پایان نامه نظارت بر قوه مجریه/تعاریف نظارت
نظارت مجلس به‌ معنای صلاحیتی است که هدف از اعمال آن، بررسی و کنترل اجرای صحیح قانون به‌وسیله همه ارکان، نهادها و مقام‌های دولتی و حکومتی، اعمال نظر و صلاحدید سیاسی نمایندگان درباره چگونگی شکل‌گیری و انتخاب وزرا، هیئت وزیران و ساختار و سازمان تشکیلاتی دولت برای جلوگیری از هرگونه خودکامگی به‌وسیله نهادها و مقام‌های اجرایی و اداری، حفظ و حراست از حقوق مردم و حصول اطمینان از اداره صحیح و کارآمد کشور است.

مجلس در اعمال صلاحیت‌های نظارتی خود از یک طرف با کنترل رفتار و تصمیمات نهادها و مقام‌های اداری و اجرایی برمبنای قانون (شاخص) از اجحاف مسئولان اداری و اجرایی، جلوگیری و از حقوق مردم حمایت می‌کند و ازطرف دیگر با نظارت سیاسی و ارزیابی مستمر عملکرد مقامات عالی‌رتبه اجرایی کشور با تأکید بر اجرای صحیح قوانین بر چگونگی تحقق اهداف کم‍ّی و کیفی تعیین شده برای نهادها و مقام‌های اجرایی مذکور در قوانین برنامه‌های توسعه اجتماعی، اقتصادی، قوانین شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی و سایر قوانین، کارآمدی و اثربخشی فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی را مراقبت و پیگیری مستمر می‌کند (خورشیدی ،2، 1381).

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

نظارت در حقوق اساسی عبارت است از بررسی و ممیزی وارزشیابی کارهای انجام شده یا در حین انجام و انطباق آن‌ها با تصمیمات اتخاذ شده و همچنین قانون و مقررات در جهت جلوگیری از انحراف افراد. (قاضی شریعت‌پناهی، 392، 1383)

گفتار دوم: مفاهیم مشابه
مفاهیمی چون ارزیابی و کنترل مشابه مفهوم نظارت می‌باشند و در بسیاری از مواقع کنار یکدیگر به کار برده می‌شوند، اما باید گفت نظارت با ارزیابی متفاوت است؛ زیرا اگر در نظارت بازرسی خلافکاری‌های عاملین در یک سازمان یا غیرسازمان مورد توجه باشد، غایت ارزیابی آن است که سرانجام در یک برنامه چه چیزی عاید شرکت‌کنندگان می‌شود و چه نگرش و مهارت‌هایی را کسب می‌کنند و بازخورد آن را به متولیان امر منعکس نموده و در مجموع می‌توان اینگونه بیان نمود که ارزیابی از مفهوم وسیع‌تری نسبت به نظارت برخوردار است. (بهادری، 25، 1389)

نظارت با کنترل نیز متفاوت است. گرچه برخی درصددند مترادف بودن این دو واژه را اثبات کنند ولیکن باید گفت این دو واژه علی‌رغم نزدیکی معنایی که با یکدیگر دارند، در برخی موارد از یکدیگر جدا می‌شوند؛ بدین صورت که نظارت در بعد حقوقی و فلسفه‌ی سیاسی خودنمایی می‌کند و کنترل به حوزه مدیریت نزدیک شده و شکل عملی به خود می‌گیرد و از این روی، کنترل به مجموعه شیوه‌ها، تدابیر و وسایلی اطلاق می‌شود که به یک فرد، جامعه و یا گروه در راستای تحقق اهداف و هدایت افرادش به رعایت قوانین، اصول، کارکردها، آداب، شعائر، مناسک، هنجارها و ارزش‌های پذیرفته خود به کار می‌گیرد. (ایزدهی،7، 1390).

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت