پایان نامه درباره تداعی برند:-دارایی های برند |
است از دارایی هایی که بطور ذهنی به برند متصل شده است. این متغیر به وسیله شاخص هایی از قبیل شخصیت برند، صداقت و اعتماد، تداعی سازمانی (مسئولیت اجتماعی برند) و … مورد سنجش قرار میگیرد. (گیلانی نیا و همکاران، 1389، ص110) ریو و همکاران (2001)، تداعی برند را به عنوان عنصر کلیدی در تشکیل و مدیریت ارزش ویژه برند مطرح کرده اند. بنا براین، ارزش ویژه برند قوی، مبین این مطلب است که مشتریان هم خوانی و رابطه مثبت زیادی با برند احساس میکنند.بر اساس طبقه بندی های مرتبط، تداعی های محصول و تداعی های سازمانی، دو رکن از پر ارجاع ترین طبقات تداعی برند محسوب میشوند. از بعد منافع تداعی برند میتوان برای کمک به پردازش و بازیابی اطلاعات، تمایز قائل شدن به برند، ایجاد دلیل و استدلالی برای خرید، آفرینش احساسات و نگرش های مثبت و حمایت از ترویج و توسعه برند سود برد. (سلطان حسینی و همکاران، 1390، ص90)
2-2-10-6 دیگر دارایی های برند
گروه آخر، دیگر دارایی های اختصاصی نام تجاری را بیان میکند، مانند امتیازات و حق ثبت ها[1]، علامتهای تجاری [2]، روابط کانال ها و غیره . دارایی هایی نام و نشان
تجاری اگر بتوانند از ورود رقبا برای تضعیف وفاداری مشتری جلو گیری کنند، بالاترین ارزش را خواهند داشت.(آکر، 2004، ص137)
2-2-11 عوامل تداعی برند[3]
نظریه ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری (1993) بر اساس نظریه ارزش ویژه برندآکر (1991) شکل گرفته که در آن سه عامل تداعی برند(دارایی ها، منافع و نگرش ها)در نظر گرفته شده است .عوامل تداعی برند (دارایی ها، منافع و نگرش ها) متغیر های توصیف کننده مفهوم وفاداری به برند هستند. (گلادن و فانک، 2002، ص60)
دارایی ها توصیف هایی هستند که یک برند را شرح میدهند . اینکه یک مصرف کننده در باره یک برند چه فکری میکند و یا یک برند چه ارتباطی با خرید یا مصرف آن دارد ؟
منافع، ارزش های شخصی اند که یک مصرف کننده برای ویژگی های یک برند قائل است منافع در واقع فوائدی هستند که مصرف کننده فکر میکند، از مصرف یک برند به دست خواهد آورد . منافع برند به ارزشهای شخصی و نیاز های فردی مشتری که نشان دهنده دارایی های محصول یا خدمت است بستگی دارد.
جی. دبلیو. آلپورت[4] در تعریف نگرش مینویسد : «نگرش حالتی ذهنی یا عصبی حاکی از تمایلی است که از طریق تجربه سازمان یافته حاصل شده و بر پاسخ های فرد نسبت به تمامی موضوعات و موقعیت هایی که با آن در ارتباط است، تاثیر جهت دار یا پویا دارد »(حسینی و دیگران، 1390، ص91)
گلادن و فانک [5]خاطر نشان کردند که نگرش ها شامل عوامل مهم و متمایز، اهمیت، آگاهی ها و اطلاعات، تجربه مستقیم و ارزش آن از دیدگاه مشتری است. (گلادن و فانک، 2002، ص60)
[پنجشنبه 1398-08-02] [ 01:18:00 ق.ظ ]
|