دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مشکلات اجرائی پروژه های مقاومسازی ساختمانهای آموزشی وارائه راهکار |
1-6 روش کار. 6
1-7 تعریف واژه ها واطلاعات… 7
2………………. فصل دوم: پیشینه تحقیق 8
2-1 بخش اول:مبانی نظری تحقیق.. 9
2-1-1 مقدمه. 9
2-1-2 سازمان آموزش وپرورش… 10
2-1-3 سازمان نوسازی مدارس… 11
2-1-4 مقاوم سازی: 12
2-1-4-1 قیمت: 12
2-1-4-2 کاربری: 12
2-1-4-3 زیبایی: 13
2-1-4-4 لرزه خیزی منطقه: 13
2-1-5 بهسازی لرزه ای.. 14
2-1-6 مطالعات بهسازی لرزه ای.. 16
2-1-6-1 ارزیابی آسیب پذیری.. 16
2-1-6-2 تهیه طرح بهسازی.. 18
2-1-6-3 اجرای طرح بهسازی لرزه ای.. 19
2-1-7 تدوین الگوهای جدید در مقاومسازی مدارس ایران. 19
2-1-7-1 بهسازی نسبی مدارس کشور توسط دیوار برشی.. 21
2-1-7-2 بهسازی نسبی مدارس کشور به روش شاتکریت پیرامونی.. 21
2-1-7-3 بهسازی نسبی مدارس کشور به روش ایجاد کلاس ایمن.. 22
2-1-7-4 روشهای بهسازی مدارس کشور –روش تسلیح مغزه 22
2-1-8 جمع بندی مطالب… 23
2-2 ادبیات تحقیق.. 23
2-2-1 مقدمه. 23
2-2-1-1 تاریخچه انجام مطالعات مقاومسازی (بهسازی لرزه ای)درجهان. 24
2-2-1-2 تاریخچه انجام مطالعات مقاومسازی (بهسازی لرزه ای) درایران. 24
2-2-2 خلاصه تحقیقات انجام شده 25
2-3 جمع بندی.. 34
3………………. فصل سوم:روش شناسی تحقیق 37
3-1 مقدمه. 38
3-2 روش تحقیق.. 38
3-3 جامعه آماری.. 41
3-4 حجم نمونه وروش اندازه گیری.. 41
3-5 ابزارگردآوری داده ها 42
3-6 روایی وپایایی ابزارپژوهش… 43
3-6-1 روایی.. 43
3-6-2 پایایی.. 43
3-7 روشهای آماری.. 44
4………………. فصل چهارم:نتایج وبحث 45
4-1 مقدمه. 46
4-2 نحوه اجرای پروژه ها ی مقاومسازی در سازمان نوسازی مدارس… 46
4-2-1 تصویب پروژه وتخصیص اعتبار. 46
4-2-2 طراحی پروژه وتهیه براوردهای مالی.. 47
4-2-3 انتخاب پیمانکار وانعقاد قرارداد. 47
4-2-4 اجرای پروژه 47
4-2-5 اتمام قراردادوتحویل پروژه 48
4-3 استخراج چالش ها وراهکارهابا توجه به نظرات خبرگان و مطالعه ادبیات موضوع. 48
4-4 تحلیل وبررسی چالشهای شناسایی شده 48
4-4-1 بررسی متغیرهای جمعیت شناختی.. 49
4-4-1-1 مشخصات جامعه آماری از نظر سطح تحصیلات… 49
4-4-1-2 مشخصات جامعه آماری از نظر رشته تحصیلی.. 51
4-4-1-3 مشخصات جامعه آماری از نظر سابقه همکاری با نوسازی مدارس… 53
4-5 آمار توصیفی مربوط به هر یک از چالش ها 55
4-5-1 فراوانی هریک از چالش ها 57
4-5-2 میانگین اولویتهای استان یزد. 66
4-5-3 فراوانی چالشهای کارشناسان مقاومسازی سایر استانها 68
4-5-4 میانگین اولویتهای کشوری.. 74
4-6 بررسی پایایی پرسشنامه. 76
4-6-1 آزمون نسبت برای بررسی وضعیت هر چالش… 76
5………………. فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات 82
5-1 مقدمه. 83
5-2 چالش های شناسایی شده و راهکارهای پیشنهادی.. 83<br
/>5-2-1 عدم وجود فهرست بهای تخصصی.. 83
5-2-2 عدم انجام آموزش پیمانکاران وناظران جهت اجرای مقاومسازی.. 84
5-2-3 عدم تسلط کارشناسان بر مسایل فنی.. 84
5-2-4 عدم هماهنگی اولیه با آموزش وپرورش… 84
5-2-5 نبود سیستم مناسب ارزیابی وانتخاب پیمانکاران. 85
5-2-6 تخصیص نامناسب اعتبارات عمرانی.. 85
5-3 جمع بندی.. 86
5-4 پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی.. 86
6 منابع وماخذ 87
7 پیوست 90
فهرست جداول
جدول 4‑1: نتایج به دست آمده برای هر یک از چالش ها برای کارشناسان یزد. 55
جدول 4‑2: درصد فراوانی کسب شده جهت هر یک از چالش هاکارشناسان یزد. 57
جدول 4‑3: درصد فراوانی کسب شده جهت هر یک از چالش های پیمانکاران. 60
جدول 4‑4: درصد فراوانی کسب شده جهت هر یک از چالش های مشاوران. 63
جدول 4‑5:میانگین اولویتهای استان یزد. 66
جدول 4‑6 : درصد فراوانی کسب شده چالش هااز جانب کارشناسان سایر استانها 68
جدول 4‑7:مقایسه درصد فراوانی کارشناسان استان یزد وسایر استانها 71
جدول 4‑8:میانگین نظرات سایر استانهاواستان یزد برای تعیین اولویت ها 74
جدول 4‑9: مقادیر آلفای کرونباخ جهت هر یک از پرسشنامه ها 76
جدول 4‑10: نتایج آزمون نسبت برای هر یک از چالش های کارشناسان استان یزد. 78
جدول 4‑11: نتایج آزمون نسبت برای هر یک از چالش های کارشناسان سایر استانها 80
فهرست اشکال
شکل 2‑1:نحوه فرایند مطالعات مقاومسازی[10] 19
شکل 2‑2:میزان درصد انواع اسکلت ساختمان مدارس[8] 20
شکل 2‑3: دیتایل اجرایی بهسازی بروش دیوار برشی(دستوالعمل1-2266) 21
شکل 2‑4: دیتایل اجرایی بهسازی بروش شاتکریت پیرامونی(دستورالعمل2- 2266 ) 22
شکل 2‑5: زمان تحول در صنعت ساخت وساز در ایران. 25
شکل 3‑1: نمودار فرایندتحقیق.. 41
شکل 4‑1: مشخصات جامعه آماری مشاوران از نظر سطح تحصیلات… 49
شکل 4‑2: مشخصات جامعه آماری پیمانکار از نظر سطح تحصیلات… 50
شکل 4‑3: مشخصات جامعه آماری کارشناسان استان یزد از نظر سطح تحصیلات… 50
شکل 4‑4:مشخصات جامعه آماری کارشناسان سایر استانها از نظر سطح تحصیلات… 51
شکل 4‑5: مشخصات جامعه آماری مشاوران از نظر رشته تحصیلی.. 51
شکل 4‑6: مشخصات جامعه آماری پیمانکاران از نظر رشته تحصیلی.. 52
شکل 4‑7: مشخصات جامعه آماری کارشناسان استان یزد از نظر رشته تحصیلی.. 52
شکل 4‑8: مشخصات جامعه آماری مشاوران از نظر سابقه همکاری با سازمان. 53
شکل 4‑9: مشخصات جامعه آماری پیمانکاران از نظر سابقه همکاری با سازمان. 53
شکل 4‑10:مشخصات جامعه آماری کارشناسان یزد از نظر سابقه همکاری با سازمان. 54
شکل 4‑11: مشخصات جامعه آماری کارشناسان سایر استانها از نظر سابقه همکاری با سازمان 54
شکل 4‑12:نمودار ستونی مربوط به درصد فراوانی هر یک از چالش ها کارشناسان یزد. 59
شکل 4‑13:نمودار ستونی مربوط به درصد فراوانی هر یک از چالش های پیمانکاران. 62
شکل 4‑14: نمودار ستونی مربوط به درصد فراوانی هر یک از چالش های مشاوران. 65
شکل 4‑15 :میانگین اولویتهای چالشها در بین کارشناسان استان یزد. 67
شکل 4‑16: نمودار ستونی مربوط به درصدفراوانی هر یک از چالش ها کارشناسان سایر استانها 70
شکل 4‑17:مقایسه نظرات کارشناسان استان یزد وسایر استانها 73
شکل 4‑18:نمودار میانگین اولویتهای کارشناسان استان یزد با سایر استانها(کشوری) 75
چکیده :
اجرای بهسازی لرزه ای ساختمانهای آموزشی یکی از اولویتهای اصلی دولت بعد از وقوع زلزله بم به شمار می رود. این واقعه توجه دولتمردان را به این نکته جلب کرد که بهسازی ساختمانهای آموزشی در کشور ایران یک ضرورت تاریخی است که اگر پاسخ مناسب به آن داده نشود درمقابل نسلهای آتی کشور که متاثر از این حادثه میگردند مسئول خواهند بود. لذا این امر منجربه تخصیص اعتبارات دربخشهای مختلف کشور به منظوربهسازی شریانهای اساسی وساختمانهای عمومی کشورازجمله طرح تخریب وبازسازی وبهسازی مدارس فرسوده کشورگردید. درراستای تحقق این امر سازمان نوسازی مدارس کشوربعنوان متولی امر مقدس مدرسه سازی ؛ مقاومسازی مدارس موجود وهمچنین ارتقاء ضریب ایمنی مدارس در دست اجرا را در دستور کار خود قرار داده است.
این پژوهش به منظور شناسایی چالش های پیش روی این سازمان در رابطه با اجرای مقاومسازی ساختمانهای آموزشی و ارائه راهکارهایی جهت رفع آنها، انجام گرفته است. در ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع و تحقیقات انجام شده پیرامون موانع و مشکلات پروژه ها و نیز عوامل موفقیت و شکست سازمان ها در دستیابی به اهداف کیفی و همچنین با توجه به نظر تعدادی از کارشناسان و خبرگان، چندعامل به عنوان چالش های اصلی در سازمان نوسازی مدارس شناسایی گردید. پس از آن، از طریق پرسشنامه نظرات تعدادی از دست اندرکاران پروژه های مقاومسازی ادارات نوسازی مدارس یزد وسایر استانها جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. سپس مشکلات اولویت بندی شده و چندین راهکاربا توجه به نظر خبرگان جهت برطرف نمودن اولویتهای اولیه این چالش ها پیشنهاد و ارایه گردید.
واژگان کلیدی : مقاومسازی، ساختمانهای آموزشی، سازمان نوسازی مدارس
1-1 مقدمه
زلزله یک پدیده طبیعی است که تأثیرات گستردهای بر زندگی بشری دارد. متأسفانه کشور ایران در حال حاضر درصدر کشورهایی است که وقوع زمینلرزه در آن با تلفات بالایی همراه است. زلزله خیز بودن اکثر نقاط کشور و بالا بودن میزان خطر لرزه پذیری مناطق مختلف، مساله دیگری است که اهمیت مساله کیفیت را در ساخت و سازها دو چندان می کند.در کشور ما در فاصله زمانی هر 10 سال، یک زلزله با بزرگی بیش از 5/6 ریشتر رخ می دهد و این خود زنگ خطری برای همه دست اندرکاران ساخت و ساز می باشد.آیین نامه2800، مدارس را در زمره ساختمان های با اهمیت زیاد در نظر گرفته و ضریب ایمنی بالاتری را برای فضاهای آموزشی، نسبت به ساختمان های دیگر، اعمال می کند.[1]با توجه به حضور هزاران معلم و دانش آموز در این فضاها، توجه به استحکام سازه ای ساختمان مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است.
اجرای بهسازی لرزه ای ساختمانهای آموزشی یکی از اولویتهای اصلی دولت بعد از وقوع زلزله بم به شمار میرود. این واقعه توجه دولتمردان را به این نکته جلب کرد که بهسازی ساختمانهای آموزشی در کشور ایران یک ضرورت تاریخی است که اگر پاسخ مناسب به آن داده نشود درمقابل نسلهای آتی کشور که متاثر از این حادثه میگردند مسئول خواهند بود. لذا این امر منجربه تخصیص اعتبارات دربخشهای مختلف کشور به منظوربهسازی شریانهای اساسی وساختمانهای عمومی کشورازجمله طرح تخریب وبازسازی وبهسازی مدارس فرسوده کشورگردید. درراستای تحقق این امر سازمان نوسازی مدارس کشوربعنوان متولی امر مقدس مدرسه سازی ؛ مقاومسازی مدارس موجود وهمچنین ارتقاء ضریب ایمنی مدارس در دست اجرا را در دستور کار خود قرار داده است[2]. با توجه به اهمیت بالای این موضوع , بررسی مشکلات پیش آمده در مسیر بهسازی لرزه ای(مقاومسازی) واولویت بندی کردن آنان وارائه راهکار در مورد آن از ضروریات امر می باشد که مادر این تحقیق برانیم به این مهم دست یابیم.
1-2 اهمیت موضوع:
از اقدامات مهم و تأثیرگذار در کاهش خطرپذیری کشور در برابر زلزله،تخریب بازسازی و بهسازی لرزهای ( مقاومسازی) ساختمانهای موجود است که چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته و با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی، اعتبار مناسبی برای مقاوم سازی و بازسازی مدارس خطرآفرین کشور اختصاص یافته است .تجربه واقعه اندوهناک زلزله شهر تاریخی بم علاوه بر اینکه
[چهارشنبه 1398-08-01] [ 10:41:00 ب.ظ ]
|