پایان نامه مشتریان و انتخاب بانک:/بازاریابی خدمات بانک |
پایان نامه مشتریان و انتخاب بانک:/بازاریابی خدمات بانک
بازاریابی خدمات
در این زمینه مدیران بازاریابی چندان فعال نبودهاند اما سازمانهای خدماتی که اصول بازاریابی را پذیرفته و طرح و برنامههای خود را بر پایه چهار عنصر آمیخته بازاریابی بنا کردهاند به نتایج مثبتی رسیدهاند. در بسیاری از جوامع حدود 75% نیروی کار غیرکشاورزی در صنایع خدماتی فعالیت دارند و حدود66% تولید ناخالص ملی را بر عهده دارند. مشاغل خدماتی در دوران رکود و کسادی بیش از مشاغل تولیدی فعالند. تقریبا نیمی از پولهایی که مصرف کنندگان خرج میکنند برای امور خدماتی صرف میشود. میزان استفاده از خدمات و اشتغال به کارهای خدماتی در همه جوامع رو به افزایش است. هرچه امور تجارت و فعالیتها پیچیدهتر، تخصصیتر و رقابتیتر باشد امور خدماتی رشد بیشتری مییابد. مدیران ناگزیرند برای اداره بهتر سازمانهای خود در دنیای فعال و پررقابت امروز با اصول بازاریابی خدماتی آشنا شده، از فنون بازاریابی در ارائه خدمات و ارضای نیاز مشتریان خود بهره گیرند.
یکی از عمدهترین روندها در سالهای اخیر، رشد قابل توجه خدمات بوده است. مشاغل خدماتی نه تنها شامل صنایع خدماتی، بانکها، خطوط هوایی، هتلها و غیره است بلکه شرکتهای حقوقی و واحدهای پزشکی را نیز دربر میگیرد. در نتیجه افزایش رفاه، اوقات فراغت بیشتر و افزایش پیچیدگی کالاها که خدمات بیشتری را میطلبد، ایالات متحده تبدیل به اولین اقتصاد خدماتی جهان شده است که البته در عوض منجر به رشد قابل توجه در مشکلات بازاریابی خدمات شده است.بخش دولتی، خدمات را از طریق دادگاه ها، خدمات اشتغال، بیمارستانها، بنگاههای اعتباری، پلیس، آتشنشانی و مدارس ارائه مینماید. بخش خصوصی غیرانتفاعی، خدمات خود را از طریق موزهها، خیریهها، دانشگاهها ارائه میکند. قسمت عمدهای از بخش بازرگانی، خدمات خود را از طریق شرکتهای حقوقی، شرکتهای سرگرمی و تفریحی، املاک و مستقلات، شرکتهای تبلیغاتی و خرده فروشان عرضه میکند.(اسماعیل پور،1384، 325)
2-1-36- بازاریابی داخلی
منظور از بازاریابی داخلی این است که شرکتهای خدماتی باید به گونهای موثر کارکنان خود را که تماس مستقیم با مشتریان دارند آموزش داده، ترغیب کنند که مانند یک تیم، رضایت مشتری را فراهم سازند . در تمام شرکتها، هر فردی از کارکنان باید مشتری مدار باشد تا بتواند خدمتی با کیفیت بالا ارایه دهد. بنابراین وظیفهی بازاریابی فقط مختص بخش بازاریابی شرکت نیست بلکه تمام کارکنان باید مشتری مدار باشند. در حقیقت بازاریابی داخلی مقدم بر بازاریابی خارجی است .
در سطح ملی، بهرهوری با خروجیهای مهم اقتصادی ارتباط دارد. رشد بهرهوری عامل مهمی در کنترل تورم است و بر برخی عوامل اقتصادی نیز تاثیر میگذارد.(کاظمی،1381، 96)
2-1-37- مدیریت بازاریابی خدمات
مفهوم خدمت به مشتریان متحول گردیده و تعاریف جدیدی دراین بخش ارایه شده است و دیگر بخش کوچکی درساختمان مرکزی سازمان به ارائه خدمات اختصاص ندارد، بلکه کل سازمان از مدیران عالی تا
کارکنان عادی، همگی نقشی در برآورده ساختن نیازهای مشتریان موجود و بالقوه برعهده دارند. حتی اگر فردی در موقعیتی نباشد که به طورمستقیم از مشتری حمایت کند، میتواند از کارمندانی که به مشتریان خدمت میکنند پشتیبانی کند. شغلی که به طور سنتی نامیده میشود، پیچیدهتر از سفارش « خدمت به مشتریان »گرفتن، پس گرفتن محصولات مرجوعی یا پاسخگویی به شکایتهاست. براساس این نگرش، خدمت به مشتریان شامل کلیه اموری است که شرکت به منظور جلب رضایت مشتریان و کمک به آنها برای دریافت بیشترین ارزش از محصولات یا خدماتی که خریداری کرده اند انجام میدهد. به عبارت دیگر هر چیزی که اضافه بر محصول فیزیکی عرضه و موجب تفکیک محصول از محصولات رقبا میشود خدمت به مشتریان محسوب میگردد.(سید محمدی، 1383، 12)
در بازاریابی خدماتی کارکنان در جذب مشتریان و ایجاد حفظ ارتباط با آنها نقش اصلی را به عهده دارند این جنبه از بازاریابی خدماتی موضوع تازهای را مطرح ساخته است که آن را بازاریابی داخلی مینامند بازاریابی داخلی به این مفهوم است که کارکنان و امور مربوط به آنها (گزینش، استخدام، آموزش، پرورش و ارتباطات) در موفقیت سازمان خدماتی نقش حیاتی دارد.(وودرف[1]،1385، 215)
فعالیتهای بازاریابی در مورد کالاها یا خدمات با توجه به عناصر آمیخته بازاریابی در محیط بازار انجام میشود و مشتری با توجه به شناخت خود از کالا یا خدمت، همزمانی نیاز و عملیات هماهنگ بنگاههای عرضه کننده نیاز خود را برطرف میکنند. اما فعالیتهای بازاریابی در مورد خدمات فقط به کمک عناصر آمیخته بازاریابی مقدور نیست و عامل دیگری را میطلبد به نام تعامل که این عامل خصوصاَ در بازاریابی بسیار با اهمیت است.(بلوریان،1380، 27 )
[1] – Woodworf
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
[دوشنبه 1398-07-29] [ 08:05:00 ب.ظ ]
|