از دیدگاه صاحب‌نظران و کارشناسان آموزشی، مهم‌ترین مهارت‌هایی که می‌تواند منجر به موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان شود، عبارت است از: هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی درسی، روش صحیح مطالعه، تقویت حافظه، تمرکز و دقت.

 

-انتخاب هدف و برنامه‌ریزی

هدف، موضوع یا جایگاهی است که برای رسیدن به آن فکر و تلاش می‌کنیم.اگر ندانیم به کجا می‌رویم، رسیدن به مقصد، دشوار و به تعبیری ناممکن است.پس اولین گام برای موفقیت «انتخاب هدف» است.برنامه‌ریزی حرکتی هوشمندانه، منطقی و مرحله‌بندی‌شده برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده است. صاحب‌نظران علم آموزش معتقدند اگر 20 درصد از زمان مطالعه و تحصیل هر دانش‌آموز صرف برنامه‌ریزی شود می‌تواند در 80 درصد بقیه با اطمینان بیش‌تری قدم بردارد.

 

-مطالعه همراه با شناخت

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

نتیجه‌ی تحقیقات بیانگر آن است که بیش‌ترین اطلاعات از طریق مطالعه به دست می‌آید؛ بنابراین مطالعه مهم‌ترین شیوه‌ی یادگیری است که با خواندن، یادداشت‌برداری، مرور کردن و تمرکز همراه است.مطالعه بدون شناخت و به‌کارگیری روش صحیح، نه‌تنها موفقیت تحصیلی به همراه ندارد، بلکه زمینه‌های بی‌علاقگی دانش‌آموز از درس و تحصیل را فراهم می‌سازد.برای کسب موفقیت تحصیلی علاوه بر داشتن علاقه به مطالعه، آشنایی با روش صحیح مطالعه نیز ضروری است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت