لی را تشکیل می دهند . آنها در مذاکرات با عرضه کنندگان بالا دستی دارای قدرت چانه زنی چندانی نبوده و همواره از سوی مالکان پمپ بنزین های متمرکز تحت فشار می باشند. بدین مفهوم که یا باید از آنها تبعیت کنند و یا محکوم به فنا می باشند.

پمپ های بنزین استیجاری
ماهیت ادغام عمودی دائما در حال تغییر است در پمپ بنزین های که مستقیما توسط دو شرکت داخلی عمده ادار می شوند، کارایی های هزینه ای مرتبط با ساخت پمپ بنزین ها اغلب با هزینه های اجاره مقایسه می شود. در سال های اخیر روش پمپ بنزین های استیجاری مورد توجه و گزینه برتر تولید کنندگان بالا دستی بوده است. به عنوان مثال ،CPC حتی در قراردادهای خود عبارتی با عنوان “حق اولویت برای اجاره” با عاملان فروش پایین دستی دارد.
این بدان مفهوم است که پمپ بنزین هایی که در حال حاضر فقط محدود به قراردادهای عرضه با CPC هستند. برای اجاره دادن و یا فروش و واگذاری پمپ بنزین به شخص ثالث نیازمند تاییدCPC می باشند . عرضه کنندگان فرآورده ها همچنین اغلب در فعالیت پمپ بنزین های زنجیره ای مشارکت می کنند. آنها این کار را معمولا از طریق خرید سهام یا از طریق شرکت های تابعه تابعه که 100% در مالکیت آنها می باشند، انجام می دهند تا از طریق کل زنجیره پمپ بنزین ها را به طور یکپارچه در آورند.
مسأله قیمت گذاری در کانال توزیع
قیمت گذاری کلی فروش و خرده فروشی : اگر چه عرضه کنندگان به خرده فروشان پایین دستی اجازه می دهند که آزادانه قیمت های خرده فروشی را تعیین کنندف با این وجود عمل رایج بدین گونه است که معمولا خرده فروشان قیمت خود را به گونه ای ثابت تعیین می کنند که از شکاف قیمتی موقتی مادامی که یک عرضه کننده بالا دستی در قیمت عمده فروشی خود تغییر ایجاد می کند، سود ببرند.بر اساس هر تغییر قیمت عمده فروشی و خرده فروشی ها بدون وقفه زمانی و به صورت تقریبا آنی بر اساس آن روز می شود. اساسا خرده فروشان هزینه افزایش قیمت را مستقیما به مصرف کننده منتقل می کنند. همبستگی قیمت عمده فروشی و خرده فروشی در بین پمپ بنزین هایی که تحت مالکیت و اختیار عرضه کنندگان هستند،یا در اختیار فروشندگان زنجیره ای قرار دارند و یا به صورت مستقل عمل می کنند،عمل رایجی می باشد. چنین سیستمی فشار را بر مصرف کننده نهایی تحمیل می کند.
پمپ بنزین های زنجیره ای اغلب وارد یک رقابت منطقه ای می شوند و این به دلیل نحوه قرارداد های آنها و تخفیف های است که از عرضه کنندگان دریافت می دارند. یک برنامه عضو گیری و ثبت نامی روش رایج دیگری است که برای به دست آوردن و جذب مشتریان وفادار به کار گرفته می شود.
پمپ بنزین های زنجیره ای معمولا در فعالیت های چندگانه وارد می شوند که خدماتی از قبیل خدمات تعمیراتی، کافی شاپ های فرانشیز،و یا اسباب بازی فروشی ها و غیره را شامل می شود. با وجود رقابت بی رحمانه در بازار بنزین ، برخی از پمپ بنزین های مستقل گاهی مجبور به خروج از بازار می شوند.
در سال های اخیر عرضه کنندگان در تامین زنجیره بنزین یا ایجاد کانال های توزیعی آنچنان که قبلا سلطه جو بودند، نمی باشند این ممکن است به دلیل رکود قیمت های داخلی و یا انگیزه هایی برای صادرات بوده باشد.به علاوه عرضه کنندگان طرح های تخفیفی که برای به دست آوردن قراردادهای عرضه جدید با تازه واردین ارائه می کردند را از سال 2007کاهش داده اند . به دلیل این کاهش اشتیاق برای به دست آوردن کانال های توزیعی،عرضه کنندگان تمایل دارند که به جای پمپ بنزین های مستقل،به سوی پمپ بنزین های زنجیره ای حرکت کنند تا به یکپارچگی بیشتر در بازار دست یابند.

جدول (پ3)- محاسبه هزینه درآمد احداث جایگاه در کلان شهر طی دوره ده ساله
کلان شهر
سال هزینه ثابت هزینه متغییر درآمد خالص
1 38376.00 0.00 0.00 38376.00-
2 0.00 163.44 2102.40 471.96
3 0.00 1907.61 2522.88 615.27
4 0.00 2231.91 3027.46 795.55
5 0.00 2611.33 3632.95 1021.61
6 0.00 3055.26 4359.54 1304.28
7 0.00 3574.65 5231.44 1656.79
8 0.00 4182.35 6277.73 2095.39
9 0.00 4893.35 7533.28 2639.93
10 0.00 5725.21 9039.94 3314.72
11 0.00 6698.50 20847.92 4149.42

جدول (پ4)- محاسبه هزینه درآمد احداث جایگاه در غیرکلان شهر طی دوره ده ساله
غیرکلان شهر
سال هزینه ثابت هزینه متغییر درآمد خالص
1 11376.00 0.00 0.00 11376.00-
2 0.00 1591.2 1051.20 539.82-
3 0.00 1861.49 1261.44 600.05-
4 0.00 2177.95 1513.73 664.22-
5 0.00 2548.20 1816.47 731.72-
6 0.00 2981.39 2179.77 801.62-
7 0.00 3488.23 2615.72 872.51-

 
 
8 0.00 4081.23 3138.87 942.36-
9 0.00 4755.04 3766.64 1008.40-
10 0.00 5586.79 4519.97 1066.82-
11 0.00 6563.55 5423.96 1112.59-

مروری بر تقاضای سوخت در کشور و مقایسه با سایر کشورها
1-1-بررسی تقاضای فرآورده های نفتی و عوامل موثر بر آن:
1-1-1-مصرف فرآورده های نفتی در ایران
مصرف فرآورده های نفتی در ایران تقریبا از زمان پیدایش نفت در ایران آغاز شده است. اهمیت نفت و فرآورده های نفتی و تاثیر آن بر متغییرهای اقتصادی ( به خصوص ) رشد اقتصادی ، مطالعه روند و کمیت مصرف فرآورده های عمده نفتی را ایجاب می کند. در اینجا ابتدا به بررسی تغییرات کلی مصرف فرآورده های عمده ی نفتی پرداخته و سپس به طور مجزا چند فرآورده مهم در حمل و نقل و نقل زمینی را مورد کنکاش قرار می دهیم:

جدول(1)- مصرف فرآورده های عمده ی نفتی طی سال های 87- 1380(1)
سال/شرح گاز مایع بنزین نفت سفید نفت گاز نفت کوره جمع
مصرففرآوردههاینفتی(میلیونلیتر)
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387 دی
4165
4355
4305
4199
5032
5107
4648
4118 دی
16737
18440
20538
22159
24396
26867
23525
24483 دی
8937
8683
7889
7753
7531
7234
7487
7126 دی
25084
25880
26234
27348
28669
31429
32689
33852 دی
15254
14771
13601
13740
14486
15661
17351
18649 دی
70214
72128
72567
75200
80115
86307
85700
88227
متوسط رشد سالانه 0.16- 5.58 3.24- 4.38 2.91 3.32
سهمفرآوردههاینفتی(درصد)
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387 دی
5.93
6.04
5.93
5.58
6.28
5.92
5.42
4.67

عکس مرتبط با اقتصاد

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات - برند - مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

دی
23.84
25.57
28.3

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت