صنایع غذایی یکی از صنایع عمده مصرف کننده سوخت می باشد. در این صنعت سالیانه بیش از 1.5 میلیون متر مکعب معادل نفت کوره سوخت فسیلی مصرف می شود. 9.76 درصد انرژی مصرفی در این صنعت را نفت گاز، 29.22 درصد را گاز طبیعی و 60.95 درصد مابقی را سوخت نفت کوره تامین می نماید. این مقدار ناشی از 3 درصد نفت سفید، 18 درصد گازوئیل، 5 درصد گاز طبیعی، 2 درصد گاز مایع، 15 درصد بنزین، 4 درصد نفت سیاه، 23 درصد زغال سنگ و 2 درصد زغال چوب مصرفی از کل مصرف صنایع است(فاطمی امین و مرتضایی، 1392).

از سال 11384 تا 1389 صنایع غذایی به طور متوسط 5.8 درصد از برق مصرفی کل صنعت را به خود اختصاص داده و در بین مقایسه با سایر صنایع پس از فلزات اساسی، سایر محصولات کانی غیر فلزی و مواد و محصولات شیمیایی در رتبه چهارم مصرف قرار دارد.

آلودگی آب در اثر صنایع غذایی

در حالی که تاکنون در خصوص میزان آلودگی آب در ایران اظهارنظرهای مختلفی ارائه شده است، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از افزایش ۴٠ درصدی آلودگی آب در ایران خبر داد. برپایه این گزارش بانک

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

جهانی اعلام کرد: سهم صنایع در انتشار مواد آلوده کننده در آب های ایران در سال ٢٠٠9 به ترتیب، صنایع غذا و نوشیدنی ٨/۴٣ درصد، صنایع تولید فلزات اولیه ٢/١٧، صنایع نساجی، ۵/١٢، صنایع مواد شیمیایی، ٨/١٠، کاغذ و خمیر ١/٧، صنایع چوب ٨/٠ صنایع سنگ و سرامیک و شیشه ۶/٠ و سایر صنایع ٢/٧ درصد بوده است.( gsim.blogfa.com)

 

 

2-12-3- بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی صنایع غذایی و نوشیدنی با ارزش 97 میلیون دلار، 85 درصد بازار بسته بندی را به خود اختصاص داده است. بسته بندی صنایع دارویی با ارزش 11 میلیارد دلار و بسته بندی سایر 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت