پایان نامه ارائه الگوی مناسب برای افزایش مشارکت مردمی در فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد |
عنوان صفحه
فصل اول: طرح تحقیق 2
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسأله 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 6
1-4- اهداف تحقیق 10
1-4-1- هدف کلی 10
1-4-2- اهداف جزئی 10
1-5-کاربرد تحقیق 11
1-6- سوال تحقیق 11
1-7- فرضیههای تحقیق 11
1-7-1- فرضیه اصلی 11
1-7-2- فرضیات فرعی 11
1-8- قلمرو تحقیق 12
1-8-1- قلمرو موضوعی 12
1-8-2- قلمرو مکانی 12
1-8-3- قلمرو زمانی 13
1-9- تعریف مفاهیم و واژههای تحقیق 13
1-9-1- تعاریف نظری 13
1-9-2- تعاریف عملیاتی 15
1-10- خلاصه فصل 18
فصل دوم: ……………………………………………. مرور بر تحقیقات انجام شده 19
2-1- مقدمه 19
2-2- مشارکت 20
2-2-1-تعاریف 20
2-2-2-تعریف و مفهوم مشارکت مردمی 21
2-2-3-پیشینه فعالیت های مشارکتی در ایران 22
2-2-4- درآمدی بر اصول، قوانین و مقررات سازما نهای مرد م نهاد 23
2-2-5- ضرورت و مزایای جلب مشارکتهای مردمی در روند توسعه 23
2-2-6- دیدگاه امام راحل (ره) درباره مشارکت در فرهنگ جهادی 25
2-2-7- مبانی فلسفی مشارکت 26
2-2-8-پیششرطهای مشارکت 28
2-2-9- الگوهای سازمانی مشارکت شهری 30
2-2-10- مشارکت اجتماعی 31
2-2-11- مختصری از تبیین نظری مشارکت اجتماعی از منظر جامعه شناختی 32
2-2-12-تشکلهای غیردولتی ؛ کارآمد ترین الگوی مشارکت اجتماعی 33
2-2-13- تشکل های غیردولتی در بستر جامعه مدنی 35
2-2-14- حیطه عملکرد تشکل های غیردولتی 37
2-2-15-ویژگی های سازمان های غیر دولتی 39
2-2-16-مشارکتهای مردمی در سازمان بهزیستی 41
2-2-16-1- بخش مشارکتهای مردمی 42
2-2-17-نقش مشارکت در تحول اداری 44
2-2-18-راهکارهای تقویت مشارکت 47
2-2-19-چالش ها و موانع مشارکت های مردمی در محرومین زدایی 48
2-2-20-راهکارهای عملی افزایش مشارکت مردمی در روند محرومیت زدایی 49
2-2-21- عناصر و متغیرهای اثر گذار مشارکت اجتماعی 52
2-3- هلال احمر 53
2-3-1- اصول اساسی صلیب سرخ و هلال احمر 53
2-3-2- آشنایی با جمعیت هلال احمر ایران 54
2-3-3- خدمات داوطلبانه 55
2-3-3-1-آشنایی با مفاهیم 55
2-4-1- معرفی جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد 59
2-4- پیشینه تحقیق 64
2-4-1- مطالعات داخلی 64
2-4-2- مطالعات خارجی 67
2-5- اصول نظری 69
2-6- خلاصه فصل 76
فصل سوم: روش تحقیق 77
3-1 مقدمه 77
3-2- مراحل انجام پژوهش 78
3-2-1-مراحل اجرایی تحقیق به تفکیک 78
3-2-2- مطالعات انجام شده به تفکیک 79
3-2-2-1- مطالعه اول 79
3-2-2-2- مطالعه دوم 79
3-2-2-3- مطالعه سوم 80
3-2-2-4- مطالعه چهارم 80
4-2-3- دستاورد های مورد انتظار 80
4-2-3-1- داوطلبین 80
4-2-3-2- سازمان داوطلبانه جمعیت هلال احمر 81
3-3- روش و طرح تحقیق 81
3-4- جامعه آماری 82
3-5- روش نمونهگیری و نمونه آماری 82
3-5-1- روش نمونهگیری 82
3-5-2- نمونه اماری 83
3-6- ابزار گرداوری دادهها 83
3-7- روایی و پایایی ابزار جمع آوری دادهها 84
3-7-1-روایی پرسشنامه 84
3-7-2- پایایی پرسشنامه 85
3-8- روش تجزیه و تحلیل دادهها 85
3-8-1- ازمون کولموگروف اسمیرنوف 86
3-8-2- آزمون رگرسیون 87
3-8-2-1-نحوه محاسبه رگرسیون گام به گام 87
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 90
4-1 مقدمه 90
4-2- تحلیل امار توصیفی: 91
4-2-1- توصیف وضعیت سنی 91
4-2-2- توصیف وضعیت جنسیت 92
4-2-3- توصیف وضعیت تاهل 93
4-2-4- توصیف وضعیت تحصیل 94
4-3- آمار استنباطی 95
4-3-1- فرضیه فرعی اول: عوامل سیاسی بر افزایش مشارکتهای مردمی جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد تاثیر دارد. 96
4-3-2- فرضیه فرعی دوم: عوامل اقتصادی بر افزایش مشارکتهای مردمی جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد تاثیر دارد. 97
4-3-3- فرضیه فرعی سوم: عوامل فرهنگی بر افزایش مشارکتهای مردمی جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد تاثیر دارد. 97
4-3-4- فرضیه فرعی چهارم: عوامل اجتماعی بر افزایش مشارکتهای مردمی جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد تاثیر دارد. 98
4-3-5- تحلیل رگرسیون چندگانه 99
4-3-6- مقایسه میانگین رتبهی موانع با استفاده از آزمون فریدمن 101
4-4- خلاصه فصل 101
فصل پنجم: خلاصه، نتیجه گیری و و پیشنهادها 102
5-1- مقدمه 102
5- 2- تفسیر یافته ها 103
5-3- بحث و نتیجه گیری 109
5-4- محدودیت های پژوهش 110
5-4-1- محدودیت های خارج از اختیار محقق (محدودیتهای کاربردی) 110
5-4-2- محدودیت های در اختیار محقق (محدودیتهای پژوهشی) 110
5-5- پیشنهادهای پژوهش 111
5-5-1- پیشنهادهای کاربردی 111
5-5-2- پیشنهادهای پژوهشی 113
منابع 114
پیوست ها 119
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی مناسب جهت افزایش مشارکتهای مردمی در فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد انجام پذیرفت. عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان عوامل موثر بر افزایش میزان مشارکتهای مردمی در فعالیتهای عام المنفعه مورد بررسی قرار گرفتند. جامعه آماری شامل 220 نفر از داوطلبین جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد و به روش نمونهگیری تصادفی ساده در نظر گرفته شد. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخت با اعتبار و روایی مورد تایید اساتید و الفای کرونباخ 87/0 برای جمعآوری اطلاعات میدانی استفاده گردید. ابتدا به وسیله آزمون کولموگروف اسمیرنوف نرمال بودن دادهها مورد تایید قرار گرفت و سپس با استفاده از نرم افزار spss با تعیین ضریب تعیین و رگرسیون گام به گام فرضیات مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بهترتیب اولویت در افزایش مشارکتهای مردمی در فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر نقش موثر و مثبت داشتند و عوامل سیاسی قویترین پیشبینی کننده مثبت و معنادار افزایش مشارکتهای مردمی در فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر بود، اما عوامل فرهنگی چون میزان خطای بالاتر از 05/0 داشتند وارد معادله نگردید و نتیجه میشود که این عوامل بر میزان مشارکتهای مردمی موثر نبودند.
کلید واژه: الگوی مشارکتهای مردمی، فعالیتهای عام المنفعه، جمعیت هلال احمر.
1-1- مقدمه
مشارکت به عنوان یکی از شاخصهای توسعه در حوزههای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و به ویژه توسعه انسانی مطرح است (عربی، 2000). درواقع، به همین دلیل است که در این حوزهها با توجه به اهمیت عواملشان در افزایش میزان مشارکتهای مردمی و اجتماعی مطالعات انجام میگیرد و عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در هر یک از حوزههای مذکور که میتواند در میزان مشارکت موثر باشد، مد نظر قرار میگیرد.
در دهه اخیر، کشورهای پیشرفته صنعتی، کلید حل برخی از معضلات جوامع خود را دموکراسی مشارکتی، توسعه مشارکتی و اقدامات مشارکتی دیگر دانستهاند؛ به طوری که در کشورهای توسعه یافته مردم از طریق نهادهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی، کاری و امثال آن در تصمیمگیریهای حوزههای کار، علم و تخصص در قالب سازمانهای رسمی و غیررسمی فعال میباشند (جعفری، 2001). از طرفی دیگر، با توجه به گسترش روزافزون علم و تکنولو ژی روز، روند جلب همکاری افراد متفاوت تر از گذشته است و اتخاذ شیوه و روش مناسب در دعوت به عضویت مردم مورد نظر می باشد. گسترش علم و تکنولوژی، افزایش جمعیت و شهرنشینی چالشهای جدیدی روبه روی ما در قرن اخیر قرار داده است؛ به گونهای که برای حل مشکلات و معضلاتی همچون فقر، حوادث و غیره راهی بجز گسترش ارتباطات و مشارکت افراد و گروههای اجتماعی در تصمیمگیریهای خرد وکلان باقی نگذاشته است. رشد تشکلها و نهادهای اجتماعی خرد، داوطلبانه و غیر سیاسی – مانند جمعیت هلال احمر – موجب شکلگیری مفهوم مشارکت، شهروند فعال و فضای عمومی و به تبع آن علایق عمومی و هویت اجتماعی مبتنی بر آن علایق می شود که این امر در جوامع جهان سوم که در معرض فشارهای مضاعف، به ویژه فرایند جهانی شدن و رشد علایق منطقهای و محلی، قرار دارند بسیار حیاتی است (داوری و همکاران، 1389). با توجه به این مباحث و با توجه به اهمیت این موضوع، در این فصل به طرح مسأله و اهمیت و ضرورت بررسی مشارکتهای مردمی و عوامل موثر بر افزایش آن که به عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مربوط است، پرداخته میشود.
1-2- بیان مسأله
هر جامعهای بالقوه در معرض مخاطرات طبیعی و انسان ساخت قرار دارد. اگر مخاطرهای منجر به تلفات انسانی و خسارات مادی شود در آن صورت ما با بحران روبهرو هستیم. تجربیات حاصل از وقوع بحرانها و بلایا در ایران و جهان نشان داده است که هر چند سازمانها، نهادها و مؤسسههای امدادی دولتی و غیردولتی، آمادگی کافی و لازم برای حضور و اقدام به موقع در صحنههای آسیب ناشی از بلایا و سوانح را دارند اما به دلایل گوناگون از جمله نبود هماهنگی بین بخشها، تعریف نشدن سامانه فرماندهی سیستم در سازمانها، شفاف نبودن حدود و اختیارات سازمانی، فقدان رهبری متمرکز، اطلاعات ناکافی مدیران درباره علم مدیریت بحران، باعث شده که کشورها در مواجه بلایا، احساس ضعف و ناتوانی کنند(بزرگزاد، 1391 ).
مفهوم مشارکت از جمله مفاهیمی است که با رویکرد مثبت به آن در عرصه توسعه و پیشرفت همواره، توجه شده و برداشتهای مختلف و متعددی از آن صورت گرفته است. تقریبا تمامی تعاریف و برداشتهای آن بر روی تاثیر مشارکت در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اتفاق نظردارند(طالبی نژاد، 1391). قرن بیست و یکم را قرن همیاری و مشارکت نام نهاده اند و با هدف شناخت عمیق تر این مفهوم، طبقه بندی های مختلفی از آن ارائه شده است که رایجترین آن مشارکت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می باشد. مشارکت اجتماعی و مردمی از انواع مهم مشارکت محسوب می شود. اگرچه تمامی اشکال مشارکت دارای نوعی رابطه اجتماعی هستند و بحثی جامعه شناختی به شمار میآیند، اما عرصههایی که به عمل متقابل افراد و گروههای اجتماعی با محیط پیرامونشان مربوط است موضوع مشارکت اجتماعی است. مشارکتهای محلی، روستایی، شهری، انواع انجمنها، اجتماعات، گروهها، سازمانهای داوطلبانه و غیر دولتی، حقوق شهروندی در وجوه اجتماعی آن و… از مظاهر مهم مشارکت اجتماعی مردم به شمار میرود. (سعیدی، 1381).
جمعیت هلال احمر یکی از نهادهای مسؤول و دخیل در امور مربوط به امداد و نجات است که با تشکیل پایگاههای امداد و نجات جادهای، هوایی، ریلی، دریایی، کوهستانی و استفاده از امدادگران و داوطلبان متخصص و امکانات و تجهیزات، در راستای وظایف بشر دوستانه و به عنوان معین دولت، به افراد حادثه دیده کمک میکند. یکی از سازمانهای جمعیت هلال احمر، سازمان داوطلبان هلال احمر می باشد. هدف اصلی این سازمان، سازماندهی و بهرهگیری از خدمات داوطلبان به نفع نیازمندان بوده که برای تحقق آن، سازمان دو وظیفه «جذب نیروی انسانی و مشارکتهای مردمی» و «ارایه خدمات حمایتی به نیازمندان جامعه» را برعهده دارد. این داوطلبان در چهار گروه مهارت، مشارکت، هدایت و حمایت به عضویت افتخاری این سازمان در میآیند. در گروه مشارکت، داوطلبان در فعالیتهای اجرایی جمعیت مشارکت میکنند. داوطلبان گروه هدایت، خدمات فکری و مشاورهای به سازمان ارایه میدهند. داوطلبان گروه حمایت، خدمات مادی و مالی ارایه میکنند و داوطلبان گروه مهارت نیز اعضایی هستند که خدمات فنی و تخصصی خود را داوطلبانه درجهت اهداف جمعیت به کار میگیرند. مطالعه چگونگی مشارکت مردم در امور جامعه بعنوان رکن مهم توسعه سیاسی، اجتماعی و حیات مدنی به بررسی روابط فرد و جامعه، چگونگی درونی کردن ارزشها و هنجارهای مشارکت جویانه، چگونگی استفاده از پتانسیل مشارکت اجتماعی در بهبود و ارتقاء سرمایه اجتماعی، رابطه بین مشارکت و اعتماد و تعلق اجتماعی و کارکرد و نقش مشارکت شهروندان در توسعه و تحول جامعه و مواردی از این دست می پردازد. (طالبی نژاد، 1391).
درواقع، می توان گفت امروزه همه جمعیت های هلال احمر برای هدایت و رهبری فعالیت های خود به داوطلبان وابسته اند و با توجه به اینکه مشارکت مردم در یکی از اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر تحت عنوان خدمات داوطلبانه مطرح شده است؛ این جمعی تها وظیفه دارند با بسیج این منابع عظیم انسانی، مشارکت آنها را سازماندهی و در جهت اجرای وظایف جمعیت، خصوصاً تأمین احتیاجات معنوی و مادی نیازمندان آسیب پذیر در زمان حوادث و یا در شرایط عادی، بهره گیری کنند. این وظیفه در جمعیت هلال احمر کشور به دوش سازمان داوطلبان گذاشته شده است که با شعار توان توانمندان در خدمت نیاز نیازمندان، به فعالیت های عام المنفعه و بشردوستانه می پردازد. بنابراین، تشویق همه اقشار جامعه، به خصوص افراد توانمند، برای انجام این فعالیت ها ضروری است. تفاوت و امتیاز مشارکت مردمی در جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر از سایر مؤسسات حمایتی در این است که صرفاً به منافع و مقدورات مالی توجه نمی شود؛ بلکه استفاده از تجربیات، تخصص ها، دانش و فرصت های داوطلبان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در نهایت می توان گفت برای موفقیت در به حداکثر رساندن مشارکت مردم در فعالیتها و استفاده از توانمندی افراد، لازم است که انواع روش های جلب مشارکت مورد شناسایی قرار گیرند تا بتوان با استفاده از روشهای مؤثر در برخورد با داوطلبان گروههای مختلف برای جلب مشارکت آنها برای رسیدن به اهداف کوتاه و بلند مدت استفاده شود (داوری و همکاران، 1389).
در این راستا، فرضیه اصلی تحقیق حاضر ارائه الگوی مشارکت مردمی مناسب جهت فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر می باشد. بنابراین، عوامل موثر بر افزایش مشارکت مردمی مورد بررسی قرار گرفته است تا بتواند به این پرسش اساسی پاسخ دهد:
چه عواملی بر افزایش مشارکتهای مردمی در فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر موثر هستند؟
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق
مشارکت پذیری اعضای جامعه به عنوان نیاز اجتناب ناپذیر عصر ما همه ابعاد انسانی را در سطوح مختلف فکری، عاطفی و رفتاری تحت پوشش قرار می دهند. فرایند مشارکت پذیری از رویکردهای متفاوتی قابل توجه است. امروزه مقوله مشارکت مردم شرط توفیق هر نوع برنامه و رهیافت کلان اقتصادی، اجتماعی و توسعه بشمار می رود و علت این امر نیز گستردگی و تنوع زمینه های مشارکت است. بنا براین، هرگز نمی توان به برداشتی محدود از مفهوم فراگیر مشارکت اکتفا کرد. لذا مشارکت، کنش هدفدار، ارادی، اختیاری وارزشی بین کنشگر و زمینه اجتماعی و محیطی او به منظور نیل به هدف معین و مشترک است، همان طور که ملاحظه میشود و در این تعریف ارادی بودن مشارکت مورد تأکید است که در نتیجه مشارکت کننده را از حالت غیر فعال خارج می سازد، مشارکت شامل فعال بودن موقعیت و امکان تحت تأثیر قرار گرفتن فرد در آن موقعیت است که در این صورت این امر چیزی بیش از سهم داشتن است به عبارت دیگر روشهای مشارکتی باید به عنوان مجموعه ای از ابزار ضروری دیده شود که می توانند مکملی برای دیگر روشهای پژوهش و توسعه متداول باشند و نه جایگزینی برای آنها. هدف از مشارکت، توانمند سازی افراد برای مشارکت خود جوش است در واقع مشارکت فرایندی است که موجب تحرک بخشی منابع محلی، بکارگیری گروههای متنوع اجتماعی در تصمیم گیری، درگیری مردم محلی در تعریف مشکلات، جمعآوری و تحصیل اطلاعات و اجرای پروژه ها میشود. واژه مشارکت با توجه به معادلش در زبان انگلیسی [1] و در مجموع می توان جوهرۀ اصلی آن را درگیری، فعالیت و تأثیر پذیری دانست. مشارکت در زبان فارسی در قالب مفاهیمی از قبیل همکاری، تشریک مساعی، تعاون، مبادله افکار و… به کار رفته است. از بعد جامعه شناختی، مشارکت به معنی تعلق فرد در گروه و سهمی که در آن دارد تلقی می گردد و همچنین به معنی شرکت فعالانه در گروه در جهت به ثمر رسانیدن یک فعالیت اجتماعی است. با تدبر در آیات نورانی قرآن و احادیث متعدد نبوی و ائمه اطهار علیهم السلام این نتیجه حاصل میشود که دین مبین اسلام بیشتر از سایر ادیان به امر کمک و مساعدت به نیازمندان تأکید و توصیه نموده است.. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی معمار کبیر انقلاب با توجه به آرمانهای مقدس نظام حضور مردم و مشارکت آنان را زمینه ساز توفیق و سربلندی نظام جمهوری اسلامی در تمامی عرصه ها تبیین فرمودند و از آنجائی که کمک به محرومین و محروم نوازی از ارزشهای دین مبین اسلام است و این ارزش عطر هدایت قرآن و بوی دل انگیز ولایت عدالت پرور ائمه معصومین (ع) را برای مسلمین تداعی می کند، مشارکت مردم را در زدودن فقر و محرومیت امری اساسی و تعیین کننده تشخیص و بر همین اساس سازمان هلال احمر را جایگاهی برای سازماندهی ارزش های اعتقادی و تعمیق آن در رفتار و بینش افراد جامعه و تلاش برای تحقق عملی اهداف و دستورات دینی و باورهای فرهنگی و هدایت این عمل ارزشی در بین مردم کشورمان در جهت مشارکت آنان در این عرصه تبیین فرمودند. در مورد نقش مشارکتهای مردمی در توسعه، می توان اذعان نمود که توسعه به مثابه یک تحول تاریخی تعریف میشود که این تحول همه جنبه های زندگی را در بر میگیرد و دارای ابعاد متفاوت است. ابعاد متفاوت این تحول تاریخی شامل جنبه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زندگی میشود. بنابراین، توسعه شامل یک نوع پیشرفت که عبارت است از تحول و دگرگونی از وضعی به وضع دیگر و یا تغییر ساختار ماهیت و عملکرد در جهت یافتن روند بهره وری همه اقشار جامعه از منابع و امکانات موجود و تلاش و مشارکت کلیه افراد در تسریع و انطباق توسعه با نیازها و حرکت در جهت یافتن محتوی مطلوب به ویژه بهره مندی اقشار کم درآمد و محروم از دستاوردهای توسعه و توزیع مطلوب درآمدها و تحقق عدالت اجتماعی است (عبدلی، 1390).
مشارکتهای مردمی در سازمان هلال احمر به عنوان حلقه واسط بین خیرین و نیکوکاران با محرومین و نیازمندان جامعه با توجه به ضرورت حفظ عزت نفس و حرمت محرومین، نیات خیر مردم را در جهت کمک و مساعدت به افراد نیازمند عملی می سازد. بدین سان مشارکتهای مردمی و فعالیتهای این حوزه در معاونت مشارکتهای سازمان هلال احمر) بصورت کمی و کیفی با فراهم نمودن زمینه های اجرایی لازم مطابق با قابلیتها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل موجود در کشور به منظور تقویت و توسعه امور مشارکتهای مردمی متناسب با سیاستها و روند آتی حوزه مورد توجه می باشد به گونه ای که با شناخت بیشتر پیرامون قابلیتهای محیطی، برنامه ریزی علمی وکاربردی با بهره گیری از نقطه نظرات افراد صاحب نظر درصد است تا حداکثر بهره برداری لازم را در توسعه فرهنگ مشارکت و جذب کمکهای مردمی از طریق شیوه نوین طرح تحقیقاتی شناسایی خیرین و ارتباط معنا دار با مخاطبین در اجرای طرحهای مختلف حوزه گامی مؤثر برداشته شود. با عنایت به اهمیت مشارکتهای مردمی در امور رسیدگی به وضعیت نیازمندان جامعه، سازمان هلال احمر برای توسعه این امر اقدام به ایجاد ((حوزه مشارکتهای مردمی)) نموده تا به این ترتیب با استفاده از مجموعه ای ارگانیک در سطوح صف و ستاد، هدایت برنامه های فقر زدایی و خود اتکایی محرومان جامعه را با مشارکت مردم در دست بگیرد. در این نظام مشارکت مردم جایگاه ویژه ای دارد. نگرش بوجود آمده در مجموع بر اساس تحلیل و ارزیابی صورت گرفته از برنامه های سوم و چهارم توسعه نوید دهنده ابعاد فکری گسترده تری در تعامل با مردم و مشارکت آنان در عرصه های مختلف فعالیتهای امداد امام است. در این رهگذر می توان بصورت خاص سیاستهای مد نظر در حوزههای اشتغال، مسکن و امور آموزش و فرهنگی خانواده ها را نام برد (اساسنامه جمعیت هلال احمر، 1388).
همچنین سایر فعالیتهای سازمان گویای این واقعیت است که متناسب با ساختار مردمی سمت و سوی اهداف و شیوه های دستیابی به آنان نیز متوجه مردم گردیده که قطعاً چنانچه ساز و کارهای اجرایی نیز در دستیابی به اهداف مورد نظر طراحی و مورد عمل قرار گیرد و از استحکام لازم برخوردار باشد، نتایج ارزشمند و قابل قبولی را پدید می آورد. در بخش مشارکتهای مردمی :
توسعه دهنده شبکه ارتباطی و حمایتی مردمی کارآمد برای انجام کارهای عمیق، ماندگار، زود بازده و اثر بخش در میان اقشار آسیب پذیر جامعه با رعایت اصول کفایت، جامعیت ومطلوبیت
پیشتاز در احیاء و ترویج سنت های حسنه اسلامی و تأثیر گذار بر تقویت همبستگی های ملی، اجتماعی و حفظ همگرایی مردم با نظام اسلامی و تأمین اصل عدالت و رضایت اجتماعی.
دارای تعامل مؤثر و سازنده با سازمانها و نهادها، متکی به مشارکتهای مردمی و منابع اختصاصی و بهره گیرنده از منابع عمومی حوزه مشارکتهای مردمی با الهام از تعالیم و احکام نورانی اسلام و زنده و نمایان نگاه داشتن اندیشه دینی و فرهنگی و حمایتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری و تحقیقات و تجربیات تبلور آن در تمام سیاست گذاریها و برنامه ریزی ها.
روشهای تعامل و در راستای تلاش بمنظور زدودن چهره فقر از جامعه اسلامی فراهم نمودن زمینه های مختلفی جهت جذب کمک های مردمی با نگرش به اینکه در جامعه ای که بر طبق الگوی اسلامی و بر اساس وحدت عقیدتی و مکتبی تشکیل می گردد و باورهای فرهنگی و ملی نیز حس نوع دوستی و دگر دوستی را تقویت می کند افراد جامعه خود را در برابر نیازها، مشکلات و گرفتاریهای برادران و خواهران خود بی تفاوت احساس نمی کنند، بلکه بر اساس توصیه ها و فروض دین مبین اسلام و عرق ملی در جهت یاری آنان گام بر می دارند (عبدلی، 139).
از طرفی نیاز به داوطلبان در کشورهای در حال رشد محسوس تر است و خدمت داوطلبانه در این کشورها اهمیت به سزایی دارد. زیرا سازمانها و مؤسسات ارائه دهنده خدمات اجتماعی، بدون داوطلبان تربیت شده فقط قادر به انجام دادن حداقل برنام ههای خود هستند، ولی با کمک داوطلبان می توانند برنامه های خود را از نظر کمی وکیفی گسترش دهند و به عده بیشتری از مردم خدمت کنند. از طرفی انجام خدمات داوطلبانه برای خود داوطلبان نیز بسیار مفید است، زیرا سبب تقویت حس نوع دوستی درآنان می گردد.
در حال حاضر نهضت صلیب سرخ و هلال احمر حدود 105 میلیون نفر عضو داوطلب در سراسر جهان دارد. درواقع یکی از وظایف جمعیت هلال احمر، اداره امور داوطلبان و توسعه مشارکت آنان در تصمیمگیریهای ها و فعالیتهای مربوط به آنان و تربیت و آموزش آنان به منظور آماده ساختن آن ها در انجام خدمات امدادی و عام المنفعه می باشد(جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، 1392).
1-4- اهداف تحقیق
1-4-1- هدف کلی
هدف کلی از این تحقیق بدست آوردن الگوی های مناسب جهت مشارکتهای مردمی در فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد بود.
1-4-2- اهداف جزئی
بررسی میزان تاثیر عوامل سیاسی موثر بر الگوی مشارکت مردم در فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد
بررسی میزان تاثیر عوامل اقتصادی موثر بر الگوی مشارکت مردم در فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد
بررسی میزان تاثیر عوامل اجتماعی موثر بر الگوی مشارکت مردم در فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد
بررسی میزان تاثیر عوامل فرهنگی موثر بر الگوی مشارکت مردم در فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد
ارائه راهکارهای افزایش مشارکتهای مردمی در فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد
1-5-کاربرد تحقیق
کاربرد این تحقیق برای ادارات و سازمانهای تابعه جمعیت هلال احمر می باشد تا با استفاده از الگوهای مشارکتی و پیشنهاد الگوی مناسب بتوانند جلب مشارکت مردمی بیشتری را در کلیه فعالیتهای عام المنفعه داشته باشند.
1-6- سوال تحقیق
آیا عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر مشارکت مردم در فعالیتهای عام المنفعه جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد موثر می باشند؟
[سه شنبه 1398-07-30] [ 12:49:00 ق.ظ ]
|