پایان نامه ارشد رشته مدیریت گرایش کشاورزی : نیازسنجی آموزشی- ترویجی در بین جوانان روستایی |
پایان نامه ارشد رشته مدیریت گرایش کشاورزی : نیازسنجی آموزشی- ترویجی در بین جوانان روستایی
متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت گرایش کشاورزی
با عنوان : نیازسنجی آموزشی- ترویجی در بین جوانان روستایی
در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید
دانشکده کشاورزی
گروه آموزشی مدیریت کشاورزی
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc.
رشته: مدیریت گرایش کشاورزی
عنوان:
نیازسنجی آموزشی- ترویجی در بین جوانان روستایی درجهت توسعه فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان
استاد راهنما:
دکتر محمد صادق اللهیاری
استاد مشاور:
دکتر فتح اله کشاورز
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف این تحقیق توصیفی- پیمایشی، تحلیل نیازهای آموزشی-ترویجی جوانان روستایی برای توسعه فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه جوانان 15 تا 35 سال ساکن در مناطق روستایی در استان گیلان بودند (2598N=). . حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران تعیین شد (262n=) که این تعداد با روش نمونهگیری خوشهای متناسب، انتخاب شدند. برای تحقق هدفهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته براساس مدل نیازسنجی بوریچ استفاده گردیده است. این پرسشنامه شامل 16 سؤال (گویه) بود که در دو سطح میزان آگاهی و مهارت و میزان اهمیت به تحلیل نیازهای آموزشی-ترویجی پاسخگویان میپردازد. برای بررسی روائی محتوای، پرسشنامه در اختیار چند تن از اساتید دانشگاه و کارشناسان امر قرار دادهشد و برای بررسی پایائی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که که میزان ضریب اعتماد محاسبه شده برای هر دو سطح میزان آگاهی و مهارت و میزان اهمیت به ترتیب 89/0 و 87/0 درصد محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS18 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتهها نشان داد نیازهایی چون “آشنایی با اصول صحیح روشهای تصمیمگیری”، در بالاترین رتبه جهت آموزش و نیاز به “آشنایی بااصول صحیح راهاندازی مشاغل خانگی”؛ در پایینترین اولویت قرار گرفتند. همچنین نمرات اولویت محاسبهشده نشان میدهد که چهارده نیاز مرتبط با کارآفرینی کشاورزی در سطح بالای نیاز قرار داشته و فقط نیاز به “آشنایی بااصول صحیح اقتصاد منزل” به عنوان نیاز آموزشی نبوده بلکه نیاز به تقویت دارد و نیاز”آشنایی با اصول صحیح راهاندازی مشاغل خانگی” به عنوان تنها دورهای است که کمترین تعداد پاسخگویان در خصوص این دوره اعلام نیاز نمودهاند و به عنوان عدم نیاز به آموزش اعلام گردید است.
واژههای کلیدی: نیازسنجی، آموزش، ترویج، جوانان روستایی، کارآفرینی
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مساله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 4
1-4- اهداف و سوالات تحقیق 5
1-5- محدوده تحقیق 6
1-6- واژههای کلیدی 6
مقدمه. 9
بخش اول. 10
2-1 نیاز. 10
2-1-1 تقسیم بندی نیاز. 11
2-2 آموزش. 12
2-3 نیاز آموزشی 13
2-3-1 مراحل چهارگانه فرآیند برنامهریزی برای شناسایی و رفع نیاز. 15
2-4 نیازسنجی 15
2-4-1 تعریف عملیاتی نیازسنجی 17
2-4-2 اصول اجرای نیاز سنجی آموزشی 18
2-4-3 اهداف نیازسنجی 18
2-4-4 روشها و فنون تعیین نیازهای آموزشی 19
2-4-5 تعیین الگو برای نیاز سنجی 22
2-4-5-1 انواع الگوهای نیازسنجی 22
بخش دوم. 26
مقدمه. 27
2-5 ترویج و مفهوم آن. 27
2-5-1 اهداف ترویج 28
2-5-2 هدف ترویج در ایران. 29
2-5-3 اصول ده گانه اجتماعی در ترویج 29
2-5-4- فلسفه آموزش های ترویجی 32
2-6 رفتار فردی از نگاه علم روانشناسی 34
2-6-1 یادگیری 35
2-6 جوانان روستایی 36
2-7 تعریف کارآفرینی و کارآفرین 37
8-2 سیر تطور کارآفرینی در جهان 40
9-2 فرهنگ کار و کارآفرینی 42
10-2 کارآفرینی کشاورزی و نقش دولت در ارتقای آن 43
10-2-1 مفهوم کارآفرینی در بخش کشاورزی 43
10-2-2 نقش دولت در ارتقای کارآفرینی کشاورزی 44
11-2 کارآفرینی روستایی، ضرورت استراتژیک توسعه 45
11-2-1 پیش نیازهای توسعه کارآفرینی در روستاها 46
11-2-2 راهبردهای بلندمدت توسعه کارآفرینی روستایی 46
12-2 ضرورت توسعه کارآفرینی در جوامع روستایی 47
12-2-1 دلایل اهمیت کارآفرینی در توسعه پایدار کشورها 48
12-2-2 اثرات اجتماعی، اقتصادی کارآفرینی در توسعه کشاورزی 48
بخش سوم. 50
2-7 پیش نگاشتهها 50
بخش چهارم. 60
2-8 چهارچوب نظری تحقیق 60
سازمان مورد مطالعه. 62
3-1 مقدمه. 62
3-2 منطقه مورد مطالعه. 62
3-3 روش تحقیق 64
3-4 جامعه و نمونه آماری 64
3-4-1 جامعه آماری 64
3-4-2 حجم نمونه. 65
3-4-3 روش نمونهگیری 67
3-5 متغیرهای تحقیق 67
3-6 روش گردآوری دادهها 68
3-7 ابزار پژوهش. 69
3-8 روائی و پایائی ابزار اندازهگیری 70
3-8-2 پایائی ابزار اندازهگیری 70
3-9 روش تجزیه و تحلیل دادهها 71
4-1- مقدمه. 73
4-2- آمار توصیفی 73
4-2-1- سن 74
4-2-2- جنس. 74
4-2-3- وضعیت تاهل 75
4-2-4- سطح تحصیلات. 75
4-2-5- مسافت تا شهر. 76
4-2-6- وضعیت شغلی 76
4-2-7- مساحت زمینهای زراعی در دسترس. 77
4-2-8- برگزاری دورههای آموزش. 77
4-2-9- انتخاب روشهای برگزاری برای دورههای کارآفرینی و کسب و کار. 78
4-2-10- کسب اطلاعات مورد نیاز شغل 78
4-2-11- وجود بازارهای محلی 79
4-2-12- وضعیت فعالیت در بخشهای مختلف. 79
4-2-13- وضعیت فعالیت در بخشهای اقتصادی 80
4-2-14- وجود صندوقهای اعتبار خرد روستایی 80
4-2-15- وضعیت دسترسی به امکانات. 81
4-2-16- میزان پوشش خدمات بیمهای 82
4-2-17- تمایل در فعالیت های تولیدی به صورت گروهی 82
4-2-18- اجرای بهتر دورههای آموزشی 83
4-2-19- اولویتبندی شاخصهای براساس نیاز آموزشی پاسخگویان. 84
4-3-1- مقایسه نیاز آموزشی و برخی از ویژگیهای فردی پاسخگویان. 86
4-3-2-2- بر اساس (آزمون F) 87
5-1- خلاصه. 89
5-2- یافتههای تحقیق 90
5-2-1- یافتههای توصیفی 90
5-2-2 یافتههای استنباطی 93
5-2-2-1 مقایسه نیاز آموزشی و برخی از ویژگیهای فردی پاسخگویان براساس آزمون t: 93
5-2-2-2 بر اساس (آزمون F) 93
5-3- پیشنهادات و راهکارهای بهبود. 94
5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آتی 95
منابع و مآخذ. 97
مقدمه
نیازسنجی فرآیندی نظامدار برای تعیین اهداف، شناسایی فاصله بین وضع موجود و هدفها ونهایتا تعیین اولویتها برای عمل میباشد. باید توجه داشت که فرآیند جمعآوری و تحلیل اطلاعات است که منجر به شناسایی نیازهای افراد، گروهها، موسسات و جامعه میشود. بنابراین بهطورکلی میتوان عنوان نمود، نیاز سنجی، فرآیند شناسایی نیازهای مهم و فراهمکردن زمینه جهت رفع آن نیازها میباشد.
نیازسنجی در واقع فرآیند جمعآوری و تحلیل اطلاعات است که براساس آن نیازهای افراد، گروهها، سازمانها و جوامع مورد شناسایی قرار میگیرد. معمولاً هر برنامهآموزشی برای ایجاد تحول و تغییر در وضعیت موجود، طراحی و سپس بهاجرا گذاشته میشود. از اینرو گام آغازین در یک نیازسنجی، اجرای فرآیند برنامهریزی، شناسایی هدفها و نقاط مطلوب است. زیرا هدفها عموماً ریشه در نیازها دارند. بههمیندلیل برای طراحی و اجرای برنامههای واقعبینانه و اثربخش، ضرورت دارد تا نیازها دقیقاً سنجیده و براساس نیازها، اهداف ویژه هربرنامه تدوین شده و سپس مجموعه اقدامات و وسایلی که به بهترینوجه نیازها را محقق میسازند، پیشبینی گردند. شناخت و تحلیل اثربخش نیازهای آموزشی، پیشنیاز یک سیستم آموزشی موفق است.
از سوی دیگر، هدف نیازسنجی آموزشی، شناخت و کشف کمبودهای مهارتی، دانشها و بینشهایی است که برای اجرای موفقیتآمیز شغل لازم است. برای رسیدن به این هدف باید عواملی را که وقوع آنها ضرورت و نیاز آموزشی خاصی را سبب میشود شناسائی و بررسی نمود. نتایج نیازسنجی به مدیران و مسئولان اجازه میدهد تا به دو سوال اساسی پاسخ مناسب دهند، ابتدا تلاش برای پاسخ به این موضوع که چه کسی به آموزش نیاز دارد؟ و در ادامه پاسخ به این موضوع که چه آموزشی موردنیاز میباشد؟
بررسیهای انجام شده از تحقیقات بهعمل آمده، نشان میدهد حوزه تحقیقات درخصوص نیازسنجی آموزشی در بیشتر موارد بصورت خاص برای سازمانها انجام شده و یا درخصوص اهمیت، ضرورت و الزامات مرتبط با استقرار سیستم نیاز سنجی آموزش بوده است. تحقیقاتی نظیر: مدل کافمن و هرمن (1996)، کریگ (1987)، گلدستاین(1992)، سینجر (1990) استوت (1993)، سورینا (1997)، اندرسون (1994 و 1993)، انرسون (1993)، الگوی شورای همکاری (1997)، گریفث و ویلیامز (1998)، ادگار شاین (1980)، ترولو (1997)، وودال و وینستنتلی (1998) به ارائه طرحها و الگوهای مناسب و مورد نیاز سازمانی، جهت سنجش نیازهای آموزشی پرداختهاند و تحقیقاتی توسط، باقری و شهبازی (1381)، قنبری و برقی (1388)، زرافشانی و همکاران (1390)، پیدایی (1388)، میرگوهر و موحد محمدی (1387)، درحوزه روستایی و پورصادق (1391)، بذر افکن و همکاران (1388)، پزشکی راد (1387)، رضایی (1390)، ندایی و همکاران(1390)، خدایاری (1390)، جلیلیان (1389)، محمدی (1389)، غزانی (1388)، خیرمند و همکاران (1389)، اسمعیلی (1386)، میر رحیمی و زمانی (1381)، عابدی (1387)، مهر نگار و حسینی نیا (1388)، مجتهد و همکاران (1387)، فرهمندخواه (1389)، به بررسی نیازسنجی آموزشی در سازمانها و یا جامعه هدف مربوط به تحقیق خود پرداختهاند. از اینرو بررسی نیازهای آموزشی با رویکرد ترویج اهداف مرتبط با آموزش بهطور خاص برای یک بخش از فعالان اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. تحقیق و بررسی شرایط مورد نیاز برای آموزشهای لازم، نحوه اجرا، الزامات و فصول مورد نیاز آموزشی مرتبط با جامعه روستایی، رویکرد ارائه روشهای علمی در این حوزه به منظور ارتقای سطح آموزش در روستا بهخصوص در بین جوانان روستایی به منظور حرکت به سمت توسعه پایدار و ارتقای همهجانبه در روستا از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.
در این پژوهش، منظور از جوان روستایی، جوانان سنین زیر 30 سال مدنظر میباشد که سازندگان فرهنگ و اقتصاد آینده جامعه بوده و بخش عمدهای از آنان نیروهای مولد آینده در بخش کشاورزی و صنعت را به خود اختصاص میدهند. نظر بهاینکه آینده توسعه کشاورزی متکی بر جوانان روستایی است، جوانان روستایی پتانسیلهای بالقوه جهت مشارکت در برنامههای سازندگی روستایی بهشمار آمده و برای خانوار روستایی هر جوان به عنوان یک نیروی بالفعل محسوب میگردد. اهمیت جوانان روستایی براساس نقشهایی است در پیشبرد فعالیتهای اقتصادی خانوار ایفا میکنند. آنان نیروی مولد جامعه خود بهشمار آمده و در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها موثر میباشند. این بخش از جمعیت نیازمند، آموزش مهارتهای لازم برای اشتغال، فراهم نمودن بسترهای لازم برای مشارکت، ایجاد فرصتهای برابر آموزش و تقویت و تعلقخاطر به محیط روستا میباشند. از اینرو ارائه راهکارهای مناسب درخصوص دستیابی به موارد فوق از اهمیت بالایی برخوردار بوده و یکی از مهمترین این راهکارها ارائه آموزشهای کارآفرینی در این حوزه می باشد.
آنچه که از مرور بر مطالعات و تحقیقات گذشته برمیآید، میتوان عنوان نمود، تحقیق حاضر تحت عنوان نیاز سنجی آموزشی ترویجی برای جوانان روستایی ارائه دهنده موضوع جدید درخصوص ارتقای سطوح مورد نظر در بین جامعه هدف بوده و با نوع تحقیقات گذشته با توجه به تمرکز بر جوانان روستایی از طریق ارائه روش مناسب آموزشی ترویجی متفاوت میباشد.
انتظار میرود نتایج حاصل از تحقیق حاضر که بهطور مشخص به بررسی نیازسنجی آموزشی، ترویجی در بین جوانان روستایی درجهت توسعه فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان میپردازد، مورد استفاده مدیران،کارشناسان و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی و تمامی کارشناسان دستگاههای اجرایی و دانشجویان و محققین قرارگیرد.
1-2- بیان مساله
جمعیت استان گیلان براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390 به تعداد 2480874 نفر بوده که از این تعداد 983701 نفر در روستاها زندگی میکنند. با توجه به آمارهای موجود، از تعداد افراد ساکن در روستاها 275436 نفر در سن 15 تا 30 سال میباشند که جامعه هدف این تحقیق را تشکیل میدهند.
مسائل و مشکلات فراوان اقتصادی- اجتماعی حاکم بر بخش روستایی، همچون کمبود درآمد، فصلی بودن مشاغل روستایی، افزایش بیکاری و نیز کارکردهای نامطلوب از منابع موجود و از سویی دیگر، نزدیکی روستاها به شهرها در استان و ایجاد پدیده مهاجرت و حاشیه نشینی، اجرای برنامههای دقیق و هدفمند توسعه را دوچندان می نماید.
بررسیهای انجامشده نشان دادهاست، با نوجه وجود مشکلات اقتصادی در روستاهای استان، نقش کارآفرینی روستایی و استفاده و بکارگیری از کارآفرینان ساکن درمحیطهای روستایی به منظور یکی از راههای توسعه و ارتقای سطوح اجتماعی و اقتصادی در روستاها، مورد شناسایی و ارزیابی دقیقی قرار نگرفته است. به همین منظورتوسعه فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان از طریق نیازسنجی آموزشی- ترویجی در بین جوانان روستایی به عنوان هدف این تحقیق مورد توجه قرار گرفت. با توجه به موارد فوق، سوال اساسی این است که چگونه میتوان از طریق نیازسنجی آموزشی- ترویجی، بهترین نوع آموزش را با توجه به نیاز افراد جهت ارتقای فعالیتهای کارآفرینانه در بین جوانان روستایی ارائه نمود.
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق
موقعیت جغرافیایی استان با توجه به آب و هوا و ساختار معیشتی خانوارها، بهنوعی به بخش کشاورزی نزدیکتر بوده و به همین دلیل، نگاه ویژه برنامهریزان و تصمیمسازان را به سمت حوزههای مرتبط با این بخش معطوف نمودهاست. ایجاد شرایط مناسب در روستاها از طریق تامین زیرساختهای اولیه و حیاتی از یک طرف و مرتفع نمودن سایر نیازهای این بخش از جمعیت بهخصوص در بخش آموزشهای مورد نیاز کارآفرینانه از اقدامات موثر و پیشتاز دولت در اغلب برنامههای توسعه بوده است. روشن است که مفاهیم کارآفرینی و وجود کارآفرینان به عنوان یکی از راهبردهای توسعه و شکوفایی جوامع انسانی به جایگزین بیبدیلی تبدیل شدهاست. موضوعی که در خصوص اهمیت کارآفرینی و ارتباط مستقیم آن با توسعه ملی باید جدی تلقی گردد، اهمیتدادن به نقش کارآفرینی روستایی و کارآفرینان ساکن درمحیطهای روستایی است. زیرا کارآفرین روستایی با توجه به تعریف و مفهوم کارآفرینی، در پی یافتن ترکیبی مناسب از منابع برای فعالیتهای اقتصادی اعم از کشاورزی و غیرکشاورزی و دستیابی به بیشترین سود ممکن است. از اینرو بهمنظور دستیابی به موضوع فوق، باید الزامات، چالشها و اهداف کارآفرینی مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به موارد ذکرشده میتوان اذعاننمود، اصلیترین الزامات استقرار و توسعه کارآفرینی در روستاها توسعهفرهنگ کارآفرینی، آموزش و ترویج فعالیتهای کارآفرینانه، توسعه زیرساختهای و آمادهسازی محیط از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روستاها برای نگهداشت و حتی جذب نیروی انسانی جوان، متخصص و ماهر است.
بررسی پیشینه تحقیقات و مرور منابع و پشنگاشتههای محققین نشان دادهاست که با توجه به تایید اهمیت آموزش و لزوم نیازسنجیهای علمی، تا کنون پژوهش و تحقیقی برای نیازسنجی آموزشی-ترویجی متناسب با جوانان روستایی، مورد بررسی قرار نگرفته است و این امر نیاز و ضرورت یک تحقیق علمی در این خصوص را ایجاب مینماید. شناسایی عوامل موثر در نیازسنجی آموزشی- ترویجی در جهت توسعه فعالیتهای کارآفرینانه از یک سو و بسترسازی شرایط بهمنظور ایجاد و تقویت موارد مرتبط با این حوزه از سوییدیگر ضرورت انجام چنین تحقیقی را اجتنابناپذیر ساختهاست. در راستای این هدف، تحقیق حاضر به بررسی نیازسنجی آموزشی- ترویجی در بین جوانان روستایی در جهت توسعه فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان پرداخته است.
1-4- اهداف و سوالات تحقیق
الف- هدف اصلی تحقیق
هدف اصلی این تحقیق نیازسنجی آموزشی- ترویجی در بین جوانان روستایی در جهت توسعه فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان میباشد.
تعداد صفحه :122
قیمت : هفده هزار و سیصد تومان
***
—-
پشتیبانی سایت : SERDEREHI@GMAIL.COM
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
*** **** ***
[پنجشنبه 1399-01-28] [ 02:30:00 ق.ظ ]
|