دانلود پایان نامه ارشد: عوامل و موانع اجرای عدالت اجتماعی از منظر قرآن كریم و نهج البلاغه |
1-1-2- علت انتخاب موضوع و اهمیت و فایده آن 4
1-1-3- سابقه پژوهش 4
1-1-4- سؤال اصلی پژوهش 5
1-1-5- سؤالات فرعی پژوهش 5
1-1-6- فرضیههای پژوهش 6
1-1-7- پیشفرضهای پژوهش 6
1-1-8- اهداف پژوهش 6
1-1-9- روش پژوهش 6
1-1-10- روشگردآوری اطلاعات و دادهها 6
1-1-11- جنبه جدید بودن موضوع 7
1-1-12- نتایج علمی و عملی تحقیق 7
1-2- مفهوم شناسی عدالت اجتماعی 8
1-2-1- معنای لغوی عدالت 10
1-2-2- واژه های همسو: قسط، مساوات و انصاف 11
قسط 11
تفاوت قسط و عدل 12
مساوات 13
فرق بین مساوات و عدالت 14
انصاف 15
1-2-3- واژه های مقابل عدل 15
ظلم 15
تجاوز 18
1-2-4- مفهوم اصطلاحی عدالت و عدالت اجتماعی 19
1-2-4-1- مفهوم اصطلاحی عدالت 20
1-2-4-2- مفهوم اصطلاحی عدالت اجتماعی 25
1-2-5- دیدگاه اندیشمندان غیر مسلمان درباره عدالت 27
فصل دوم: عدالت اجتماعی در قرآن كریم ونهج البلاغه…………………………………………………………..33
2-1- عدالت اجتماعی و جایگاه آن 34
2-1-1- عدالت، اصل ثابت قرآنی 35
2-1-2- عدالت، فلسفه بعثت پیامبران 37
2-1-3- عدالت قرآن، عدالت همه جانبه 39
2-2- عدالت و انواع آن 40
2-2-1- عدل الهی 40
آیات ناظر به عدل الهی 42
2-2-2- عدالت بشری 46
آیات ناظر به عدالت بشری 47
عدل فردی 48
عدل در روابط خانوادگی 48
2-2-3- عدالت اجتماعی 50
آیات ناظر به عدالت اجتماعی 53
عدالت اقتصادی 54
عدالت قضایی 54
عدالت سیاسی 55
2-3- عدالت از دیدگاه امام علی(علیه السّلام) 58
فصل سّوم: عوامل اجرای عدالت اجتماعی از منظر قرآن كریم و نهج البلاغه……………………………….62
3-1- عوامل اجرای عدالت اجتماعی از منظر قرآن کریم 64
3ـ1ـ1ـ حاکمیت قانون عادلانه الهی در جامعه 64
3ـ1ـ2ـ اجرای دقیق حدود و قوانین الهی 68
3-1-3- دینداری و تقوای افراد جامعه 74
3 -1-4- رسیدگی به محرومان و مستضعفان 77
3-1-5- شایسته سالاری 87
ویژگی های لازم برای انتخاب افراد شایسته 87
3-1-6- نظارت عمومی 91
3-1-7- تعهد متقابل 95
3 ـ2ـ عوامل اجرای عدالت اجتماعی از منظر نهج البلاغه 98
3-2-1- حكمران عادل 101
3 -2-2- نظارت همگانی 104
پند و اندرز كارگزاران 105
بی نیاز ساختن كارگزاران 105
بازرسی مخفیانه از كارگزاران 106
تقویت روحیه انتقاد پذیری 107
3ـ 2 ـ 3 ـ منش عادلانه حاكمان 109
مردمداری 111
سعی در كسب رضایت عموم مردم 112
رعایت مساوات 114
تساوی در برابر قانون و قضا 120
3 ـ 2 ـ 4 ـ حقوق متقابل مردم و حاكمان 121
وظایف حكومت در قبال مردم 125
فصل چهارم: موانع اجرای عدالت اجتماعی از منظر قرآن كریم ونهج البلاغه…………………………….130
4-1- موانع اجرای عدالت اجتماعی از منظر قرآن کریم 132
4-1-1- نبود قانون عادلانه 133
4-1-2- حکومت جور 136
4-1-3- مادی گرایی و انسان محوری 140
4-1-4- سود گرایی و سرمایه داری نامطلوب 142
كم فروشی 146
اختلاس 147
4-1-5- تبعیض نژادی و اختلاف طبقاتی 148
4-2- موانع اجرای عدالت اجتماعی از منظر نهج البلاغه 153
4-2-1- حکومت جور 153
4-2-2- دنیا طلبی حکام 157
4-2-3- استثمار و بهره كشی 161
4-2-4- سرمایه داری 164
4-2-5- انحصار گرایی (خود اختصاصی) 166
نتیجه گیری 175
پیشنهادات 176
فهرست منابع و مآخذ: 177
چكیده
عدالت و اجرای آن همواره مورد توجه تمام مكتب ها، از گذشته تاكنون بوده است. تفاوت مكتب اسلام با دیگر مكاتب آن است كه، اسلام دو مؤلفه حق و تكلیف را ملازم یكدیگر قرارداده، آنجا كه تكلیفی واجب شده، به دنبال آن حقی نیز بر آن مترتّب شده است و رعایت حقوق و تكالیف متقابل را شرط اجرای عدالت قرار داده است.
قرآن كریم فلسفه تشكیل حكومت ها و بعثت انبیاء(علیهم السّلام) را اقامه قسط و عدل و حل اختلافات گوناگون میان بشر دانسته و عدالت را میزان تعادل بخشی زندگی بشری نامیده است؛ لذا در زمینه اجرای عدالت در جامعه فرامین بسیاری دارد. از جمله این فرامین امر به تقوای فردی، وضع و اجرای قوانین عادلانه و رسیدگی به ضعفای جامعه است.
مولای متقیان حضرت علی(علیه السّلام) عدالت را نه تنها یك تكلیف، بلكه ناموس الهی می داند. در نهج البلاغه ایشان، عدالت به عنوان یك فلسفه و نظریه اجتماعی سیاسی، مورد توجه قرار
[سه شنبه 1398-07-30] [ 12:57:00 ق.ظ ]
|