الگوی نوع سوم (تکرار پایان بخش)۸۵/۸۴%متن ششمالگوی نوع سوم ( تکرار پایان بخش)۱۴۵/۸۳%

جدول (۱۳٫۴): درصد پاسخهای درست درک مطلب به سه متن در آزمون دوم
۴-۷- نتیجهگیری:
از آنجا که عموماً علاقه به خواندن کتابهای درسی، چندان زیاد نیست، این ایده در ذهن محقق پدید آمد که شاید بتوان با بهره گرفتن از الگوهای خاص چینش آغازگر- پایان بخش، خوانش پذیری متن را بالا برد و موجب علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه شد؛ به قول مولانا « چون سر وکار تو با کودک فتاد / پس زبان کودکی باید گشاد». درس های کتاب فارسی (بخوانیم) پایه چهارم بررسی و بنا به پاسخ های آزمودنی ها به ازمون های انجام شده مشخص شد که درس های این کتاب زبان قابل فهمی برای کودکان ۱۱-۱۰ ساله دارد و نوع نوشته ها تقریباً نزدیک به هم و هم سطح است. هرچند بعضی موضوعات خاص، مثل درس پنجم کتاب (جهان پهلوان) که از المپیک و رخدادها و چگونگی حرکات ورزشکاران می گوید و درس چهارم (کودکان حق دارند که ….) که از سازمان یونیسف و سازمان ملل متحد وحقوق و وظایف آنها صحبت می کند؛ همچنین درس پانزدهم (میراث فرهنگی) که از موزه و آثار باستانی اطلاع می دهد، نیازمند واژه ها و اصطلاحات خاص خود است که زبان این دروس نسبت به درس های دیگر مشکل تر است- از درس پنجم و چهارم در این تحقیق استفاده نشد، تنها بخشی از درس پانزدهم که به قضاوت آموزگاران این کتاب، هم سطح باقی دروس بود، در آزمون مورد استفاده قرار گرفت.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
  • با تحلیل داده های تحقیق، یعنی متن کتاب فارسی بخوانیم کلاس چهارم دبستان، الگوهای توزیع تکرار آغازگر/پایانبخش بررسی شد والگویی جدید مشاهده گردید که در مطالعات پیشین زبان فارسی به آن اشاره نشده بود:
الگوی جدید: آغازگر، پایان بخش جمله بعدی
  1. سپاه توران، به فرماندهی افراسیاب، از رود جیحون گذشته بود.
T1-R1
  1. ایرانیان در برابر سپاه توران پایداری می کردند اما پیروزی بر آنان بسیار مشکل بود.
T1-RT1
  • ظاهراً داده های این پژوهش، حاکی از آن است که ارتباط معناداری میان نوع الگوی آغازگر/پایانبخش و کیفیت خواندن و میزان درک مطلب آن ها وجود ندارد. شاید بتوان گفت انگیزه و علاقه به خواندن، مهمترین عامل و در عین حال متاسفانه غیر قابل سنجش ترین عامل است در امر خواندن و دشواری هر متن برآیندی است از عوامل مختلف که تنها یکی از آنها عامل زبانی است.

فصل پنجم:
خلاصه و نتیجهگیری
۵-۱- خلاصه پژوهش
زبانشناسی نقشگرا، و بالتّبع دستور نظاممند هلیدی، معتقد است هدف اصلی زبان انتقال معناست و سخنوران به هنگام تعامل زبانی با یکدیگر هر سه لایه معنایی تجربی، بینافردی و متنی را با همدیگر تنیده و منتقل میکنند. به عبارتی آنها معتقدند معنای هربند مجموعهای است متشکل از تمامی این سه لایه معنایی.
در این تحقیق سعی شد تا با اتکا بر این رویکرد نقشگرایانه به زبان، متن درسهای کتاب بخوانیم پایه چهارم دبستان از نظر فرانقش متنی مورد کنکاش قرار گیرد. آنچه مورد عنایت این پژوهش قرار داشت، توزیع آغازگرها و پایانبخشها در جملات پشت سر هم بود. توجه این پژوهش به سمت نحوه تکرار آغازگرها و پایانبخشها و ارتباط احتمالی آنها در جملاتی بود که بعد از یکدیگر میآیند.
هدف از انجام این تحقیق مطالعه الگوهای توزیع آغازگر-پایان بخش در جملات کتابهای آموزشی جدید مقاطع دبستان است تا مناسبترین الگو از منظر درک خواندن استخراج شود.
سؤالهای اصلی این پژوهش عبارت بود از:

    1. انواع الگوهای توزیع آغازگر و پایانبخش در جملات کتابهای آموزشی جدید مقاطع مختلف دبستان کدام است؟
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت