۶۶/۵۲c…fC.V. صفات۳۲/۲۰۳۹/۳۷۶/۲۷

*اعداد زیرخطدار و ایتالیک نشانگر تیمارهایی هستند که در صفت مورد نظر بالاترین مقدار را داشتند
*حرف مشترک در هر ستون غیرمعنی دار بودن را نشان میدهد.
۴-۲- متوسط تعداد غده در بوته، وزن غده و تعداد روز تا غدهدهی
نتایج تجزیه واریانس در جدول ۴-۳ نشان داد که برای متوسط تعداد غده در بوته، وزن غده و تعداد روز تا غدهدهی بین کلونهای مختلف در سطح ۱% اختلاف معنیدار وجود دارد که با نتایج ارسلان (۲۰۰۷)، موسیپور گرجی و همکاران (۱۳۸۷ و ۱۳۸۴)، جم و همکاران (۱۳۸۴)، خان و همکاران (۲۰۱۱)، امینی و آگاهی (۱۳۸۴)، صمدیفروشانی و همکاران (۱۳۸۸)، دهدار (۱۳۸۱) و پرویزی (۱۳۸۵) مطابقت داشت.
نتایج مقایسه میانگین برای صفت متوسط تعداد غده در بوته طبق جدول ۴-۴ نشان داد که دامنه تغییرات آن بین ۳۱/۵ و ۸۸/۱۳ عدد بوده و کلون شماره ۴۸ همانطوریکه ارتفاع بوته بیشتری نسبت به بقیه داشت، تعداد غده بیشتری نیز نسبت به ارقام شاهد و بقیه کلونها داشت و در گروه A قرار گرفت، کلون شماره ۳۲ همانطوریکه ارتفاع بوته کمتری نسبت به بقیه داشت، تعداد غده کمتری نیز نسبت به ارقام شاهد و بقیه کلونها داشت و در گروه l قرار گرفت. دامنه تغییرات تعداد غده در تحقیقهای انجام شده توسط امینی و آگاهی(۱۳۸۴) بین ۳۳/۸ و ۱۴ عدد، دهدار (۱۳۸۱) بین ۳/۳ و ۵۲/۴ عدد، موسیپور گرجی و همکاران (۱۳۸۵) بین ۹۸/۳ و ۳۱/۱۰ عدد، خیاطنژاد و همکاران (۲۰۱۱) بین ۱/۶ و ۲/۷ عدد بوده است.
نتایج مقایسه میانگین برای صفت وزن غده طبق جدول ۴-۴ نشان داد که دامنه تغییرات آن بین ۵۵۴ و ۵/۱۲۴۷ گرم بوده و کلون شماره ۴۸ همانطوریکه ارتفاع بوته و متوسط تعداد غده در بوته بیشتری نسبت به بقیه داشت، وزن غده بیشتری نیز نسبت به ارقام شاهد و بقیه کلونها داشت و در گروه A قرار گرفت، کلون شماره ۳۲ همانطوریکه ارتفاع بوته و متوسط تعداد غده کمتری نسبت به بقیه داشت، وزن غده کمتری نیز نسبت به ارقام شاهد و بقیه کلونها داشت و در گروه H قرار گرفت. دامنه تغییرات تعداد غده در تحقیق انجام شده توسط فلنجی و احمدیزاده (۲۰۱۱) بین ۳۳۷ و ۱۲۰۷ گرم بوده است.
نتایج مقایسه میانگین برای صفت تعداد روز تا غدهدهی طبق جدول ۴-۴ نشان داد که دامنه تغییرات آن بین ۳۳/۵۲ و ۶۶/۶۷ روز بوده که متفاوت از نتایج تحقیقات بهعمل آمده توسط پرویزی (۱۳۸۵)میباشد که بین ۵/۳۵ و ۲/۴۳ روز بوده است. تفاوت در زمان غدهزایی بین ارقام و کلونهای سیبزمینی امری است طبیعی و به ژنوتیپ آنها مرتبط میباشد. در این تحقیق کلون شماره ۶۳ نسبت به ارقام شاهد مورد بررسی و سایر کلونها مرحله غدهدهی آن دیرتر آغاز گردید و در گروه A قرار گرفت، کلون شماره ۳۰۲ نسبت به ارقام شاهد مورد بررسی و سایر کلونها مرحله غدهدهی آن زودتر آغاز گردید و در گروه H قرار گرفت، اکثر کلونهایی که زمان غدهزایی آنها زودتر بوده عملکرد بالاتری نیز داشتند. بنابراین پیشبینی میگردد زمان غدهزایی با عملکرد درارتباط باشد. درنتیجه با توجه به این استدلال کلون شماره ۳۰۲ که زمان غدهزایی آن زودتر بوده عملکرد آن برابر با ۲۷/۶۴ تن در هکتار و کلون شماره ۶۳ که زمان غدهزایی آن دیرتر بوده عملکرد آن برابر با ۳۷/۴۵ تن در هکتار بوده است. دامنه تغییرات زمان غدهزایی در تحقیق پرویزی(۱۳۸۵) بین ۵/۳۵ و ۲/۴۳ روز بوده است. نتایج همچنین نشان داد که زمان غدهزایی ارقام شاهد زودرس عموما سریعتر از ارقام شاهد دیررس بود و کلونهای شماره ۱۰۶، ۳۰۲، ۹۳، ۵۷، ۴۸، ۵۶، ۷۹، ۱۱، ۱۵، ۹۸، ۴۰۳ و ۲۰۰ از لحاظ زمان غدهزایی شبیه به شاهدهای زودرس (مارفونا و ساتینا) بودند و کلونهای شماره ۶۰، ۱۰۲، ۶۹، ۳۲، ۱۶، ۶۱۵، ۵۰۵، ۶۳، ۴۰۵ و ۳۰۴ نیز از لحاظ زمان غدهزایی مشابه ارقام شاهد میانرس (بورن، ساوالان و کایزر) بودند.
جدول ۴ – ۳ – تجزیه واریانس مربوط به صفات متوسط تعداد غده در بوته، وزن غده و تعداد روز تا غده دهی.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت