پایان نامه تعدیل قیمت سهام/عوامل سیاسی و قیمت سهام
–  عوامل بیرونی

اگر انتظار رود که اقتصاد کشور دارای رشد معقول و مناسبی برای مدت نسبتاً ” طولانی خواهد بود طبعاً” قیمت سهام تحت تأثیر قرارگرفته و افزایش خواهد یافت. در کشورهایی که از رشد و ثبات مداومی برخوردار هستند سرمایه‌گذاری در سهام عادی (شرکت‌های دارای رشد) نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها بازده بیشتری خواهد داشت. برعکس زمانی که انتظار می رود رکود اقتصادی حادث شود به طبع آن بازار سهام نیز دچار رکود خواهد شد. در این شرایط سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با در آمد ثابت به سرمایه‌گذاری در سهام عادی ترجیح داده می‌شود.

 

به‌طورکلی می‌توان گفت عوامل اقتصادی و پیش‌بینی آن‌ها تأثیر قابل‌توجهی در نوع و میزان سرمایه‌گذاری دارد.

عوامل اقتصادی مؤثر بر قیمت سهام به شرح زیر می‌باشد :

نرخ تورم؛
نرخ بهره در بازار؛
نرخ ارز؛
نرخ مالیات بر سود سهام؛
سیاست

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

انقباضی بانک‌ها؛
وجود ابزارهای حمایتی در بورس اوراق بهادار.
2-10-3-2- عوامل سیاسی و نظامی

به تجربه ثابت‌شده که یکی از ویژگی‌های بورس اوراق بهادار تأثیر فوری مسائل سیاسی روی معاملات بورس می‌باشد به‌عنوان‌مثال: احتمال به قدرت رسیدن به جناح سیا سی تند رو که با دیدگاه‌های حاکم بر شرایط اقتصادی فعلی مخالف است و با فوت ناگهانی یکی از مقامات بلندپایه کشور و یا ملی کردن تمام یا بخشی از دارایی‌های خصوصی، همگی می‌توانند جزو عوامل سیاسی مؤثر قرار گیرند همچنین قطع رابطه سیاسی و اقتصادی با کشورها نیز می‌تواند با قیمت سهام مؤثر باشد به خصوص اگر آن کشور روابط اقتصادی تنگاتنگی با کشور داشته باشد مسائلی مثل جنگ و صلح روی قیمت‌های سهام، تأثیر به سزایی دارد چنانچه در کشوری که جنگ باشد چون مردم آن کشور بیشتر به دنبال حفاظت از جان و مال خود هستند معمولاً پس اندازهای خود را به صورت نقد و یا طلا و یا ارزهای معتبر نگهداری می‌کنند و دنبال سرمایه‌گذاری نیستند ولی بر عکس در زمان صلح به دنبال سرمایه‌گذاری‌های مختلف و افزودن به سرمایه‌های خود می‌باشند به‌طور اجمالی انگیزه سرمایه‌گذاری در مردم تا  حدود زیادی به احساس آنان در مورد امنیت سرمایه و جایگاه سرمایه‌گذار در جامعه بستگی دارد. اگر در جامعه تهدیدی مطرح شود که امنیت سرمایه و سرمایه‌گذار را به خطر اندازد مردم به جای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های تولیدی، سرمایه خود را از کشور خارج و یا در محیطی سرمایه‌گذاری خواهند کرد که شناخت کامل داشته باشند با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در سهام یک سرمایه‌گذاری شفاف است اصل سرمایه و بازده آن به‌آسانی از طرف دولت شناسایی می‌شود موقعیکه این نوع سرمایه مورد تهدید قرار می‌گیرد سرمایه‌گذاران محتاط سعی می‌کنند که در سهام پذیرفته‌شده در بورس سرمایه‌گذاری نکنند و به جای آن مثلاً اوراق مشارکت بی‌نام خریداری نمایند.

2-10-3-3-  عوامل درونی

منظور از عوامل درونی عواملی است که در داخل شرکت بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد و یا تصمیماتی که در داخل شرکت اخذ می‌شود و بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد.

این عوامل عبارت‌اند از :

عایدی هر سهم؛
نسبت قیمت بر درآمد؛
روند قیمت سهام در گذشته؛
دارایی‌ها و نرخ بازده آن؛
نرخ هزینه سرمایه؛
افزایش سرمایه؛
مزایای پرداختی؛
جریان نقدینگی شرکت؛
مدیریت؛
تقاضا برای محصول شرکت؛
طرح‌های توسعه.
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت