچ کس نباید بدون تابعیت باشد” یا “از تابعیت مضاعف باید جلوگیری کرد” به منظور برطرف نمودن مشکلات ناشی از تفاوت رژیم های مختلف حقوقی است که خود منبعث از فرهنگ ها و مبانی فکری و عقیدتی خاص هر کشورمی باشد، است.

 

 

 

 

 

ب) کودک در حقوق موضوعه

 

 

 

نظام جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای به حقوق کودکان دارد بطوریکه در برابر ماده 1 قانون ثبت احوال مصوب سال 1355 یکی از وظایف ذاتی سازمان ثبت احوال کشور ثبت ولادت و صدور شناسنامه است و در خصوص اتباع بیگانه نیز مکلف به ثبت و صدور گواهی ویژه اتباع خارجی است، در ماده 5 برای سرعت بخشیدن به ثبت رویداد ولادت و تسلیم سند هویتی و تابعیتی به اطفال بلافاصله بعد از تولد، از ظرفیت سایر دستگاههای ذیربط در امر رویداد های حیاتی بهره گرفته است. در تبصره ماده 15 قانون ثبت

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

احوال مهلت 15 روزه برای اعلام رویداد ولادت توسط اعلام کنندگان قانونی پیش بینی شده است.

 

علاوه بر آن، از آنجائیکه ثبت واقعه ولادت اطفال ایرانی بخصوص کودکان موصوف برای قانونگذار بسیار  مهم بوده به همین منظور در تبصره ماده 16 آن قانون برای آنها احکامی را صادر نموده است. ماده 16 قانون ثبت احوال مصوب سال 1355 اعلام کنندگان قانونی رویداد ولادت را به ترتیب احصاء نموده است. تبصره ماده مذکور برای ثبت ولادت اطفالی که ازدواج والدین آنها به هر دلیلی به ثبت نرسیده است یا اینکه اساسا پدر یا مادر آنها غایب هستند تسهیلاتی را قائل شده است. بدین ترتیب که به منظور جلوگیری از بی هویتی کودک متولد از والدینی که قانوناً و بر اساس مدارک هویتی نسبتی با هم ندارند، حضور پدر و مادر برای اعلام ولادت الزامی است، بدیهی است برای انتساب مولود به اعلام کنندگان به دلیل متقن نیاز داریم که در این شرایط علاوه بر حضور والدین که خود اقرار محسوب می شود، گواهی ولادت بیمارستان محل تولد نوزاد نیز ارائه می شود و چنانچه مادر در بیمارستان زایمان نکرده باشد، دو نفر گواه به این تولد و انتساب آن به والدین اعلام کننده، شهادت می دهند.

 

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت