۹/۳۳۳۸۳/۱۵۳۹۰/۱۴۶۷/۵

نتایج سطوح متغیرهای پذیرش نهادههای زیستی نشان میدهد که درک از سودمندی نهادههای زیستی (۳/۳۸درصد) توسط پاسخگویان نسبتأ مطلوب است و کشاورزان این منطقه این آگاهی را دارند که کاربرد نهادههای زیستی در کشت محصول گندم میتواند مفید و سودمند باشد. در واقع آنها از فواید نهادههای زیستی آگاه هستند. درک از سهولت نهادههای زیستی (۲/۳۰ درصد) پاسخگویان نسبتأ نامطلوب است. در واقع کشاورزان این منطقه این اعتقاد را دارند که استفاده از نهادههای زیستی اگرچه نسبت به کودهای شیمیایی راحتتر میباشد ولی در کل کاربرد این نهادهها از جمله کاربرد کودهای زیستی و کود سبز چندان آسان نیست.
نگرش(۸/۴۴ درصد ) پاسخگویان در خصوص استفاده از نهادههای زیستی نسبتأ مطلوب است. در واقع کشاورزان نسبت به استفاده از این نهادهها در کشت محصول گندم نگرش مثبتی دارند. اکثر کشاورزان معتقد هستند که استفاده از این نهادهها سبب ذخیره مواد غذایی در خاک میشود، حاصلخیزی خاک را افزایش میدهد و این نهادهها سازگاری بهتری با محیطزیست دارند و کمتر سبب تخریب محیطزیست میشوند، همچنین معتقدند با بهره گرفتن از این نهادهها اراضی گندم سالها باقی میماند و محصول گندم رشد بهتری خواهد داشت. کشاورزان مورد مطالعه تا حدودی نسبت به زیانها و پیامدهای منفی کشاورزی متداول واقفند و ضرورت کشت به شیوه زیستی را دریافتهاند.
تمایل (۰/۴۴ درصد) پاسخگویان جهت استفاده از نهادههای زیستی نسبتأمطلوب است. اکثر کشاورزان تمایل دارند که از منابعی که درون مزرعه ( برگ درختان، باقی مانده گیاهان، لاشه حیوانات، کاه و کلش و غیره) وجود دارد در کشت محصول گندم استفاده کنند. در واقع آنها تمایل دارند با بهره گرفتن از این نهادهها هزینه خرید نهادههای شیمیایی را کاهش داده، محیطزیست را حفظ کرده و از بروز بیماری در مصرفکنندگان جلوگیری کنند، همچنین عملکرد محصول گندم خود را افزایش دهند.
رفتار (۹/۳۳ درصد) پاسخگویان جهت استفاده از نهادههای زیستی نسبتأ مطلوب بوده است. برخی از کشاورزان این منطقه در تولید گندم خود از کودهای آلی نظیر کود حیوانی استفاده میکنند. همچنین برخی از آنها نیز مزرعه خود را مالچپاشی میکنند. کشاورزان این منطقه معتقد هستند که استفاده از کودهای حیوانی، کود سبز و مالچ را از پدران خود آموختهاند و از فواید آنها به خوبی آگاه هستند. اما مصرف کودهای زیستی و کمپوست در کشت محصول گندم در این منطقه بسیار کم است.
۳-۴ آمار استنباطی
۱-۳-۴ مقایسه میانگین ابعاد مؤثر بر پذیرش نهادههای زیستی بر حسب شرکت کلاسهای آموزشی ترویجی
یافته های حاصل از مقایسه میانگین در جدول شماره ۱۹-۴ نشان میدهد که بین دیدگاه پاسخگویان در خصوص سودمندی نهادههای زیستی بر حسب شرکت در کلاسهای آموزشی- ترویجی تفاوت آماری معناداری وجود ندارد و متغیر شرکت در کلاسهای آموزشی- ترویجی قادر نبوده است تأثیری در دیدگاه پاسخگویان در خصوص سودمند بودن نهادههای زیستی داشته باشد.
یافته های حاصل از آزمون مقایسه میانگین در جدول شماره ۱۹-۴ نشان میدهد که بین دیدگاه پاسخگویان در خصوص سهولت استفاده از نهادههای زیستی بر حسب شرکت در کلاسهای آموزشی- ترویجی تفاوت آماری معناداری وجود ندارد و متغیر شرکت در کلاسهای آموزشی- ترویجی قادر نبوده است تأثیری در دیدگاه پاسخگویان در خصوص سهولت استفاده از نهادههای زیستی داشته باشد.
یافته های حاصل از مقایسه میانگین در جدول شماره ۱۹-۴ نشان میدهد که بین نگرش پاسخگویان در خصوص استفاده از نهادههای زیستی بر حسب شرکت در کلاسهای آموزشی- ترویجی تفاوت آماری معناداری در سطح ۰۱/۰ درصد وجود دارد و پاسخگویانی که در کلاسهای آموزشی- ترویجی شرکت کردهاند نگرش مثبت و بهتری(۹۸/۵۹) در رابطه با بهره گرفتن از نهادههای زیستی، نسبت به پاسخگویانی که در این کلاسها شرکت نکردهاند(۷۶/۵۴) دارند. این نتایج تا حدودی با یافته های چهار سوقی امین و همکاران (۱۳۸۶)، قدیمی و همکاران (۱۳۹۱)، اسدی و همکاران (۲۰۰۹) مطابقت دارد
یافته های حاصل از مقایسه میانگین در جدول شماره ۱۹-۴ نشان میدهد که بین تمایل پاسخگویان در خصوص استفاده از نهادههای زیستی بر حسب شرکت در کلاسهای آموزشی- ترویجی تفاوت آماری معناداری در سطح ۰۱/۰ درصد وجود دارد و پاسخگویانی که در کلاسهای آموزشی- ترویجی شرکت کردهاند تمایل بیشتری(۶۲/۲۶) در رابطه با بهره گرفتن از نهادههای زیستی، نسبت به پاسخگویانی که در این کلاسها شرکت نکردهاند(۴۸/۲۴) دارند. این نتایج تا حدودی با یافته های چهار سوقی امین و همکاران (۱۳۸۶)، اسدی و همکاران (۲۰۰۹) مطابقت دارد.
یافته های حاصل از مقایسه میانگین در جدول شماره ۱۹-۴ نشان میدهد که بین رفتار پاسخگویان در خصوص استفاده از نهادههای زیستی بر حسب شرکت در کلاسهای آموزشی- ترویجی تفاوت آماری معناداری در سطح ۰۱/ ۰ درصد وجود دارد و پاسخگویانی که در کلاسهای آموزشی- ترویجی شرکت کردهاند رفتار بهتری(۴۵/۱۶) در رابطه با بهره گرفتن از نهادههای زیستی، نسبت به پاسخگویانی که در این کلاسها شرکت نکردهاند(۸۷/۱۳) دارند. این نتایج تا حدودی با یافته های چهارسوقی و موسوی (۱۳۸۶)، اسدی و همکاران (۲۰۰۹) مطابقت دارد.
جدول ۱۹-۴ بررسی اختلاف بین دو گروه شرکت کرده و نکرده در کلاسهای آموزشی- ترویجی از نظر سایر متغیرهای پژوهش

 

 

 

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت