پایان نامه مطالعه تطبیقی حقوق مالکیت فکری آثار دانشگاهی |
1-3. اهداف. 4
1-4. سوالات تحقیق. 5
1-5. فرضیهها. 5
1-6. مواد و روش تحقیق. 6
1-7. جنبه جدید بودن نوآوری. 6
فصل دوم: مالکیت آثار دانشگاهی…………………………………………………………………………..10
2-1. تعریف مالکیت فکری. 10
2-2. تعریف حقوق مالکیت فکری. 12
2-3. تعریف آثار دانشگاهی. 16
2-3-1. وجود افرادی با عنوان استاد و دانشجو و مستخدم در دانشگاه 16
2-3-2. وجود قرارداد استخدامی یا شرایط قانونی خاص. 18
2-3-3. وجود نهاد یا سازمان قانونی به نام دانشگاه. 21
2-3-4. خلق اثر دانشگاهی………………………………………………………………………………………….. 23
2-4. مالکیت حقوق مادی آثار دانشگاهی…………………………………………………………………………….26
2-4-1. فرض مالکیت پدیدآورنده. 26
2-4-2. فرض مالکیت دانشگاه. 29
2-4-2-1. معیارهای تعلق مالکیت اثر به دانشگاه. 32
2-4-2-1-1. دکترین کار در برابر مزد. 33
2-4-2-1-2. قاعده استفاده گسترده از منابع دانشگاهی. 43
2-4-2-1-3. قرارداد. 47
2-4-3. مالکیت مشترک……………………………………………………………………………………………………………….52
2-4-3-1. حق استفاده از اثر مشترک. 60
2-5.حقوق معنوی پدیدآورندهگان آثار دانشگاهی………………………………………………………………..60
2-5-1. ماهیت و قلمرو حقوق معنوی پدیدآورنده اثر. 61
2-5-2. تئوری قابل اعمال بودن دفاع دکترین “استفاده منصفانه” در نقض حقوق اخلاقی پدیدآورنده اثر دانشگاهی.. 65
2-5-3. اطمینان. 69
2-5-4. فضای باز فکری در دانشگاه(آزادی دانشگاهی). 74
فصل سوم: حقوق و تکالیف دانشگاه و پدیدآورنده در قبال یکدیگر 81
3-1. مسئولیت وتعهدات دانشگاه در مقابل پدیدآورنده. 81
3-1-1. آموزش مالکیت فکری. 82
3-1-2. انجام حمایت های لازم برای برخورداری اثر از حمایت قانونی 84
3-1-3. تحصیل حمایت قانونی لازم برای حمایت از حقوق مالکیت فکری اثر پدیدآمده. 87
3-1-4. تسهیل انتقال تکنولوژی از دانشگاه به جامعه و صنعت 89
3-1-5. تاسیس دفتر مالکیت فکری یا انتقال فناوری. 91
3-1-6. حل و فصل اختلافات. 93
3-2. مسئولیت و تعهدات پدیدآورنده در قبال دانشگاه. 96
3-2-1. مسئولیت افشاء و یا عدم افشای اثر. 96
3-2-2. مساعدت در بهره برداری از اثر.. 99
فصل چهارم: قانونگذاری وتجاریسازی آثار دانشگاهی. 102
4-1. قانون بای-دل…………………………………………………………………………………………………………………….. 104
4-2. مفهوم تجاری سازی آثار دانشگاهی………………………………………………………………………………….. 108
4-3. روش های تجاری سازی…………………………………………………………………………………………………….. 108
4-3-1. انتشار مقالات و تالیفات. 109
4-3-2. ارتباط بین محققان و صنعت.. 110
4-3-3. اعطاء مجوزهای بهره برداری نتایج تحقیقات دانشگاهی به بخش صنعت.. 112
4-3-4. ارتباطات علمی و پژوهشی بین دانشگاهی و شرکت محققان در سمینارها. 114
4-3-5. شرکت های استارت آپ . 115
4-3-6. سایر روشهای انتقال فنآوری. 116
4-4. تاسیس مراکز انتقال فناوری و بهره برداری تجاری………………………………………………………….117
4-4-1. دفتر مرکزی انتقال فناوری در دانشگاه. 118
4-4-2. دفاتر غیر متمرکز انتقال فناوری.. 119
4-4-3. پارک علم و فناوری. 119
4-5. موانع فرا راه انتقال فناوری و تجاری سازی آثار دانشگاهی……………………………………………………….. 120
4-5-1. نوع تحقیق. 120
4-5-2. کمبود بودجه. 121
4-5-3. عدم وجود کارشناس. 123
4-5-4. ارزش پایین نتایج برخی از تحقیقات به منظور تجاری سازی 125
4-5-5. عدم تمایل و یا تمایل پایین آفرینندگان آثار در جهت تجاری سازی. 126
نتیجهگیری. 127
منابع……………………………………………………………………………………………………… 132
جداول
جدول1-1…………………………………………………………………………………………………………………………………………….40
جدول2-2…………………………………………………………………………………………………………………………………………….46
جدول3-3…………………………………………………………………………………………………………………………………………….50
1-1. پیشگفتار
دانشگاهها به جهت برخورداری از نیروی متخصص و آموزش دیده و نیز برخورداری از تجهیزات و امکانات لازم، به عنوان منبعی مهم در تحقیق و توسعه، سهم ارزشمندی در ایجاد، تولید و توسعه علم و فناوری دارند. این سهم در کشورهای توسعهیافته و صنعتی به دلیل ارتباط متقابل و تنگاتنگ صنعت و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی از جمله دانشگاه، همچنین قوانین معین و مشخص حقوق مالکیت فکری در تعیین حدود روابط بخش صنعت و دانشگاه، بیش از کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه است. به همین دلیل، دانشگاه قادر است به نحو مطلوبی بخش صنعت را تغذیه کند و از انجام کارهای صرفا پژوهشی بری باشد. صنعت نیز متقابلا، گذشته از برطرف نمودن نیازهای خود در دستیابی به دانش پیشرفته روز، منابع مالی دانشگاه را در زمینه پژوهش فراهم میآورد.
[دوشنبه 1398-07-29] [ 08:43:00 ب.ظ ]
|