ب)سطوح سازمانی (فرد،محیط درونی سازمان ،محیط بیرونی سازمان )
ج)مسولان (مدیران و سرپرستان )
د)معیارهای چند گانه .
تلاش عمده ی هوی و میکسل برای ارائه چارچوب نظری و پژوهشی در باره ی معیار های چند گانه است . استدلال آنها این است که اثربخشی سازمانی یک مفهوم چند بعدی است .از این رو در رویکرد ترکیبی هدف و منابع سیستم ،باید نشانه های اثر بخشی برای هر یک از مراحل سیستم باز (شامل درونداد، برونداد، تبدیل )استخراج شوند.هوی و میکسل با توجه به معیار های اثر بخشی در مطالعات کمپبل استیرز ،به معرفی ملاک های اثر بخشی سازمانی بر اساس چهار کارکرد نظام اجتماعی پارسونز می پردازد(هوی و میکسل ،۱۳۸۲).پاول مات (۱۹۷۲)با بهره گرفتن از مدل چهار کارکرد ضروری نظام سیستم اجتماعی، پارسونز به طراحی و ساخت پرسشنامه ی اثر بخشی سازمانی اقدام کرده است که اجزای ابزار یاد شده شامل کمیت و کیفیت محصول ،کارایی ،قابلیت انطباق و انعطاف می باشند.
جدول ۲-۶:-مولفه های چهار گانه ی اثر بخشی با تکیه بر رویکردهای چهار گانه ی نظام اجتماعی پارسونز(هویات ال ،۱۹۹۰).

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

G
کسب هدف
A
انطباق
I
یگانگی
L
حفظ الگوها

جدول ۲-۷:کارکردهای چهار گانه نظام اجتماعی پارسونز(روشه ،۱۳۷۶)

 

 

G
تعهد سازمانی
A
نوآوری
I
رضایت شغلی
L
سلامت سازمانی (روحیه )

2-4-3)دام های اثربخشی
دام اول: عدم شناخت محیط
هیچ کس استراتژی را بدون شناخت محیط طراحی نمی کند، ولی به ندرت این شناخت، یک شناخت واقعی است. شناخت انسانی از محیط، به واسطه الگوهای ذهنی او انجام می گیرد و این الگوها یکی از محدودیت های شناخت واقعی است. چنانچه شناخت سازمان از رقبای اصلی، نیاز مشتری، روند تکنولوژی و سایر عوامل مؤثر محیطی با واقعیت ها مغایر باشد، استراتژی محکوم به شکست است. شناخت از محیط میبایست عینی و بر پایه واقعیت ها باشد.اولین گام برای دستیابی به استراتژی اثربخش ، دوری جستن از برداشت های ذهنی است. استفاده از برداشت های ذهنی به جای واقعیت های عینی، مؤثرترین روش برای کشتن اثربخشی است.(غفاریان،۱۳۸۵)
دام دوم: استراتژی ستادی
تدوین استراتژی کار عناصر ستادی نیست،کار مشاورین هم نیست، تداوم استراتژی سازمان اصلی ترین کار مدیر ارشد استاستراتژی اثربخش یک بازی تک نفره نیست، ولی رهبری دقیق آن توسط مدیر ارشد، یک عامل حیاتی است.
دام سوم : استراتژی کاغذی
پیاده سازی استراتژی مستلزم عزم و پایمردی کلیه افراد درگیر است و این مسئله نمی تواند از طریق ابلاغیه و مکاتبات اداری ایجاد شود. عزم استراتژی صرفاً با اعتقاد راسخ به استراتژی شکل می گیرد. امروزه برخی نظیر گری هامل ایده استراتژی گروهی را پیشنهاد میکنند. استراتژی گروهی کاری پرهزینه و زمان بر است، اما هزینه آن کمتر از یک استراتژی شکست خورده خواهد بود. (غفاریان،۱۳۸۵)
دام چهارم: فقدان یکپارچگی
یک الگوی پذیرفته شده پنج محورِ استراتژی، کار آنان ، همکاری بین سازمانی، فرآیندها و رهبری را برنامه های اصلی دستیابی به کیفیت کسب وکار می داند. استراتژی ها باید محور همه برنامه های اصلی سازمان با یکدیگر باشد. اگر این نقش از استراتژی گرفته شود تأثیرگذاری آن در حد هیچ خواهد بود.
دام پنجم: تعدد اهداف استراتژیک
اگر در فهرست موضوعات استراتژیک سازمان شما بیش از یکی دو موضوع وجود دارد، بهتر است در انتظار اثربخشی نباشید. استراتژی قدرت خود را از تمرکز منابع ارزشمند و محدود سازمان بر روی مهم ترین فرصت استراتژیک می گیرد و تعدد اهداف این کارکرد را خنثی خواهد کرد. در نهایت اینکه استراتژی اثربخش تنها با نگرش به جوهره استراتژی شکل می گیرد. بدون این شناخت، استراتژی چیزی بیش از یک دل مشغولی پر پرستیژ نخواهد بود. (غفاریان،۱۳۸۵)
۲-۵) مروری بر نحوه شکل گیری شهرداری
مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها براساس قوانین مختلف به ویژه قانون شوراهای اسلامی مصوب ۱۳۵۷ مجلس محترم شورای اسلامی اهمیت زیادی پیدا کرده است . بهمین جهت با انتخاب اعضای ش ورای اسلامی شهر و انتخاب شهردار توسط منتخبین مردم ،مشارکت هر چه بیشتر را در مدیریت شهری به وضوح متجلی نموده است و با یک نگاه کوتاه به وضعیت عمومی هر شهر می توان به مشکلات و تنگناهای متعددی که بطور جدی زندگی سالم هر شهروند را تحت تاثیر خود قرار داده را مشا هده کرد . بطور حتم بسیاری از این مشکلات عدم همکاری مردم، دولت و ضعف مدیریت های مختلف شهرداری و عدم پیش بینی بسیاری از واقعیت ها و نیازهای زندگی شهری بخصوص کمبود اعتبارات چند دهه گذشته بوده است .خوشبختانه در دوره سوم شوراهای اسلامی شهر و دلسوزی منتخبین مردم و استفاده از مدیران لایق و دلسوز چهره شهر دگرگون شده و اعمال مدیریت درست شهری می رود که شهر مشهد را به یکی از کلان شهرهای بزرگ دنیا با مبلمان زیبای شهری تبدیل نماید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت