دانلود پایان نامه ارشد: بازسازی معنایی ارزشهای بین نسلی (موردمطالعه شهر رودبار جنوب) |
این پژوهش با استفاده از رویکرد تفسیرگرایی به بازسازی معنایی ارزشهای بین نسلی در میان ساکنان شهرستان رودبار جنوب از منظر جوانان و بزرگسالان آن منطقه میپردازد. برای گردآوری دادههای کیفی از تکنیک مصاحبهی عمیق و جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات و ارائه نظریه نهایی از روش نظریهی زمینهای استفادهشده است. بر اساس روش نمونهگیری کیفی- هدفمند و نیز معیار اشباع نظری 15 نفر از جوانان 18- 29 ساله و همچنین 12 نفر از بزرگسالان 40 سال و بالاتر شهرستان رودبار جنوب در این مطالعه شرکت کردند. مقولات عمدهی مربوط به درک و تفسیر ارزشهای جوانان عبارتاند از: فشار هنجاری سنتی، افزایش سطح توقع خانوادهها، نفوذ رسانههای جمعی، مقایسه گرایی، رقابتجویی، خوداتکایی، تمایل به مدرن شدن، رفتار فراغتی، روحیهی نوگرایی و احساس نارضایتی و نهایتاً ارزش رفاهطلب بهعنوان مقوله هسته انتخاب گردید. همچنین مقولات مربوط به درک و تفسیر ارزشهای بزرگسالان شامل مقولات، فقدان آیندهنگری، خویشاوند گرایی، تمایل به حفظ ارزشهای سنتی، خیرخواهی، همگرایی با باورهای دینی، ابراز ناخوشایندی از وضعیت موجود، رسانههای جمعی و مقولهی هسته بازاندیشی ارزشی انتخاب گردید. مقولهی هسته نهایی در این پژوهش، ارزش رهاییبخش انتخاب گردید که با توجه به این مقوله جوانان و بزرگسالان ارزشهای بین نسلی را بهمثابهی ارزشهای رهاییبخش درک و تفسیر کردهاند. ازیکطرف جوانان ارزشهای خود را بهمثابهی رفاهطلب و از طرف دیگر بزرگسالان با ابراز ناخوشایندی از وضعیت موجود و افول ارزشهای سنتی سعی در بازاندیشی ارزشی خوددارند. مقولهی هسته نهایی مذکور در قالب یک مدل زمینهای شامل، شرایط، تعاملات (استراتژیها) و پیامدها ارائهشده است.
واژگان کلیدی: ارزشها، جوانان و بزرگسال، ارزش رفاهطلب، بازاندیشی در ارزشها، نظریه زمینهای، شهرستان رودبار جنوب.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 2
1-2 بیان مسئله. 3
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق. 5
1-4 اهداف پژوهش… 6
1-5 سؤالات اساسی تحقیق. 6
1-6 تعریف مفاهیم اساسی تحقیق. 7
1-6-1 ارزشها 7
1-6-2 نسل. 8
1-6-3 ملاکهای تمایز نسلها از یکدیگر در ایران. 9
فصل دوم: مبانی نظری
2-1 پیشینه تحقیق. 11
2-1-1 پژوهشهای خارج از کشور. 11
2-1-2 پژوهشهای داخل کشور. 16
2-1-3 جمعبندی پیشینه تجربی. 21
2-2 مروری بر رویکردهای نظری. 22
2-2-1 نظریههای جامعهشناختی. 23
2-2-1-1 رویکرد اجتماعی شدن مارگارت مید. 23
2-2-1-2 تئوری ساختی ـ کارکردی پارسنز. 24
2-2-1-3 رهیافت تاریخی کارل مانهایم. 25
2-2-1-4 تئوری تناقض در پرورش اجتماعی اولیه و ثانویه برگر و لاکمن. 27
2-2-1-5 تئوری پیوند اجتماعی جورج زیمیل. 29
2-2-1-6 تئوری تعارض سنت و تجدد 29
2-2-1-7 رویکرد دگرگونی فرهنگی رونالد اینگلهارت.. 30
2-2-1-8 پییر بوردیو. 32
2-2-1-9 رویکرد نسلی کریستوفر بالس… 35
2-2-1-10 رویکرد نسلی ویلیام اشتراوس و نیل هاو. 36
2-2-1-11 رویکرد نسلی وایت.. 38
2-2-2 نظریههای روانشناسی و روانشناسی اجتماعی. 38
2-2-2-1طبقهبندی روکیچ از ارزشها 38
2-2-1-2 طبقهبندی شواتزر از ارزشها 39
2-2-1-3 تئوری حشو ارزشی گودنو. 40
2-2-1-4 آلپورت.. 41
2-3 چارچوب مفهومی پژوهش… 42
فصل سوم: روششناسی تحقیق
3-1 مقدمه. 46
3-2 مشخصههای عمده روششناسی کیفی. 46
3-3 نظریه زمینهای. 46
3-4 میدان موردمطالعه. 47
3-5 نمونهگیری. 49
3-6 روشهای گردآوری دادهها 51
3-7 روش تجزیهوتحلیل دادهها 52
3-7-1 کدگذاری باز. 53
3-7-2 کدگذاری محوری. 53
3-7-3 کدگذاری گزینشی یا انتخابی. 53
3-8 اعتبار و پایایی تحقیق. 54
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1 مقدمه. 57
4-2 یافتههای سؤال اول. 58
4-3 یافتههای سؤال دوم 67
4-4 یافتههای سؤال سوم 73
فصل پنجم:نتیجهگیری
5-1 نتایج عمده پژوهش… 77
5-2 نتیجهگیری. 79
5-3 پیشنهادات پژوهش… 82
5-4 محدودیتهای تحقیق. 84
منابع. 86
ضمائم. 91
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1: مقولههای استخراجشدهی عمدهی مربوط به درک و تفسیر ارزشهای جوانان………….52
جدول 4-2: مقولههای عمده و مقوله هسته ارزشهای جوانان…………………………………………………62
جدول 4-3: مقولههای عمده مربوط به درک و تفسیر ارزشهای بزرگسالان…………………………….64
جدول 4-4: مقولههای عمده و مقوله هسته ارزشهای بزرگسالان…………………………………………..68
جدول 4-5: مقولههای عمده مجدا کدگذاری شده به تفکیک ابعاد شرایطی، تعاملی و پیامدی………70
فهرست مدلها
عنوان صفحه
مدل 4-1: مدل زمینهای درک و تفسیر ارزشهای جوانان در قالب ارزش رفاهطلب…………………….67
مدل 4-2: مدل زمینهای درک و تفسیر ارزشهای بزرگسالان………………………………………………….73
مدل 4-3: مدل نهایی زمینهای درک ارزشهای بین نسلی بهمثابهی ارزشهای رهاییبخش………….75
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
هویت هر جامعهای زائیده فرهنگ آن جامعه است. فرهنگ خود متشکل از ارزشها، باورها، هنجارها و نگرشهای حاکم بر رفتار افراد است. از بین این عناصر، میتوان گفت ارزشها بیشترین نقش را در رفتار فرد ایفا مینمایند. ارزشها در بعد روانی و فردی مهمترین منبع برای جهتگیری درک و شناخت از خود و در بعد اجتماعی، مجموعهای از عقاید و نگرشها هستند که فرد طی فرآیند جامعهپذیری آنها را میآموزد و خود را با قواعد و هنجارهای جامعه هماهنگ میسازد و ارزشها به جهت ذهنی، رفتار افراد و داوریهای آنان را نسبت بهتمامی امور متأثر میسازند. بررسی ارزشهای نسل جوان و بزرگسال موضوع بحث و بررسی دیرینه و مشترک جامعهشناسان، روانشناسان اجتماعی، صاحبنظران علوم تربیتی و مردمشناسان فرهنگی بوده است. در جامعهشناسی بررسی ارزشها از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا یکی از موارد و موضوعات موردمطالعه در علم جامعهشناسی مطالعه رفتار انسانهاست و کنشها و رفتارهای افراد، آگاهانه یا ناخودآگاه بر اساس ارزشهای درونی آنان صورت میگیرد. سخن گفتن از فرهنگ یک جامعه بدون ارزشها، سخن بیمعنی و مفهوم است. نیک گهر در کتاب خود ارزش را اینگونه تعریف میکند که ارزش «ارزش معیاری است که شخص اقامه میکند و به آگاهی اجتماعی و درک وی از امور و عوامل تأثیرگذار اجتماعی/ اقتصادی مربوط است که وی با طبقه اجتماعی وابسته به آن را احاطه کرده و با جامعه با شرایط تاریخی اقتصادی و اجتماعیاش که در آن زندگی میکند در ارتباط است» (نیک گهر،1373: 163).
در دو دهه اخیر، با تغییرات ساختار اجتماعی، فرهنگی جامعه ایران درنتیجه بهبود شاخصهایی هم چون صنعتی شدن، افزایش میزان شهرنشینی، افزایش میزان تحرک اجتماعی و مهاجرت، جوانی جمعیت، توسعه شبکه حملونقل عمومی، توسعه وسایل ارتباطجمعی و استفاده از فنّاوریهای نوین ارتباطی و توسعه نهادهای اجتماعی جدید مانند آموزشوپرورش و دانشگاه، زمینه مساعدی برای بروز تغییرات در ارزشها و نگرشهای اقشار جامعه ایرانی به وجود آورده است. نسل جوان نیازهایی را جستجو میکند که متفاوت از نسل قدیم است. این امر ناشی از دگرگون شدن ارزشها بهواسطهی تحولاتی بود که تمام ابعاد زندگی را بهطور بیسابقهای تحت تأثیر خود قرارداد و محیطی متفاوت را برای پرورش نسل جدید فراهم کرد؛ درنتیجه نسل جدید، نسلی متفاوت از گذشتگان خویش است. کشورهایی درحالتوسعه از این دگرگونیها در امان نماندند و شکلهای کموبیش متفاوتی از آن تجربه کردند. ایران نیز بهمثابهی یکی از کشورهای درحالتوسعه، ناظر اتفاقات مهمی طی سه دههی آخر قرن بیستم بوده است. برخی از این تغییرات در حیطهی شناخت و تغییرات ارزشی دو نسل بزرگسال و جوان بوده و پژوهش حاضر نیز عهدهدار بررسی همین مسئله است.
1-2 بیان مسئله
تعاملات/ استراتژی ها:
ارزشها درونیترین لایههای شخصیت انسانها هستند و شناخت مطلوب واقعیتهای درونی هر کس منوط به شناخت ارزشها و گرایشهای ارزشی اوست (یوسفی، 1383). ارزش برای هر فرد نوعی باور است که به شکل محوری، درون نظام باور کلی فرد جای گرفته است و مشخص میسازد که او چگونه «باید» و «نباید» رفتار کند، یا در صورت داشتن هدفهایی، کدامیک ارزش کسب کردن دارند و کدامیک ندارند. همچنین میتوانیم آن را تحت عنوان ایده آلهای انتزاعی و مجرد، مثبت و منفی که مقید یا ملزم به موقعیت یا موضوع گرایش خاص نیستند تعریف کرد. آلن بیرو در کتاب
[سه شنبه 1398-07-30] [ 12:40:00 ق.ظ ]
|