پایان نامه ارزیابی عملکرد HSE/ممیزی و بازنگری در HSE |
1-7- ممیزی
شرکت بایستی روشهایاجرایی را برای ممیزیها، که به عنوان یک بخش عادی کنترل کسب و کار میباشند را نگهداری نماید، به منظور تعیین:
اینکه آیا عناصر و فعالیتهای سیستم مدیریت HSE با مقدمات طرحریزی شده تطابق داشته و به طور مؤثر استقرار مییابند یا خیر.
کارکرد موثر سیستم مدیریت HSE در اجرای خطمشی، اهداف و معیارهای عملکرد HSE شرکت.
تطابق با الزامات قانونی مرتبط.
شناسایی نواحی بهبود که منجر به پیشرفت بهتر مدیریت HSE میشود.
به همین منظور شرکت بایستی یک برنامه ممیزی با توجه به موارد ذیل نگهداری نماید:
فعالیتها و نواحی مشخصی که بایستی ممیزی شوند. ممیزیها بایستی عملیات سیستم مدیریت HSE و میزان همبستگی آن با فعالیتهای صف را پوشش دهد و بایستی بطور خاص عناصر زیر مربوط به مدل سیستم مدیریت HSE را بیان نماید:
سازمان، منابع و مستندسازی.
ارزیابی و مدیریت ریسک.
طرحریزی.
پیادهسازی و پایش.
تناوب ممیزی فعالیتها/ نواحی مشخص. ممیزیها
بایستی بر اساس سهم یا سهم بالقوه فعالیتهای مرتبط، با عملکرد HSE و نتایج ممیزیهای قبلی تعیین گردد.
مسئولیتها برای ممیزی فعالیتها / نواحی مشخص شده.
معاهدات ممیزی و روشهایاجرایی بایستی ایجاد و نگهداری شوند. نکات ذیل بایستی پوشش داده شوند.
تخصیص منابع به فرایند ممیزی.
نیازمندیهای کارکنان و بخصوص آن مواردی که تیم ممیزی دارا میباشد:
استقلال کافی از فعالیتهای ممیزی شده بهمنظور توانمندسازی اهداف و قضاوت عادلانه.
مهارت ضروری در زمینههای مرتبط.
کمک از متخصصین متعدد، در صورت نیاز.
روشهایی برای انجام و مستندسازی ممیزیها، که ممکن است شامل استفاده از پرسشنامهها، چکلیستها، مصاحبهها، اندازهگیریها و مشاهدات مستقیم گردد که با نوع فعالیتی که ممیزی میشود، مرتبط است.
روشهای اجرایی برای گزارش یافتههای ممیزی به روشی کنترل شده به افرادی که مسئول فعالیت/ ناحیه ممیزی شده هستند، که این افراد بایستی به موقع در مورد فعالیتهای اصلاحی گزارش شده و فرصتهای بهبود اقدام نمایند. گزارشدهی بایستی بیانگر:
انطباق و عدم انطباق سیستم مدیریت HSE با الزامات مشخص.
اثربخشی سیستم مدیریت HSE استقرار یافته در دستیابی به اهداف و معیارهای عملکرد.
پیادهسازی و اثربخش بودن اقدامات اصلاحی از ممیزیهای قبلی.
نتیجهگیری و توصیهها.
[سه شنبه 1398-07-30] [ 01:24:00 ق.ظ ]
|