در یک تقسیم بندی کلی تر تنیدگی در قالب عوارض فیزیولوژیکی، روانی و رفتاری مطرح شده است (رابینز، ۱۹۹۳، لوتانز،۱۹۸۹، ایوانسویچ و ماتسون، ۱۹۸۰). در این قسمت ضمن معرفی نشانه ها و اثرات فیزیولوژیکی، روانی و رفتاری تنیدگی، اثرات سازمانی تنیدگی نیز با توجه به ماهیت تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد.

شکل ۲-۵) توالی وقایع در نشانگان سازگاری کلی I.A.S

 

الف- اثرات فیزیولوژیک

امروز ارتباط بین تنیدگی و بیماری های مزمن بدون هیچ تردیدی مطرح است و حجم تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان و محققان در این زمینه در طول چند دهه اخیر گواه این مسأله است.
از بارزترین این بیماری ها، بیماری های دستگاه قلب و گردش خون است. استرس ممکن است سبب بیماری های فشار خون، افزایش چربی های خون وتشدید خطر تصلب شرائین، اختلال خون رسانی به ماهیچه قلب بخصوص در افراد مبتلا به تنگی سرخرگهای الکیلی (کرونر) و حتی مرگ ناگهانی شود. همچنین تنیدگی ممکن است موجب بروز سردردهای میگرنی و بیماری های عصبی دیگر شود. بیماری های غدد درون ریز (نظیر دیابت، نازایی و عقیمی). بیماری های دستگاه ایمنی، دستگاه گوارش و پوست از جمله موارد دیگر هستند که بر اثر تنیدگی به وجود می آیند (بهزاد، ۱۳۷۲).
جدول ۲-۲ انواع بیماری های ناشی از تنیدگی را نشان می دهد. “ملویش” اثرات فیزیولوژیک تنیدگی زا در طول زمان را در جدول ۲-۲ نشان داده است (مرادخان، ۱۳۷۲).
جدول ۲-۲ بیماری های ناشی از تنیدگی در دستگاهای مختلف بدن (روزنامه اطلاعات، سه شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۷۲ شماره ۱۹۸۷۲)

 

 

 

 

 

 

 

دستگاه اعصاب: تیکهای عصبی دست و پا وچشم، سردرد های شدید همراه با اختقان مغزی و سرگیجه یا میگرن، لکنت زبان، عصبانیت و تند خویی، لرزش عضوی، شوک کلی و بیحالی، سست شدن دست و پا، فلجهای دست وپا یا نیمه بدن
سختی و صلابت عروق: سکته قلبی، گرفتگی شدید عروق، افزایش فشار خون، طپش قلب، ضعف عضلات قلب
دستگاه گوارش: ورم میروبی لثه، از بین رفتن لثه، اسپاسم مری، ازدیاد ترشح معده، زخم عثنی عشر، ورم زمزن روده، اسهال یا یبوست متناوب بی اشتهایی یا اشتهای کاذب
دستگاه تنفس: سینوزیت آلرژیک، آسم یا تنگی نفس
سوخت و ساز بدن: گواتر، دیابت، نقرس، چاقی مفرط، لاغری مفرط، ازدیاد اوره در خون تشکیل سنگ های صفراوی و کلیوی
پوست: اگزما یا سودا، بوزیس نوعی بیماری جلدی که بر اثر آن روی پوست لکه های پوسته دار ایجاد می شود، کهیر، خورنگولوز که بر اثر آن جوش های چرکی در روی پوست پیدا می شود،
نظام دفاعی بدن: کاهش مقاومت قلبی بدن، ورم مزمن مفاصل یا آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتماتوز (لکه های قرمز خون در بدن)

ب- اثرات روانی

اثرات روانی و فیزیولوژیکی تنیدگی از جهتی به هم شبیه اند. در این جا نیز همین که شخص به مرحله تحلیل رفتگی نزدیک می شود نشانه ها قوی تر و نیرومند تر می شوند. از نظر روانی نشانه نزدیک شدن به مرحله تحلیل رفتگی، ناتوانی و ضعفی است که با خستگی همراه است ( بلورچی، ۱۳۷۱). جدول ۲-۳ اثرات روانی تنیدگی را نشان می دهد.
جدول ۲-۳ اثرات روانی تنیدگی (کاری کوپر، زندگی با اضطراب، ترجمه ماشاءالله مدیحی، چاپ اول، یادآوران، ۱۳۷۰)

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت