• ابزاری است برای تمرکز کل سازمان به اموری در جهت احول بر عملکرد باید انجام گیرد.

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

  • از طریق وحدت استراتژیک میتوانید یکپارچگی در وحدت نسبی را در بین برنامههای عملیاتی مختلف و عموماً غیر مرتبط مانند مهندسی مجدد، کیفیت جامع، طراحی مجدد فرایند و خدمات، مشتریان ایجاد نماید.
  • اهداف و معیارهای کنترل مربوط به فعالیتهای هر بخش به صورت شفاف برای مدیران و کارکنان تبیین میشود.
  • این روش دیدگاهی کل نگر را درباره سازمان و فعالیتهای آن در اختیار مدیران قرار می‎دهد که به کمک آن ارتباط اجزا با یکدیگر و کل معنی و مفهوم بهتری مییابد و تصور جدایی واحدها از یکدیگر به حداقل میرسد.

 

۲-۲۶ معایب کارت امتیازی متوازن
اگرچه چارچوب کارت امتیازی متوازن عملکرد را در سطوح مختلفی از سطح سازمانی گرفته تا سطح تجاری و فردی مورد بررسی قرار میدهد ولی در کاربرد آن دامها و معایبی وجود دارد. بعضی از کاستی های ذکر شده کارت امتیازی متوازن عبارتند از : (کوهزادی، ۱۳۸۹)

  1. وجود تعارض و تنش معنی دار ما بین مدیران عالی و بخشی بدلیل نادقیق وذهنی و زبانی بودن شاخص های کارت امتیازی متوازن و استفا ده از الگوهای نامناسب برای ارزیابی.
  2. کارت امتیازی متوازن در تعریف مجموعه ای از شاخص های کمی تحکیم کننده ارزش‎های عملکرد چه در سطح انفرادی (شاخص عملکرد) و چه برای ادغام ویکپارچگی شاخ ها ضعیف است. به این ترتیب کارت امتیازی متوازن تکنیکی برای تخمین کمی سهم هر گروه شاخص در دستیابی به اهداف چه بطور نسبی وچه مطلق، فراهم نمیکند و همینطور اهمیت نسبی هر کدام از شاخص ها را در منظرخودش مشخص نمیکند.
  3. یکپارچه کردن نتایج نیز توسط کاربران کارت امتیازی متوازن به طور ذهنی انجام میشود.

۲-۲۷ نقاط قوت و ضعف کارت امتیازی متوازن با توجه به معیارها
در کل برای مدل ارزیابی متوازن و بیان نقاط قوت و ضعف آن معیارهای مد نظر قرار میگیرد که عبارتند از: (کاپلان و نوترون، ۱۳۸۸)
معیار ۱اصول و پیش فرضهای مدل
معیار ۲ساختار
این معیار، ساختار مدل را با توجه به مواردی نظیر دیدگاه مدل به ساختمان، جمعیت حوزه ها و عوامل معرفی شده، وضوح و روشنی حوزه ها، انعطاف پذیری ساختار مدل در صورت لزوم ایجاد تغییر در آن مورد بررسی قرار میدهند.
معیار ۳:کارمدی در اجرا.
این معیار، کارآمدی متدو لوژی را در اجراء با توجه به مواردی نظیر سهولت اجرا، فراگیری استفاده، وضوح روش های ارائه شده، برای اجرای متدولوژی و متناسب متدولوژی با هدف عارضهیابی سازمانی مورد بررسی قرار میدهد.
معیار ۴: پشتوانه های علمی و اجرایی
این معیار، مدل کارت امتیازی متوازن را با توجه به پشتوانه علمی و اجرایی از جمله توسعه دهندگان مدل، منابع اطلاعاتی در دسترس و امکانات در دسترس برای اجرای متدولوژی مورد بررسی قرار می دهد. تحلیل مدل با توجه به این معیارها در جداول زیر قابل مشاهده است: (کاپلان و نوترون، ۱۳۸۸)
جدول۲- ۶: نقاط قوت و ضعف مدل BSC با توجه به اصول و پیش فرضهای مدل

 

 

نقاط قوت نقاط ضعف
۱٫     مدل یک مبنای تئوریک برای هر جنبه ارائه میکند.
۲٫     مابین استراتژی و عملکرد ارتباط برقرار میکند.
۳٫     ارتباط منطقی بین وجوه چهارگانه عملکردی ایجاد میکند.
۴٫     مدل بر پایه ایجاد توازن میان عملکرد داخلی و خارجی و معیارهای مالی و غیر مالی، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شاخص‏های عملکردی و نتایج بنا شده است.
۱٫     با توجه به اینکه معیارها بر اساس چشم انداز و استراتژی شرکت نعیین میگردند، در صورتی که استراتژی و چشم انداز شرکت به خوبی تعیین نشده باشد، استفاده از آن برای بخش عملکرد نتایج مناسبی ارائه نمی‎کند.

جدول۲- ۷: نقاط قوت و ضعف مدل BSC با توجه به معیار ساختار

 

 

 

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت