استراتژی بازاریابی رابطهمند:”پایان نامه بازاریابی رابطه مند” |
استفاده قرارگیرند:
تعیین خدمات اصلی[1]
یکی از استراتژیهای کلیدی وحیاتی بازاریابی رابطهمند،طراحی و ایجاد یک خدمت اصلی به گونهای است که بتوان بر اساس آن با مشتری ایجاد رابطه کرد.
یک خدمت اصلی ایده آل، به واسطه خصوصیات منحصر به فرد در جهت تأمین نیاز مشتریان آنها را جذب میکند، کیفیت عالی آن؛ رابطه ایجاد شده را در بلند مدت حفظ مینماید و در طی زمان زمینهای را برای فروش سایر خدمات فراهم میسازد.
برقراری رابطه باب طبع هر مشتری[2]
ماهیت خدمت به گونهای است که فرصتی را برای بسیاری از شرکتهای خدماتی فراهم میآورد که بتوانند رابطهای شخصی و سازگار با تک تک مشتریان خود برقرار کنند.شرکتهای خدماتی میتوانند با آگاهی از ویژگیها، خصوصیات وانتظارات هر مشتری و جمع آوری این اطلاعات و به کارگیری آنها در رویارویی با مشتری، خدمات خود را منطبق وسازگار با موقعیتهای مورد نظر مشتریان عرضه نمایند. ایجاد روابط با طبع
هر مشتری زمانی که توانایی کارکنان (پرسنل)، خصوصا در بخش فروش، با قابلیتهای مبادله الکترونیکی داده همراه گردد بسیار چشمگیر است.(پین و همکاران[3]1998,،28) سازمانهایی که EDI (مبادله الکترونیکی داده ها) را به کار میگیرند میتوانند روابط کاری نزدیکی با مشتریان خود برقرار کنند(گودرزی،1382، 21)
ارائه خدمات جنبی
ارائه خدمات جنبی یکی دیگر از استراتژیهای بازاریابی رابطهمند است. خدمات جنبی شامل عرضه خدمات اضافی به همراه خدمت اصلی است، به گونهای که آن را از سایر خدمات ارائه شده توسط رقبا متمایز سازد. مسئله مهم این است که خدمات جنبی باید از دید مشتری ارزشمند باشند. یکی از انواع خدمات جنبی که توسط شرکتهای موفق به طور گسترده به کار گرفته شده و میشود، ایجاد باشگاهی برای مشتریان ارزنده و وفادار است. شرکت مشتریان اصلی خود را به باشگاهی که توسط خود او تأمین مالی میشود، دعوت کرده و خدمات ویژه ای به آنها عرضه میکند.این روش باعث افزایش پرستیژ مشتریان میشود و بستری را فراهم میسازد تا شرکت از طریق ابزارهای پیشبرد فروش،کاتالوگها و غیره، ارتباط خود را با مشتری کلیدی حفظ کند.
قیمتگذاری رابطهمند
قیمتگذاری رابطهمند ریشه در یکی از ایدههای قدیمیبازاریابی دارد که اذعان مینماید :
“قیمتهای مناسبی برای مشتریان ارزنده خود در نظر بگیرید”. قیمت گذاری رابطهمند بدین معنا است که قیمت خدمت باید به گونهای تعیین شود که ایجاد و حفظ روابط بین خریدار و فروشنده را تقویت و تشویق نماید اگرچه تحقیقات مقداری در ادبیات بازاریابی مفهوم جدیدی نیست، برخی از شرکتهای خدماتی آن را به شیوههای نوآورانه به کار میگیرند(پین و همکاران،1998،73).
[چهارشنبه 1398-08-01] [ 10:24:00 ب.ظ ]
|