در سال 1266شمسی، نخستین موسسه بانکی به مفهوم واقعی و امروزی خود درایران تاسیس شد، وبا آشنایی کامل به روش های بانکی جدید که بر اثر قرن ها تکامل در کشورهای اروپایی بوجود آمده بود، شروع به کار کرد. این موسسه که با فعالیت خود پایه های اساسی بانکداری جدید را درایران استوار کرد، شعبه بانک جدید شرق بود که اساساً انگلیسی و مرکزش در لندن بود ودر مناطق جنوب آسیا(هندوستان) فعالیت داشت.” (همان ماخذ،ص149))
این بانک بدون اخذ امتیاز از دولت ایران، شعبه مرکزی خود را در تهران افتتاح کرد و به عملیات بانکی پرداخت و در اندک زمانی، فعالیت خود را گسترش داد و در شهرهای تبریز، رشت، مشهد، اصفهان، شیراز، و بوشهر شعبه ایجاد نمود. عملیات بانک از هر نظر در ایران تازه و بی سابقه بود و در نتیجه از همان ابتدای کار با موفقیت روبرو شد. افتتاح حساب جاری و قبول سپرده و پرداخت بهره به سپرده ها از جمله فعالیت های این بانک بود. اقدام دیگر این بانک، انتشار نوعی اسکناس بوسیله شعبه مرکزی خود درتهران و به شکل حواله های پنج قرانی به عهده خزانه دار بانک بود. این حواله ها تا حدودی بین مردم رواج پیدا کرد، ودر معاملات کوچک روزانه مورد استفاده قرار گرفت. حواله های مذبور به محض ارائه به بانک قابلیت تبدیل به مسکوک نقره را داشت. در حالی که هنوز بیش از دوسال از تاسیس بانک جدید شرق نگذشته و فعالیت های آن با موفقیت روبه توسعه بود، بانک شاهنشاهی با امتیاز مخصوص از دولت ایران تاسیس وکلیه تشکیلات بانک جدید شرق را درسال 1269شمسی خریداری کرد و به عملیات آن در ایران خاتمه داد. (همان ماخذ،ص135)
بانک شاهنشاهی به موجب امتیازی که درسال 1267شمسی از طرف دولت ایرا ن به بارون جولیوس دورویتر داده شد، تاسیس گردید. درسال 1309 امتیاز انحصاری نشر اسکناس از بانک شاهی بازخرید شد وبه بانک ملی واگذار گردید، همه بانک های مذکور مربوط به فعالیت بانک های خارجی از طریق شعبه های خود در ایران بود."(مسعودی،1387،ص15)
(2-2-1-2-1)- بانک سپه:
اولین بانک ایرانی در چهاردهم اردیبهشت ماه سال 1304به نام بانک قشون پهلوی به منظور انجام امور مالی و به کارانداختن وجوه صندوق بازنشستگی درجه داران ارتش با سرمایه اولیه 059/388/3ریال تاسیس گردید، وسپس بانک تعاون سپه نامیده شد."(بهمنی وغفاری،1389،ص30)
(2-2-1-2-2)- موسسه رهنی ایران:
دو سال بعد از تاسیس بانک سپه موسسه رهنی ایران با سرمایه مختصری از محل کسور بازنشستگی کارکنان کشور تامین وتحت نظارت وزارت دارائی شروع به فعالیت نمود منظور از تأسیس این موسسه کارگشائی از طریق دادن وامهای کوتا مدت با بهره کم در مقابل اخذ وثیقه منقول بود. (همان ماخذ،ص31)
(2-2-1-2-3) - بانک ملی:
این بانک در17 شهریور 1307رسما افتتاح شد، و فعالیت خود را آغاز کرد. بانک ملی ایران در ابتدا یک بانک تجاری عادی بود ولی با بازخرید حق انتشار اسکناس از بانک شاهنشاهی در خرداد1309از سوی دولت ایران و واگذاری آن به بانک ملی از اول فروردین 1311به سرعت روبه توسعه گذاشت. (همان ماخذ،ص40)
(2-3)- بانک قوامـــــــــین:
بانک قوامین که فعالیت خود را با نام صندوق قرض الحسنه نیروی انتظامی و با هدف تأمین نیازهای پرسنل ناجا آغاز کرد در تاریخ بیستم شهریور ماه سال 1379به موسسه قرض الحسنه قوامین تغیر نام داد و گستره فعالیتهای اقتصادی خود را در میان آحاد مردم توسعه داد.
بانک قوامین در استانه پنجمین سال فعالیت خود توانست با کسب رضایت مندی مشتریان و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جریان حل بحران صندوقهای قرض الحسنه اصفهان، موفق به اخذ مجوز فعالیت با عنوان موسسه مالی و اعتباری قوامین گردد. و در همین راستا سبد خدماتی خود را با نیازهای اقتصادی جامعه و در چارچوب قوانین و مقررات نظام بانکی جمهوری اسلامی سازماندهی نمود. هم اکنون مجموعه قوامین با مجوز قطعی از سوی بانک مرکزی و با سابقه11سال فعالیت، بعنوان بانک قوامین در تلاش است تا با دراختیارداشتن 29 واحد سر پرستی و بیش از500 شعبه در سراسر کشور به فعالیت خود ادامه دهد.(سایت بانک قوامین)

 
 
(2-3-1)- عملکرد اعتبار بانک قوامـــــــــــین:
طبق تعریف اولیه بانک قوامین که کمک به توسعه اقتصادی واعطای تسهیلات جهت پیشبرد طرح های سرمایه گذاری اقتصادی است این بانک در چارچوب مقررات بانک مرکزی و بانکداری بدون
ربا وآئین نامه های داخلی خود اقدام به اعطای تسهیلات به متقاضیان نموده است.
این وام ها در عرصه های مختلف چون مسکن، مضاربه، مشارکت در ساخت، تولید با طرحهای و

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات - برند - مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت