روانشناسی در مورد مدل یکپارچه عوامل بهرهوری -مدل سوتر مایستر |
«سوتر مایستر» استاد دانشکده روابط تجاری دانشگاه واشنگتن، عوامل مؤثر در بهرهوری مؤسسات و بنگاهها را بهنحوی بدیع مدل کرده است (۱۹۷۶). این مدل تا حد زیادی عوامل مؤثر در بهرهوری شرکتهای خودروسازی را نشان میدهد (شکل ۴). عوامل نزدیکتر به مرکز دایره، تأثیری بیشتر بر بهرهوری دارند. با دقت در نمودار شکل ۴ در مییابیم که افزون بر ۹۰ درصد از عوامل مؤثر در بهرهوری را کارکنان و نیروی انسانی تشکیل میدهند که این خود نشاندهنده اهمیت موضوع است زیرا تنها انسان ساعات کار ماشین و ساعات کار دستگاههای تولیدی را کارا و بهرهورتر ساخته و ضایعات را به حداقل میرساند. مدل یاد شده نشان میدهد که انگیزه کارکنان تأثیر بیشتری بر عملکرد آنان دارد. انگیزه، مجموعهای از فرایندهاست که زمینهساز تحریک، هدایت، کنترل و نگهداری رفتار انسان بهمنظور رسیدن به هدف است (مشبکی و روحانی، ۱۳۸۶). بنابراین، برای بهرهوری نیروی انسان و در پی آن بهرهوری سازمانی، باید برای ایجاد انگیزه در کارکنان، تلاش کرد
شکل ۲-۷- مدل سوتر مایستر
تأثیر حقوق و دستمزد بر بهره وری
هر سازمانی برای جذب و نگهداری کارکنان خود نیازمند بهره گیری از الگوی مناسب در زمینه مزایای کارکنان است به زعم هرسی و بلانچارد پول محرک یا مشوق بسیار پیچیدهای است که علاوه بر نیازهای فیزیولوژیک با همه انواع نیازها درگیر است و اهمیت آن را به سختی میتوان معین کرد. بنابراین، پول انگیزه بسیار پیچیدهای است. منطق نظری نظام جبران و خدمات را میتوان بر اساس نظریه های انگیزش تحلیل کرد. به زعم هلدن، سه نظریه عمده انگیزشی که مبانی نظری برای استراتژ یهای جبران خدمات را فراهم میسازند عبارتند از : نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو، نظریه انگیزش بهداشت هرزبرگ و مدل انگیزشی پورتر و لاولر. بر اساس این نظریه، مدیر هرگاه بخواهد در فرد ایجاد انگیزش کند باید نخست دریابد که از نظر سلسله مراتب نیازها آن شخص در کجا قرار دارد و آ نگاه در جهت ارضای همان نیازها یا آنهایی که در سطح بالاتر قرار دارند اقدام کند. سادگی و درک پذیری این نظریه برای اغلب مدیران سازما نها پذیرش آن را با اقبال همگانی مواجه ساخته است. (طالقانی، تنعمی، فرهنگی و زریننگار، ۱۳۹۰).
فهرست شاخص های بهره وری مدیران
با بررسیهای انجام شده توسط عزیزی و شفیغی(۱۳۹۱)، شاخص های بهره وری مدیران را به نقل از آنها به شرح زیر بیان میکنیم:
جدول۲-۷- فهرست شاخص های بهره وری مدیران
عوامل موثر بر بهره وری
با توجه به اینکه بهره وری منابع انسانی تابعی از عوامل مختلف است و این عوامل با توجه به ماهیت، رسالت، فعالیت و عملیات، از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است و میزان تأثیر هریک از عوامل بر بهره وری کارکنان در سازمانهای مختلف یکسان نیست. هر یک از اندیشمندان این حوزه به بعضی از ابعاد فرایند بهره وری کارکنان اشاره کرده اند ولی تاکنون یک مدل فراگیر از ابعاد و شاخص های بهره وری کارکنان و ارتباط بین آنها ارائه نشده است(لطفیان و دعایی، ۱۳۹۲). بنابراین دستیابی به مدل مناسب بهره وری منابع انسانی با توجه به ماهیت هر سازمان مستلزم شناسایی و اولویت بندی عوامل از لحاظ اهمیت، طبق معیارها و روش های علمی معتبر میباشد. شناخت و سطحبندی عوامل موثر بر بهره وری کارکنان طبق روشهای دقیق و علمی در بانکها نیز یکی از دغدغههای مهم مدیران است چرا که اگر کارکنان بهرهور باشند میتوانند سایر منابع را به نحو احسن و مطلوب به کار گیرند و انواع بهره وری را محقق سازند و نهایتا سازمان را بهرهور کنند و گرنه رکود و عقب ماندگی ارمغان منابع انسانی منفعل و بی انگیزه میباشد .
[شنبه 1400-02-25] [ 08:14:00 ب.ظ ]
|