پایان نامه وضعیت خرید از دیدگاه رابینسون با تصمیم مصرف کنندگان |
1-8- تعاریف عملیاتی ……………………………………………………………………………………………. 9
1-9- متغییرهای تحقیق …………………………………………………………………………………………… 11
فصل دوم – ادبیات و پیشینه تحقیق
2 -1- تعریف کارت اعتباری ……………………………………………………………………………………. 14
2-2- انواع کارت از لحاظ شیوه تسویه………………………………………………………………………… 14
2-3- انواع کارت از لحاظ فناوری ساخت …………………………………………………………………… 16
2-4- انواع کارت به لحاظ گسترده جغرافیایی کاربرد ……………………………………………………… 18
2-5- نقش و کارکردهای کارت بانکی…………………………………………………………………………. 19
2-6- تاریخچه کارت اعتباری در جهان و ایران …………………………………………………………….. 20
2-7- بانکهای صادرکننده کارت اعتباری ……………………………………………………………………. 22
2-8- انواع کارتهای اعتباری بانکهای کشور ……………………………………………………………… 23
2-9- انواع کارت اعتباری بانک تجارت ………………………………………………………………………. 26
2-10- عوامل مؤثر بر تصمیمگیری مصرفکننده …………………………………………………………….. 42
2-11- تصمیمگیری خرید ……………………………………………………………………………………….. 43
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-12- تعریف تصمیمگیری خرید ……………………………………………………………………………… 44
2-13- آشنایی با مفاهیم وضعیتهای خرید …………………………………………………………………. 45
2-14- سابقه پژوهش………………………………………………………………………………………………. 45
2-15- چارچوب نظری پژوهش ……………………………………………………………………………….. 48
2-16- مدل مفهومی تحقیق ……………………………………………………………………………………… 49
2-17- مدل تحلیلی تحقیق ………………………………………………………………………………………. 50
2-18- فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………………………… 51
فصل سوم – مواد و روشها
3-1- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………… 53
3-2- مراحل انجام پژوهش ……………………………………………………………………………………… 54
3-3- ابزار تحقیق ………………………………………………………………………………………………….. 54
3-4- جامعه آماری و حجم نمونه ………………………………………………………………………………. 55
3-5- روایی و پایایی………………………………………………………………………………………………. 55
3-6- روشهای تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………….. 56
فصل چهارم – یافته های تحقیق
4-1- توصیف متغیرهای اصل پژوهش ………………………………………………………………………… 59
4-1-1-1- مؤلفه خرید مجدد معمولی ………………………………………………………………………… 61
/>4-1-1-2- مؤلفه خرید مجدد اصلاحی ………………………………………………………………………. 63
4-1-1-3- مؤلفه خرید جدید …………………………………………………………………………………… 65
4-2- متغیر تصمیم خرید …………………………………………………………………………………………. 67
4-1-2-1- مؤلفه احساس نیاز ………………………………………………………………………………….. 69
4-1-2-2- مؤلفه جستجوی اطلاعات …………………………………………………………………………. 71
4-1-2-3- مؤلفه ارزیابی گزینهها ………………………………………………………………………………. 73
4-1-2-4- مؤلفه تصمیم خرید …………………………………………………………………………………. 75
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4-1-2-5- مؤلفه رفتار پس از خرید ………………………………………………………………………….. 77
4-3- بررسی فرضیات پژوهش …………………………………………………………………………………. 79
4-3-1- فرضیات تحلیلی ………………………………………………………………………………………… 79
4-3-1-1- فرضیه اصلی اول ……………………………………………………………………………………. 80
4-3-1-2- فرضیه ویژه اول ……………………………………………………………………………………… 81
4-3-1-3- فرضیه ویژه دوم …………………………………………………………………………………….. 83
3-1-4- فرضیه ویژه سوم ………………………………………………………………………………………… 85
4-3-1-5- فرضیه اصلی دوم …………………………………………………………………………………… 89
فصل پنجم – بحث و بررسی
5-1- بخش اول : تحلیل سؤالات و مؤلفههای وضعیتهای خرید (خرید مجدد معمولی) ………… 93
5-2- بخش دوم : تحلیل سؤالات و مؤلفههای وضعیتهای خرید (خرید مجدد اصلاحی)……….. 93
5-3- بخش سوم : تحلیل سؤالات و مؤلفههای وضعیتهای خرید (خرید جدید)…………………… 93
5-4- بخش چهارم : تحلیل سؤالات و مؤلفههای تصمیم خرید (احساس نیاز) ………………………. 93
5-5- بخش پنجم : تحلیل سؤالات و مؤلفههای تصمیم خرید (جستجوی اطلاعات) ………………. 93
5-6- بخش ششم : تحلیل سؤالات و مؤلفههای تصمیم خرید (ارزیابی گزینهها)…………………….. 93
5-7- بخش هفتم : تحلیل سؤالات و مؤلفههای تصمیم خرید (تصمیم به خرید)……………………… 93
5-8- بخش هشتم : تحلیل سؤالات و مؤلفههای تصمیم خرید (رفتار پس از خرید)………………… 93
5-9- اهم نتایج آزمون فرضیات ……………………………………………………………………………….. 94
5-10- بحث و بررسی ……………………………………………………………………………………………. 96
5-11- پیشنهادات …………………………………………………………………………………………………. 98
5-12- پیشنهادات پژوهشی ……………………………………………………………………………………… 99
5-13- محدودیتهای تحقیق …………………………………………………………………………………… 99
منابع……………………………………………………………………………………………………………………. 100
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره (2-1) : آمار صدور کارت اعتباری در کشور ………………………………………………. 23
جدول شماره (2-2) : ویژگیهای کارت اعتباری بانک پاسارگاد ………………………………………… 24
جدول شماره (2-3 ) : ویژگیهای کارت اعتباری بانک پارسیان ………………………………………… 24
جدول شماره (2-4) : ویژگیهای کارت اعتباری عمومی بانک ملت …………………………………… 25
جدول شماره (2-5) : ویژگیهای کارت اعتباری ویژه اساتید دانشگاه در بانک ملت ………………. 25
جدول شماره (2-6) : مقایسه ویژگیهای کارت اعتباری در چهار بانک کشور ………………………. 26
جدول شماره (4-1) : توزیع فراوانی متغیر وضعیت خرید ……………………………………………….. 60
جدول شماره (4-2) : توصیف متغیر وضعیتهای خرید ………………………………………………….. 61
جدول شماره (4-3) : جدول توزیع فراوانی مؤلفه خرید مجدد معمولی ………………………………. 62
جدول شماره (4-4) : توصیف مؤلفه خرید مجدد معمولی ……………………………………………….. 63
جدول شماره (4-5) : توزیع فراوانی مؤلفه خرید مجدد اصلاحی ………………………………………. 64
جدول شماره (4-6) : توصیف مؤلفه خرید مجدد اصلاحی ………………………………………………. 65
جدول شماره (4-7) : توزیع فراوانی مؤلفه خرید جدید …………………………………………………… 66
جدول شماره (4-8) : توصیف مؤلفه خرید جدید ………………………………………………………….. 67
جدول شماره (4-9) : توزیع فراوانی متغیر تصمیم خرید …………………………………………………. 68
جدول شماره (4-10) : توصیف متغیر وضعیت تصمیم خرید ……………………………………………. 69
جدول شماره (4-11) : توزیع فراوانی مؤلفه احساس نیاز ………………………………………………… 70
جدول شماره (4-12) : توصیف مؤلفه احساس نیاز ………………………………………………………… 71
جدول شماره (4-13) : توزیع فراوانی مؤلفه جستجوی اطلاعات ……………………………………….. 72
جدول شماره (4-14) : توصیف مؤلفه جستجوی اطلاعات ……………………………………………….. 73
جدول شماره (4-15) : توزیع فراوانی مؤلفه ارزیابی گزینهها …………………………………………….. 74
جدول شماره (4-16) : توصیف مؤلفه ارزیابی گزینهها ……………………………………………………. 75
جدول شماره (4-17) : توزیع فراوانی تصمیم به خرید ……………………………………………………. 76
جدول شماره (4-18) : توصیف مؤلفه تصمیم به خرید ……………………………………………………. 77
جدول شماره (4-19) : توزیع فراوانی مؤلفه رفتار پس از خرید ………………………………………… 78
جدول شماره (4-20) : توصیف مؤلفه رفتار پس از خرید ……………………………………………….. 79
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره (4-21) : نتایج آزمون همبستگی بین وضعیت خرید و تصمیم خرید …………………. 81
جدول شماره (4-22) : نتایج آزمون همبستگی متغیر وضعیت خرید مجدد معمولی وضعیت فرایند تصمیم خرید 82
جدول شماره (4-23) : نتایج آزمون همبستگی متغیر وضعیت خرید مجدد اصلاحی وضعیت فرایند تصمیم خرید 84
جدول شماره (4-24) : نتایج آزمون همبستگی متغیر وضعیت خرید جدید وضعیت فرایند تصمیم
خرید ………………………………………………………………………………………………………………….. 86
جدول شماره (4-25) : نتایج آزمون همبستگی بین مؤلفههای وضعیت خرید با مؤلفههای فرایند
خرید…………………………………………………………………………………………………………………… 88
جدول شماره (4-26) : تحلیل واریانس برای بررسی رابطه بین مؤلفههای وضعیت خرید و فرایند تصمیم خرید 89
جدول شماره (4-27) : تحلیل رگرسیونی برای بررسی رابطه بین مؤلفههای وضعیت خرید و فرایند تصمیم خرید 89
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره (4-1) نمودار فراوانی متغیر وضعیت خرید………………………………………………….. 60
نمودار شماره (4-2) نمودار جعبهای وضعیت خرید ……………………………………………………….. 61
نمودار شماره (4-3) نمودار درصد فراوانی مؤلفه خرید مجدد معمولی ………………………………… 62
نمودار شماره (4-4) نمودار جعبهای وضعیت خرید مجدد معمولی …………………………………….. 63
نمودار شماره (4-5) نمودار درصد فراوانی مؤلفه خرید مجدد اصلاحی ……………………………… 64
نمودار شماره (4-6) نمودار جعبهای مؤلفه خرید مجدد اصلاحی ……………………………………….. 65
نمودار شماره (4-7) نمودار درصد فراوانی مؤلفه خرید جدید …………………………………………… 66
نمودار شماره (4-8) نمودار جعبهای مؤلفه خرید جدید ……………………………………………………. 67
نمودار شماره (4-9) نمودار درصد فراوانی مؤلفه تصمیم خرید …………………………………………. 68
نمودار شماره (4-10) نمودار جعبهای تصمیم خرید…………………………………………………………. 69
نمودار شماره (4-11) نمودار فراوانی مؤلفه احساس نیاز در فرایند خرید …………………………….. 70
نمودار شماره (4-12) نمودار جعبهای مؤلفه احساس نیاز …………………………………………………. 71
نمودار شماره (4-13) نمودار فراوانی مؤلفه جستجوی اطلاعات در فرایند خرید ……………………. 72
نمودار شماره (4-14) نمودار جعبهای مؤلفه جستجوی اطلاعات ………………………………………… 73
نمودار شماره (4-15) نمودار درصد فراوانی مؤلفه ارزیابی گزینه در فرایند خرید …………………… 74
نمودار شماره (4-16) نمودار جعبهای ارزیابی گزینهها …………………………………………………….. 75
نمودار شماره (4-17) نمودار درصد فراوانی مؤلفه تصمیم به خرید در فرایند خرید ……………….. 76
نمودار شماره (4-18) نمودار جعبهای تصمیم به خرید……………………………………………………… 77
نمودار شماره (4-19) نمودار درصد فراوانی مؤلفه رفتار پس از خرید در فرایند خرید ……………. 78
نمودار شماره (4-20) نمودار جعبهای رفتار پس از خرید………………………………………………….. 79
نمودار شماره (4-21) نمودار پراکنش تعاملی بین وضعیت خرید و فرایند خرید ……………………. 81
نمودار شماره (4-22) نمودار پراکنش تعاملی وضعیت خرید مجدد معمولی و فرایند تصمیم خرید ..83
نمودار شماره (4-23) نمودار پراکنش تعاملی وضعیت خرید مجدد اصلاحی و فرایند تصمیم خرید ..85
نمودار شماره (4-24) نمودار پراکنش تعاملی وضعیت خرید جدید و فرایند تصمیم خرید………… 87
چکیده:
این پژوهش بهدنبال رابطه بین وضعیتهای خرید از دیدگاه رابینسون با تصمیم مصرفکنندگان کارت اعتباری بانک تجارت در شهر تهران بوده تا به این سؤال اساسی که آیا بین وضعیتهای خرید و تصمیم مصرفکنندگان کارت اعتباری بانک تجارت رابطه معناداری وجود دارد؟ پاسخ دهد، روش تحقیق در این مطالعه، روش پیمایشی بوده که در آن از پرسشنامه با مقیاس اندازهگیری فاصله لیکرت استفاده شده. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کارمندان شعب، مسئولین شعب، کارشناسان بانکی، ستادی و مدیران شعب و ارشد بانک تجارت میباشد که بر اساس اطلاعات مدیریت انسانی بانک تجارت تعداد آنان حدود 500 نفر بوده که217 نفر از آنها بعنوان حجم نمونه با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان و روش نمونه برداری تصادفی سیستماتیک انتخاب اقدام گردید و از آنها به صورت تمام شماری اطلاعات مورد نظر جمع آوری شده است. در این پژوهش از وضعیت های خرید از دیدگاه رابینسون استفاده شده است.نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که بین دو متغیر خریدو تصمیم مصرف کنندگان کارت اعتباری بانک تجارت در شهر تهران رابطه معناداری برقرار می باشد.بر همین اساس بر مبنای ضریب همبستگی محاسبه شده از میان 3 مولفه وضعیتهای خرید به ترتیب اولویت مولفه های خرید مجدد معمولی با ضریب(550/0)وخرید مجدد اصلاحی با ضریب (527/0)و خرید جدید با ضریب (198/0) بیشترین همبستگی را با فرایند خرید تصمیم مصرف کنندگان کارت اعتباری بانک تجارت داشته اند. علاوه بر این محاسبات انجام شده نشان می دهد که وضعیتهای خرید از دیدگاه رابینسون می توانند وضعیت فرایند تصمیم خرید را پیش بینی نماید.
واژه های کلیدی: وضعیت خرید، کارت اعتباری بانک تجارت، شهر تهران
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
فعالیتهای خرید شامل حالتها (یا مراحل) مختلف فرآیند اتخاذ تصمیمات خرید میباشد. میزان اهمیتی که باید به مراحل مختلف خرید داده شود، به نوع موقعیتهای خرید بستگی دارد. بازاریابها باید هم مراحل فرایند تصمیمگیری و هم انواع موقعیتهای خرید را درک کنند. رابینسون، فاریس و ویند در سال 1967 مراحل هشتگانه فرآیند خرید در بازار صنعتی را مطرح نموده اند و آن را (فرایند مراحل خرید) نامیدند.(کریشنا ک.هاوالدار،1385،43)
بازاریاب ضمن درک مراحل مختلف اتخاذ تصمیمات خرید (یا مرحله) باید این را تشخیص دهد که تلاش بازاریابی پس از دریافت سفارش پایان نمییابد. او باید بازخورد لازم را از سازمان خریدار بهدست آورده و به ارزیابی آن بپردازد. به ویژه، میزان رضامندی کاربر یا شکایتهای وارده باید توسط بازاریاب شناسایی شود و قبل از آن خسارات عمدهای وارد شود، به طور سریع اقدامات اصلاحی را انجام دهد. در حقیقت، رسیدگی سریع به شکایات مشتریان باعث ایجاد روابط خوبی بین خریدار و فروشنده
می شود. (کریشناک هاوالدار،1385،48)
در این فصل ابتدا موضوع تحقیق و مسئله پژوهش بیان میشود، سپس در ادامه اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، فرضیههای تحقیق، قلمرو تحقیق، تعریف نظری و عملیاتی واژهها و متغییرهای بکار رفته در تحقیق بطور خلاصه شرح داده میشود .
1-1 عنوان تحقیق:
موضوع این پژوهش عبارت است از بررسی رابطه وضعیتهای خرید از دیدگاه رابینسون بر تصمیم مصرفکنندگان کارت اعتباری بانک تجارت شهر تهران.
1-2 بیان مسئله:
امروزه کارتهای اعتباری در سراسر کشورهای جهان، نقش اصلی را در تبادلات خود بر عهده دارد و نسبت به کارتهای نقدی به کارتهای اعتباری در سال 2010 در کشورهای مختلف، عمدتاً نسبتی بین 32/0 تا 4 بوده است که این نسبت در ایران به 42/68 است. این نسبت در ترکیه 49/1، در مالزی 51/3 و در لبنان 91/2 است. در کشورهای آمریکا و کانادا نیز با نسبتهای 33/0 رکورددار استفاده از کارت اعتباری هستند به این معنا که در مقابل هر 3 کارت اعتباری آنها تنها یک کارت نقدی وجود دارد.
این ابزار اما در ایران تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. شاید بتوان در سالهای گذشته نبود زیر ساختهای فنی (اعم از نرمافزارهای مورد نیاز در حوزه بانکی، نبود سیستمهای متمرکز مورد نیاز جهت احراز هویت متمرکز مشتریان، سامانههای اعتبارسنجی و …) را عامل عدم توسعه کارت اعتباری بر شمرد. اما امروزه با توسعه این سامانهها و همچنین فعال و همهگیرشدن کد ملی و کد پستی یکسان، عمده موانع توسعه کارت اعتباری برداشته شده است.
حال که در جامعه ما در هر روز دامنه استفاده از کارتهای الکترونیکی وسیعتر میگردد، کارتهای اعتباری موقعیتی مناسب در خرید کالا و خدمات پدید آوردهاند، به گونهای که پس از صرف مبلغ مورد نیاز، کاربران میتوانند وجه هزینه شده را به صورت نقد یا اقساط از بیش توافق شده، پرداخت نمایند.
گسترش روز افزون فناوری و اطلاعات و ارتباطات در عرصه پردازش و تبادل دادهها، زمینه ایجاد بانکداری الکترونیک[1] و استفاده از پول الکترونیک[2] را فراهم نموده است. از اینرو این امکان برای بانکها فراهم شده است تا با حذف نقل و انتقال فیزیکی پول، ضمن استفاده بهینه از منابع خود، خدمات متنوعی نیز با استفاده از ابزارهای نوین ارائه نمایند.
کارتهای الکترونیکی شامل کارتهایی با نوار مغناطیسی و کارتهایی با تراشه الکترونیکی جزو سیستمهای پرداخت الکترونیکی در بانکداری نوین بوده که با ماهیتهای بدهکار [3] و اعتباری[4]صادر میگردد.
کارت اعتباری ابزاری است که در مبادلات و معادلات روزمره جایگزین پول نقد گردیده و به دارنده این امکان را میدهد تا با بهرهگیری از اعتباری که بانک در اختیارش قرار داده است کالا یا خدمت لازم را از طریق دستگاههای[5] فروشگاهی خریداری نموده و یا اعتبار مذکور را به صورت نقد از طریق خودپرداز دریافت نماید.
اقشار کثیری از حقوق بگیران و دارای درآمد ثابت خواهان استفاده از کارتهای اعتباری جهت خریدهای خرد و کلان هستند.
خریدار تجاری هنگام خرید با تصمیمات زیادی روبرو میشود. تعداد این تصمیمات به نوع وضعیت خرید بستگی دارد. رابینسون و همکاران او در این زمینه سه وضعیت خرید را از هم تفکیک کردهاند.
این سه وضع :
خرید مجدد معمولی، خرید مجدد اصلاحی و خرید جدید نام دارد.
[چهارشنبه 1398-08-01] [ 10:59:00 ب.ظ ]
|