عوامل سیاسی و بازار سرمایه:-پایان نامه درباره خرید سهام
ساختار مالی شرکت

ساختار سرمایه شرکت که ترکیب بدهی­ها و حقوق صاحبان سهام آن را تعیین می­کند، آثار هزینه­ای و ریسکی بر عملکرد شرکت دارد؛ برای مثال هر چه میزان بدیهی در ترکیب تأمین مالی شرکت بیشتر باشد، خطر ناتوانی مالی شرکت بیشتر خواهد شد؛ ولی به دلیل تأثیر مالیاتی هزینه بهره بدهی، سودآوری شرکت بالاتر خواهد بود. روشهای مختلف تأمین مالی برای شرکت­های مختلف، در موقعیت­های متفاوت،اثرات متفاوتی خواهد داشت (آقایی و مختاریان، 1383).

استندراد[1] و همکاران در سال 2006 مهم­ترین عوامل روانی و غیرمالی تأثیرگذار بر تصمیمات سرمایه­گذاران را بصورت زیر عنوان کرده­اند:

د) عوامل سیاسی کشور

عوامل سیاسی اهمیت بسیار زیادی برای سرمایه­گذاران دارد. این عامل بالاخص در کشورهای جهان سوم اهمیت تعیین­کننده­ای نزد سرمایه­گذاران دارد. چون در این کشورها سرعت تغییرات قانون و مقررات بسیار بالاست. در واقع می­توان گفت که ثبات سیاسی باعث تداوم سرمایه گذاری می­شود. زمانی که اوضاع سیاسی اثرات منفی بر روی بازار بورس دارد، معمولاً بیشترین تأثیر را بر سهامی می­گذارد که ارزش ذاتی کمتری دارند، بنابراین چنانچه سرمایه­گذاران دید درازمدتی در سرمایه­گذاری­هایشان داشته باشند، موجب می­شود که سهامی با ارزش ذاتی بالاتر را انتخاب کرده و افت و خیزهای مقطعی آن، نگرانی کمتری برای آنان به همراه داشته باشد. البته از سوی دیگر عدم ثبات سیاسی و وجود تغییرات زیاد، تصمیم­گیری­های بلندمدت را برای سرمایه­گذاران مشکل می­کند. به عنوان مثال یکی از تأثیرات عوامل سیاسی بر بازار بورس این است که با مثبت شدن جریان مذاکرات هسته ای شاخص سهام در بورس اوراق بهادار تهران، افزایش می­یابد.

ه) شفاف سازی اطلاعات مالی

اطلاعات مالی صحیح و شفافی که از سوی شرکت­ها ارائه می­شود برای سرمایه­گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از شرکت­ها اطلاعات نادرستی در اختیار سرمایه­گذار قرارا داده و موجب گمراهی و انتخاب نادرست از طرف آنان می­شوند.  بطور کلی، می­توان گفت که سرمایه­گذاران تمایل به خرید سهام شرکت­هایی دارند که اطلاعات مالی دقیق و صحیح­تری نسبت به سایرین اعلام کرده­اند.

و) نوع صنعت

هر شرکتی در فضای صنعتی خاصی مشغول به کار است، با آنها رشد می­کند، توسعه می­یابد و سرانجام افول خواهد کرد. بررسی نوع و وضعیت خاص هر صنعت و در نتیجه در تصمیم­گیری          سرمایه­گذاران جهت خرید یا فروش سهام مؤثر است. وجود بحران در یک صنعت در اثر عوامل مختلفی همچون واردات، کاهش تقاضا و غیره می­تواند شرکت­های موفق را نیز تحت تأثیر قرار دهد. طبق نتایج تحقیقات، سرمایه­گذاران صنعتی را ترجیح می­دهند که در حال رشد بوده و علاوه بر آن نرخ سودآوری بیشتری نسبت به سایر صنایع داشته باشد(میدلتون و همکاران[2]، 2007).

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

ز) حجم معامله یک سهم

هر چه حجم معامله سهام بیشتر باشد، قیمت­ها به صورت منصفانه و معقول­تر درآمده و در واقع            می­توان گفت بازار به کارایی بالاتر نزدیک­تر می شود و این امر کمک بهتری به تصمیم­گیری سرمایه­گذاران            می­کند. بیشتر سرمایه­گذاران تمایل به خرید سهامی دارند که حجم معاملات آن در سطح بالا باشد.

ح) نوع مالکیت شرکت­ها

مالکیت شرکت­های پذیرفته در بورس به صورت شرکت­های خصوصی می­باشد.

ط) مدیریت شرکت

نقش مدیریت شرکت از عوامل مهمی است که در بسیاری از زمینه­ها تأثیرگذار است. سیاست تقسیم سود، کارایی شرکت، اطلاع­رسانی صحیح و به موقع و بسیاری از عوامل دیگر، همگی تحت­الشعاع مدیریت شرکت قرار می­گیرند. همچنین ثبات مدیریت نشان دهنده موفقیت شرکت­هاست اگر چه همه کارکنان در اداره شرکت نقش دارند، اما تصمیم گیرنده نهایی مدیران آن شرکت هستند.

ی) نرخ بهره و سود بانکی

تغییر در نرخ بهره، تغییر در بازدهی اوراق بهادار را به دنبال خواهد داشت. این تغییرات معمولاً در جهت عکس یکدیگر قرار دارند، به این معنی که در شرایط ثابت، بهای اوراق بهادار در خلاف جهت نرخ بهره حرکت می­کند و هر چه نرخ بهره افزایش یابد موجب کاهش بهای اوراق بهادار می­گردد.

ک) نرخ تورم

نرخ بازده مورد انتظار سهامداران نیز متأثر از نرخ تورم است، هر چه نرخ تورم افزایش یابد، نرخ بازده مورد انتظار نیز افزایش خواهد یافت، زیرا با افزایش تورم و کاهش ارزش پول، سرمایه­گذاران توقع بیشتری از سود سرمایه­گذاری دارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت