پایان نامه حسابداری ۱- قسمت ۱۵ |
۳-۹-۱) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
عملیاتی کردن یک متغیر، یعنی قابل اندازهگیری کردن متغیر است. این امر از طریق دقّت در ابعاد و خصوصیات رفتاری متعلق به آن متغیر، طبقهبندی کردن آن به عناصر قابل مشاهده و قابل اندازهگیری است(سکاران، ۱۳۸۰).
متغیرهای پژوهش حاضر بر اساس رابطهای که با یکدیگر دارند از نوع متغیرهای مستقل و وابسته میباشند که تقسیمبندی آنها به شرح جدول (۳-۱) زیر میباشد.
جدول۳-۳ : انواع متغیرهای پژوهش بر اساس رابطه
فرضیه | متغیر مستقل | متغیر وابسته |
اوّل | اندازه شرکت | درجه محافظه کاری |
دوّم | ارزش شرکت | درجه محافظه کاری |
۳-۹-۲) متغیرهای مستقل و وابسته
یکی از اقدامات اساسی در هر تحقیق، مشخص نمودن عنوان متغیرهای مستقل و وابسته است. متغیر وابسته متغیری است که هدف پژوهشگر تشریح و یا پیشبینی تغییرپذیری در آن است. به عبارت دیگر، متغیر وابسته، شرایط یا خصایصی هستند که با وارد کردن، از میان برداشتن یا تغییر متغیرهای مستقل ظاهر میشوند، از بین میروند یا تغییر میکنند. علاوه براین، سکاران(۱۳۸۰) متغیر وابسته را اینگونه تعریف مینماید؛ متغیر وابسته؛ متغیر پاسخ، برونداد یا ملاک است و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است. متغیر وابسته مشاهده یا اندازهگیری میشود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود. در پژوهش حاضر محافظهکاری حسابداری متغیر وابسته لحاظ شده است.
متغیر مستقل نیز یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب، دخالت یا دستکاری توسط محقق مقادیری را میپذیرد تا تأثیرش بر روی متغیر دیگر مشاهده شود(خاکی، ۱۳۷۹). به عبارتی، متغیر مستقل متغیری است که روی متغیر وابسته بصورت منفی یا مثبت تأثیر میگذارد یعنی وقتی متغیر مستقل وجود داشته باشد، متغیر وابسته نیز وجود دارد و هر مقدار افزایش در متغیر مستقل روی دهد در متغیر وابسته نیز افزایش یا کاهش روی خواهد داد(سکاران، ۱۳۸۰). در پژوهش حاضر اندازه شرکت و ارزش شرکت متغیرهای مستقل هستند.
۳-۹-۳) نحوه محاسبه متغیرهای پژوهش به شرح زیر است:
الف – نحوه محاسبه متغیرهای مستقل تحقیق.
متغیرهای پژوهش حاضر به دو صورت متغیر مستقل و متغیر وابسته تقسیم میشود. بدینصورت که محافظهکاری حسابداری متغیر وابسته و اندازه شرکت و ارزش شرکت متغیرهای مستقل میباشند
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. |
- اندازه شرکت:برای محاسبه اندازه شرکت بدینگونه عمل شده است که در ابتدا میانگین جمع کل داراییهای شرکتهای عضو جامعه آماری را محاسبه، سپس جمع داراییهای هر شرکت از میانگین کسر گردید، آن شرکتهایی که حاصل آنها منفی شده است، شرکتهای کوچک و آن شرکتهایی که حاصل آنها مثبت شده است، شرکتهای بزرگ در نظر گرفته شدهاند.
- ارزش شرکت، بدینصورت محاسبه میشود:
رابطه۳-۱
میانگین ارزش بازار سهام/ میانگین ارزش اسمی سهام = ارزش شرکت
قیمت پایان دوره سهام × تعداد سهام= ارزش بازار سهام
ب – نحوه محاسبه متغیرهای وابسته تحقیق:
با توجه به اینکه محافظهکاری متغیر وابسته تحقیق میباشد، برای محاسبه متغییر شاخص محافظهکاری حسابداری در این پژوهش با بهره گرفتن از مدل گیولی و هاین(۲۰۰۰)، محاسبه و اندازهگیری که در ذیل آورده شده است.
رابطه ۳-۲
اقلام تعهدی عملیاتی
(۱ -) × = شاخص محافظهکاری
جمع داراییها در اوّل دوره
۳-۱۰) فرضیههای پژوهش
تئوری حسابداری به صورت مستقیم قابل بررسی نیست. بنابراین، محقق باید فرضیههایی را از درون تئوری استخراج کند و براساس رد یا عدم رد فرضیه، به سازگاری تئوری با محیط مورد بررسی بپردازد. بنابراین، آزمون فرضیه ها روشی برای رد یا عدم رد یک تئوری تلقی میشوند.
با توجه به پرسشهای پژوهشگر که در فصل اوّل ذکر شدهاند، فرضیات تحقیق به شرح زیر تدوین گردیدهاند:
- بین محافظهکاری و اندازه شرکت رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
- بین محافظهکاری و ارزش شرکت رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
[یکشنبه 1399-12-17] [ 12:03:00 ق.ظ ]
|