دانلود پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی: تبیین رابطه تعهد سازمانی و عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در صنعت بیمه |
دانلود پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی: تبیین رابطه تعهد سازمانی و عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در صنعت بیمه
پایان نامه رشته مدیریت بازرگانی
گرایش بیمه
با عنوان : تبیین رابطه تعهد سازمانی و عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در صنعت بیمه
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه آموزشی مدیریت
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش: بیمه
عنوان
تبیین رابطه تعهد سازمانی و عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در صنعت بیمه استان گیلان
استاد راهنما :
دکتر مراد رضایی دیزگاه
استاد مشاور:
دکتر محمد طالقانی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه 3
1-2) بیان مساله. 4
1-3) ضرورت و اهمیت پژوهش 5
1-4) اهداف پژوهش. 6
1-5) چارچوب نظری پژوهش 6
1-6) فرضیههای پژوهش 7
1-7) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 7
1-8) قلمرو پژوهش . 8
فصل دوم: ادبیات تحقیق
بخش اول: عدالت سازمانی. 10
1-2) مقدمه: . 10
2-2) مفهوم لغوی عدالت:. 10
2-3) عدالت سازمانی: . 11
2-4)کانونهای عدالت سازمانی: 12
2-4-1) عدالت توزیعی:. 12
2-4-2) عدالت رویه ای: 13
2-4-3) عدالت تعاملی: 14
2-5) عوامل موثر بر درک عدالت: 14
2-5-1) پیامد های سازمانی . 14
2-5-2) رویه های سازمانی. 14
2-5-3) خصوصیات ادراک کننده 15
2-6) نتایج درک عدالت :. 15
2-6-1) عملکرد کاری: . 15
2-6-2) رفتار شهروندی سازمانی: 15
2-6-3) رفتار خلاف انتظار و ترک شغل:. 15
2-6-4) واکنشهای نگرشی واحساسی نسبت به پیامد های خاص، سازمان وسرپرست 16
2-7) نتیجه گیری: 16
بخش دوم: تعهد سازمانی 17
2-8) مقدمه: 17
2-9) مفهوم تعهد: 17
2-10) تعهد سازمانی:. 18
2-11) ابعاد تعهد سازمانی: 19
2-12) دیدگاههای نظری تعهد سازمانی:. 19
2-12-1) مدل” می یر و آلن” . 19
2-12-2) ” مدل “مایر و شورمن . 20
2-12-3) مدل “جاروس ” و همکاران. 20
2-13)دیدگاههای نظری عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی:. 20
2-14) نتیجهگیری:. 22
بخش سوم: عملکرد شغلی. 23
2-15) مقدمه: . 23
2-16) عملکرد شغلی: 23
2-17)اهمیت عملکرد شغلی. 24
2-18) نتیجه گیری :. 25
2-19)پیشینه تحقیق:. 26
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه 29
3-2) روش تحقیق. 29
3-3) جامعه آماری 30
3-4) نمونه آماری. 31
3-5) روش و ابزار جمع آوری دادهها. 32
3-5-1) پرسشنامه 32
3-6) روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات 33
3-6-1) روایی. 34
3-7) روش تجزیه و تحلیل دادهها 35
فصل چهارم: تحلیل یافتههای تحقیق
4-1) مقدمه. 37
4-2) توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان: 38
4-3) توصیف متغیر های تحقیق 41
4-4)مدل های تحقیق: 44
4-4-1)مدل پایه تحقیق درحالت استاندارد . 44
4-4-2)مدل پایه تحقیق درحالت اعداد معنی داری 45
4-4-3)بررسی شاخص های معنی داری وبرازش مدل: 46
4-5)آزمون فرضیه ها:. 47
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه 50
5-2) نتایج آمار توصیفی. 50
5-2-1 )توصیف متغیر عدالت سازمانی. 50
5-2-2) توصیف متغیرتعهد سازمانی 50
5-2-3) توصیف متغیرعملکرد شغلی. 50
5-3) نتایج آمار استنباطی 51
5-3-1) نتایج آزمون فرضیه اول . 51
5-3-2) نتایج آزمون فرضیه دوم. 51
5-3-3) نتایج آزمون فرضیه سوم. 51
5-4) نتیجه گیری در زمینه ی مطابقت بین یافته های تحقیق حاضر و تحقیقات قبلی 51
5-5) پیشنهادهای کاربردی بر اساس سوالات تحقیق. 52
5-6) محدودیتها و پیشنهاداتی برای ادامهی تحقیقات در این زمینه 53
5-6-1) محدودیت ها برای تحقیقات در این زمینه 53
منابع 58
چکیده
ازآنجا که سازمان یک نظام اجتماعی است که حیات و پایداری آن وابسته به وجود پیوندی قوی میان اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن است.رعایت عدالت یکی از مهمترین عوامل موثر بر بقای سازمان و حفظ آن در بلند مدت است.از این رو مفهوم عدالت در سیر نظریه های سازمان مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.
از سویی دیگر سالها است که محققان بر این باورند که یک کارگر وفادار و متعهد به احتمال زیاد یک کارمند مولد خواهد بود.بنابراین،این امکان وجود دارد که شرکتهای دارای کارکنان متعهد و وفاداراز بهره وری بیشتری برخوردارند.
همچنین عملکرد شغلی نیز یکی از حیاتی ترین مسائل در هر سازمانی است.عملکرد شغلی در واقع به مجموعه رفتارهایی که در ارتباط با شغل،افراد از خودشان بروز می دهند اشاره دارد و یا به میزان محصول و بازدهی حاصل شده اطلاق می گردد.
این مطالعه به درک عدالت سازمانی در محل کار پرداخته و بر مبنای این برداشت است که چگونه عدالت سازمانی میتواند به ایجاد تعهد سازمانی و عملکرد شغلی منتهی گردد.با توجه به مطالب گفته شده در این مطالعه که برروی 181 نفز از کارکنان صنعت بیمه انجام گرفته سعی بر آن است که ارتباطهای بالقوه_از نظر اهمیت،ماهیت بین عدالت سازمانی،تعهد و عملکرد شغلی در صنعت بیمه استان گیلان با استفاده از روش میدانی و توزیع پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گیرد.
نتایجی که از بررسی داده ها حاصل گردیده، بیانگر آن است که رابطه ی مثبت و معناداری بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی وجود دارد.همچنین نشان داده شده که عدالت سازمانی در عملکرد شغلی و نیز تعهد سازمانی در عملکرد شغلی تاثیر گذار بوده است.
سامره عاشوری چیرانی
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1) مقدمه
حیات و تداوم هر سیستم و نهاد اجتماعی در گرو وجود پیوندی مستحکم میان عناصر تشکیل دهندهی آن است. این پیوند تحت تاثیر میزان رعایت عدالت در آن سیستم قرار دارد؛ ارزیابی پاسخ افراد دربارهی آن چه از کار در سازمان به دست می آورند، در مقابل آن چه به سازمان ارائه میدهند، موضوع بسیاری از پژوهشهای اجتماعی در زمینهی عدالت بوده است. عدالت سازمانی ادراک افراد از منصفانه یا غیرمنصفانه بودن رفتار سازمان با آنها است. حس برخورد غیر منصفانه سازمان با کارکنان باعث تضعیف روحیه آنها، جابهجایی و ترک شغل و حتی در مواردی تقابل و رو در رویی با مسئولین سازمان میگردد. درک کارکنان از برخوردهای منصانه در محیط کار به شناسایی سه جزء متفاوت از عدالت در سازمان یعنی عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت تعاملی منجر گردیده است (الوانی و همکاران، 1387). تحقیقات نشان دادهاند که فرآیندهای عدالت نقش مهمی را در سازمان ایفا میکنند و چگونگی برخورد با افراد در سازمانها ممکن است باورها، احساسات، نگرشها و رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد. رفتار عادلانه از سوی سازمان با کارکنان عموماً منجر به تعهد بالاتر آنها نسبت به سازمان میشود. از سوی دیگر افرادی که احساس بیعدالتی میکنند به احتمال بیشتری سازمان را رها میکنند یا سطوح پائینی از تعهد سازمانی را از خود نشان میدهند و حتی ممکن است شروع به رفتارهای ناهنجار مثل انتقام جویی کنند. بر این اساس درک این که چگونه افراد در مورد عدالت در سازمانشان قضاوت میکنند و چطور آنها به عدالت یا بیعدالتی درک شده پاسخ میدهند از مباحث اساسی حوزهی سازمانی است (Bos, 2001).
تعهد سازمانی مفهومی است که در پی دستیابی به ماهیت دلبستگی است که به وسیلهی افراد در سازمان شکل گرفته است. در واقع، تعهد سازمانی میران تطابق و تعلق فرد را به سازمان منعکس میسازد. تعهد سازمانی عبارت است از پیوند افراد به سازمان که به وسیلهی سه عامل مشخص میشود: الف) اعتقاد قوی و پذیرش اهداف و ارزشهای سازمان، ب) تمایل زیاد به سازمان، پ) میل قوی برای ماندن در سازمان (هویدا و همکاران، 1391). به طور کلی، مفهوم تعهد سازمانی بر نگرشی مثبت دلالت دارد که از حس وفاداری کارکنان به سازمان حاصل میشود و با مشارکت افراد در تصمیمات سازمانی، توجه به آنها و موفقیت و رفاه آنان تجلی مییابد (الوانی و همکاران، 1387). تعهد سازمانی درجهی نسبی تعیین هویت فرد با یک سازمان خاص و درگیری مشارکت او با آن سازمان است. یکی از معمولیترین شیوههای برخورد با تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی و روانی به سازمان در نظر میگیرند (قلاوندی و سلطانزاده، 1391). بر اساس این روش، فردی که به شدت به سازمان خود متعهد است، هویت خود را از سازمان میگیرد، در سازمان مشارکت فعال دارد، با آن در میآمیزد و از عضویت در سازمان خود لذت میبرد. بر این اساس است که طبق تحقیقات صورت گرفته کارکنان متعهد به سازمان، دارای عملکرد بالاتر، ترک شغل و غیبت کمتری بودهاند (شعبانی کلاته، 1391).
با این مقدمه کوتاه در این فصل پس از بیان مساله، ضرورت و اهمیت پژوهش مورد مطالعه قرار میگیرد و سپس به اهداف، چارچوب پژوهش و سایر عناوین پرداخته میشود.
1-2) بیان مساله
شرایط کاملاً متحول و حاکم بر سازمانها، افزایش رقابت و لزوم اثربخشی آنها در چنین شرایطی، نیاز آنها را به نسل ارزشمندی از کارکنان، بیش از پیش آشکار نموده است و از آن جا که سازمان یک نظام اجتماعی است که حیات و پایداری آن وابسته به وجود پیوندی قوی میان اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن است در این راستا عدالت و لزوم توجه به آن یکی از مقولههای اساسی در هر جامعه و نهادی است چرا که عدالت مفهومی است که در سازمانها دارای اهمیت ویژهای است (رضایی کلیدبری و همکاران، 1390). عدالت سازمانی اصطلاحی است که برای توصیف نقش عدالت که به طور مستقیم با موقعیتهای شغلی ارتباط دارد به کار میرود. در عدالت سازمانی مطرح میشود که باید با چه شیوههایی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند به صورت عادلانه با آنها برخورد شده است(نعامی و شکرکن، 1383). رعایت عدالت یکی از مهمترین عوامل موثر بر بقای سازمان و حفظ آن در بلند مدت است(Suliman and Al-Kathairi, 2013)، از این رو مفهوم عدالت در سیر نظریه های سازمان مورد توجه ویژهای قرار گرفته است (پورعزت و قلیپور، 1387). رفتار منصفانه خواستهای است که همهی کارکنانی که وقت و انرژی خود را در یک سازمان صرف میکنند از سازمان انتظار دارند. این انتظارات باعث میشود که رهبران تمایل بیشتری به تاکید بر رعایت انصاف داشته باشند.
از سویی دیگر سالها است که محققان بر این باورند که یک کارگر وفادار و متعهد به احتمال زیاد یک کارمند مولد خواهد بود. بنابراین، این امکان وجود دارد که شرکت های دارای کارکنان متعهد و وفادار از بهرهوری بیشتری برخوردارند (Suliman and Al-Kathairi, 2013). بر این اساس، تعهد سازمانی را میتوان متغیری دانست که توجه قابل ملاحظهای را در ادبیات سازمانی به خود جلب کرده است (رهنورد و رادمنش، 1382). تعهد، پاسخی احساسی است که توسط رفتار، اعتقادات و نگرش افراد سنجیده میشود و تمام سطوح پائینی و بالایی سازمان را در بر میگیرد (عوض پور، 1386). به عبارتی تعهد سازمانی بیان کنندهی وابستگی روانشناختی به سازمان محل استخدام است و طبق نظر آلن و مایر (1990) ممکن است اشکال متفاوتی داشته باشد (غفوری و گل پرور، 1388). تعهد سازمانی از آن جهت مهم است که با پیامدهای سازمانی مطلوبی مانند کاهش غیبت از کار، کاهش جابه جایی و بهبود عملکرد شغلی رابطه دارد (Jaramillo et al., 2005).
همچنین عملکرد شغلی نیز یکی از حیاتی ترین مسائل در هر سازمانی است (شکرکن، 1380). پژوهشگران عملکرد شغلی را ارزش های کلی مورد انتظار سازمان از تکه های مجزای رفتاری تعریف می کنند که هرفرد در طول دوره های مشخص از زمان انجام می دهد (Motowidlo, 2003). عملکرد شغلی در واقع به مجموعه رفتارهایی که در ارتباط با شغل، افراد از خودشان بروز می دهند اشاره دارد و یا به میزان محصول و بازدهی حاصل شده اطلاق می گردد (Rashidpoor, 2000). بر این اساس، عملکرد شغلی همان بازده افراد طبق وظایف قانونی و مقرر است و عبارت است از پیامد فعالیتهای منابع انسانی در خصوص انجام وظایفی که به او واگذار می شود و میزان تلاش و حدود موفقیت کارمند در اجرای وظایف شغلی و تکالیف رفتاری مورد انتظار (Bellou, 2010).
بنابراین، هدف اصلی از این مطالعه به درک عدالت سازمانی در محل کار پرداخته و بر مبنای این برداشت است که چگونه عدالت سازمانی می تواند به ایجاد تعهد سازمانی و عملکرد شغلی منتهی گردد (Suliman and Al-Kathairi, 2013). با توجه به مطالب گفته شده پس در این مطالعه سعی بر آن است که ارتباطهایهای بالقوه – از نظر اهمیت، ماهیت و قدرت- بین عدالت سازمانی، تعهد و عملکرد شغلی در صنعت بیمه استان گیلان مورد ارزیابی قرار گیرد و این سوال مطرح است که آیا بین عدالت سازمانی سازمانی و تعهد سازمانی با عملکرد شغلی رابطه وجود دارد؟
1-3) ضرورت و اهمیت پژوهش
بیمه همچون چتری بزرگ در زمینه های مختلف بر روی زندگی مردم جوامع بشری و فعالیت هایشان سایه میگستراند و محیطی امن برای جبران خسارتهای رسیده به مردم ایجاد میکند. امروزه، با تردد درخیابانهای شهرهای سراسر کشور به تابلوهایی بر میخوریم که عبارت «نمایندگی بیمه» روی آن درج شده است. نمایندگیهای بیمه در ایران نقش حامیان طبقات مختلف مردم جامعه درمقابل اتفاقات و خسارات وارد شده را بازی میکنند. بر این اساس و با توجه به اهمیت سازمانهای بیمهگر و هم چنین با توجه به افزایش پیچیدگی و سرعت تغییرات محیطی و عدم اطمینان در محیط سازمانها، نیاز روزافزون به اتخاذ تصمیم راهبردی بلندمدت و در اختیار داشتن کارکنان توانمند به شدت سازمانی احساس میشود. از این رو اگر سازمانی یا به عبارتی سازمان بیمهگری بتواند مجموعهای از کارکنان با اراده، کوشا، متعهد به سازمان و ارائه گر رفتارهای شهروندی سازمانی در اختیار داشته باشد بهتر میتواند در مقابل رقابتها و تهدیدات پرتلاطم از خود واکنش نشان داد.(نفوی و همکاران 1391)
این مهم، مدیران ارشد و طراحان راهبردی سازمانهای دولتی و بازرگانی را متوجهی این واقعیت نموده است که اگر سازمان نتواند محیطی را در سازمان پدید آورد که کارکنان با فراغ بال در آن به اشتغال بورزند، چالشهای محیطی و جو سازمانی نامساعد اصل بقا و ادامهی حیات آنها را زیر سوال خواهد برد. با توجه به ادبیات نظری موجود یکی از مهمترین مشکلات سازمانهای امروزی چگونگی مواجه شدن با مساله عدالت سازمانی، فراهم آوردن یک محیط مناسب عادلانه، تشخیص نیازهای کارکنان، تعهد کارکنان در محیط کار و عملکرد شغلی پرسنل است که در این مطالعه به این امر پرداخته می شود.(بردبار و همکاران 1386)
1-4) اهداف پژوهش
اهداف تحقیق این پژوهش براساس مسالههای تبیین شده عبارتند از:
سنجش میزان عدالت سازمانی در صنعت بیمه استان گیلان؛
سنجش میزان تعهد سازمانی در صنعت بیمه استان گیلان؛
سنجش عملکرد شغلی در صنعت بیمه استان گیلان؛
سنجش رابطه بین عدالت سازمانی و عملکرد شغلی در صنعت بیمه استان گیلان؛
سنجش رابطه بین تعهد سازمانی و عملکرد شغلی در صنعت بیمه استان گیلان؛
سنجش رابطه بین تعهد سازمانی و عدالت سازمانی در صنعت بیمه استان گیلان.
1-5) چارچوب نظری پژوهش
چارچوب نظری یک الگوی مفهومی است مبنی بر روابط تئوریک میان شماری از عواملی که در مورد مساله پژوهش با اهمیت تشخیص داده شدهاند و بنیانی است که تمامی پژوهش بر اساس آن شکل میگیرد و شبکهای است منطقی و توصیفی که بر روابط میان متغیرها استوار است. به طوری که یک چارچوب نظری میتواند متغیرهای مهم مرتبط با مساله پژوهش را شناسایی و مشخص نماید و پیوند این متغیرها را به گونهای منطقی ارائه دهد (سکاران، 1388). چارچوب مورد استفاده در تحقیق حاضر مطابق شکل 1-1 است که در آن روابط متغیرها نشان داده میشوند.
در خصوص ارتباط بین متغیرهای این پژوهش تاکنون مطالعات زیادی صورت گرفته است که نشان دهنده رابطه میان عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و عملکرد است که در بخش پیشینه تحقیق بدان اشاره میشود. در این قسمت و با توجه به مطالب نظری موجود چارچوب نظری پژوهش نشان داده میشود. مطابق شکل 1-1 و با توجه به اهداف پژوهش سعی بر آن است تا در ابتدا رابطه بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی مورد مطالعه قرار گرفته و سپس رابطه این دو متغیر را با عملکرد شغلی مورد ارزیابی قرار دهیم.
شکل شماره 1-1- مدل تحقیق
(Suliman & Alkathairi , 2013)
1-6) فرضیههای پژوهش
بین عدالت سازمانی و عملکرد شغلی رابطه معناداری وجود دارد.
بین تعهد سازمانی و عملکرد شغلی رابطه معناداری وجود دارد.
بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
1-7) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
Fتعریف مفهومی و عملیاتی عدالت سازمانی
عدالت سازمانی به معنای درک افراد از منصفانه یا غیرمنصفانه بودن رفتار سازمان با آنها است (Parker and Kohlmeyer, 2005). عدالت سازمانی به به سه بخش زیر تقسیم بندی میگردد:
عدالت توزیعی: عدالت توزیعی بیانگر درک افراد از میزان رضایت رعایت عدالت در توزیع و تخصیص منابع و پاداشها است. به بیان دیگر، به حدی دلالت دارد که افراد پاداشها را با عملکرد مرتبط میدانند (رضائیان، 1384)؛
عدالت رویهای: عدالت رویهای با درک افراد از عادلانه بودن رویههای جاری در تصمیمگیری برای جبران خدماتشان (نه با توزیع واقعی درآمدها) سر و کار دارد. مانند نحوهی برخورد با شکایتها و نزاعها (الوانی و همکاران، 1387)؛
عدالت تعاملی: افراد عدالت را از برخوردی که در روابط متقابل شخصی با آنها میشود استنباط میکنند (Cohen-Charash and Spector, 2001).
منظور از «عدالت سازمانی» نمرهای است که هر یک از آزمودنیها در پرسشنامه استاندارد 15 سوالی مربوط به عدالت سازمانی کسب میکنند. آیتمها بر مقیاس 5 گزینهای لیکرت است و مولفههای آن عبارت است از عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت تعاملی.
F تعریف مفهومی و عملیاتی تعهد سازمانی
تعهد سازمانی به درجهای که افراد مجذوب سازمانشان هستند و از باقی ماندن در آن لذت میبرند مربوط است (Meyer and Allen, 1997). مولفههای تعهد سازمانی نیز عبارتند از:
تعهد عاطفی: به میزان دلبستگی عاطفی به سازمان و اهداف آن اشاره میکند. همچنین به عنوان احساس هیجانی کارکنان برای وابستگی به سازمان، همانند سازی با آن و درگیری در سازمان مفهوم سازی شده است (الوانی و همکاران، 1387).
تعهد مستمر: در این نوع از تعهد فرد به علت بالا بودن هزینههای ترک سازمان به سازمان متعهد میماند و ماندن وی در سازمان صرفاً به دلیل ملاحظات اقتصادی و عملی است (غفوری و گل پرور، 1388).
تعهد هنجاری: در این بعد از تعهد فرد، ادامه دادن به کار را وظیفه، تکلیلف و مسئولیت خود میداند (Handlon, 2009).
منظور از «تعهد سازمانی» نمرهای است که هر یک از آزمودنیها در پرسشنامه استاندارد 15 سوالی کسب میکنند. آیتمها بر مقیاس 5 گزینهای لیکرت است و مولفههای آن عبارت است از: تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری (Meyer and Herscovitch, 2001).
F تعریف مفهومی و عملیاتی عملکرد شغلی
عملکرد شغلی به معنای درجه ای است که کارکنان مشاغلی را انجام میدهند که در یک شرایط کاری معین به آنان واگذار شده است (Mohyeldin and Tahir, 2007).
در این مطالعه منظور از «عملکرد شغلی» نمرهای است که هر یک از آزمودنیها در پرسشنامه استاندارد 15 سوالی کسب میکنند. آیتمها بر مقیاس 5 گزینهای لیکرت است و بر اساس پرسشنامه استاندارد پاترسون مورد سنجش قرار میگیرد (ساعتچی و همکاران، 1389).
1-8) قلمرو پژوهش
قلمرو موضوعی: پژوهش حاضر از نظر موضوعی در حوزه مدیریت رفتار سازمانی پیرامون ارزیابی رابطه عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با عملکرد شغلی است.
قلمرو مکانی: صنعت بیمه استان گیلان.
قلمرو زمانی: زمان مطالعه نیمه دوم سال 1391 و سه ماههی اول سال 1392 است.
تعداد صفحه :75
قیمت : هفده هزار و سیصد تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : SERDEREHI@GMAIL.COM
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
*** **** ***
[چهارشنبه 1399-01-27] [ 11:22:00 ب.ظ ]
|