دانلود پایان نامه ارشد:ارزیابی روند نمایه های دمایی هواشناسی کشاورزی در ایران |
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
ارزیابی روند نمایههای دمایی هواشناسی کشاورزی در ایران
به کوشش
سوسن اسفندیاری
در این پژوهش تحلیل روند وقایع حدی نمایههای دمایی هواشناسی کشاورزی در ایران انجام شد. دوازده نمایه هواشناسی کشاورزی در سه گروه نمایههای دوره سرما (آخرین یخبندان بهاره، اولین یخبندان پاییزه، طول دوره یخبندان، تعداد روزهای یخبندان و ساعات سرمادهی)، نمایههای فصل رشد (آغاز، پایان و طول فصل رشد و روز درجه رشد تجمعی ماهانه) و نمایههای دما (کمینه و بیشینه دمای مطلق سالانه و دامنه دمای روزانه) بررسی شدند. در این تحقیق از دادههای دمای بیشینه و کمینه روزانه دمای هوا در 20 ایستگاه همدیدی در سراسر کشور برای دوره زمانی 2012-1960 استفاده شد. در ابتدا این 12 نمایه تولید شد و تابع خودهمبستگی آنها بررسی گردید. در ایستگاههایی که بهطور پیاپی همبسته بودند، سریهای زمانی نا همبسته پیشسفید شده تولید شدند. آزمون من-کندال و تحلیل روند خطی به ترتیب برای تعیین وجود و اندازه (شیب) روند استفاده شدند. آزمون من-کندال دنبالهای نیز برای یافتن نقطه آغاز ناگهانی و بررسی روند در زیردورهها به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که روند نمایههای مورد مطالعه در سراسر کشور متفاوت بوده و تعداد ایستگاههای دارای روند در هر نمایه یکسان نیست. روند کاهشی معنیدار در اغلب نمایههای دوره سرما مشاهده شد و نمایه تعداد روزهای یخبندان بیشترین روند را در میان نمایههای دوره سرما دارا بود و این نتیجه در بیش از نیمی از ایستگاهها به دست آمد. کاهش دوره یخبندان به معنای تأخیر در اولین یخبندان پاییزه و رسیدن زودرس آخرین یخبندان بهاره در بسیاری از ایستگاهها مشاهده شد. ساعات سرمادهی نیز در بیشتر ایستگاهها دارای روند کاهشی بود. روند نمایههای فصل رشد در مقایسه با نمایههای دوره سرما در تعداد کمتری از ایستگاهها وجود داشت. نتایج نشان داد در مناطق معدودی شروع فصل رشد زودرس و تأخیر در پایان فصل رشد رخ داده است. روند افزایشی نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماههای گرم بیش از ماههای سرد بود. نمایه دامنه دمای روزانه بهویژه در ماههای ژوئن، سپتامبر، نوامبر و دسامبر دارای روند کاهشی بود و کمترین تعداد ایستگاههای دارای روند در ماه مارس مشاهده شد.
واژههای کلیدی: روند، نمایههای هواشناسی کشاورزی، آزمون من-کندال دنبالهای.
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
فصل اول – پیشگفتار ——
1
1-1-
تغییرات دمای میانگین جهانی و ارتباط آن با دماهای حدی ————
2
1-2- اهمیت بررسی روند دماهای حدی و نمایههای هواشناسی کشاورزی —–
3
1-3- اهداف پژوهش —————-
5
فصل دوم- مروری بر پژوهشهای پیشین ——
6
2-1- پژوهشهای داخلی ————
7
2-1- پژوهشهای خارجی ———–
10
فصل سوم- مواد و روشها —
14
3-1- ایستگاههای مورد پژوهش ——-
15
3-2-نمایههای پژوهش ————-
18
3-2-1- نمایههای دوره سرما ———-
18
3-2-2- نمایههای فصل رشد ———
19
3-2-3- نمایههای دمایی ————-
21
3-3- بررسی روند —
22
3-3-1- آزمونهای آماری تحلیل روند —
22
3-3-1-1- آزمون من-کندال ———
23
3-3-1-2- آزمون من-کندال دنبالهای —
25
3-3-1-3- بررسی روند خطی ———
26
فصل چهارم- نتایج و بحث –
27
4-1- آمادهسازی دادهها ————
28
4-2- تولید نمایههای پژوهش ——–
29
4-3-بررسی خودهمبستگی مرتبه اول نمایهها بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———–
44
4-4- نتایج تحلیل روند ————–
47
4-5- نتایج روند نمایههای سالانه ——
48
4-5-1- نتایج روند آخرین یخبندان بهاره(LS) بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———-
52
4-5-2- نتایج روند اولین یخبندان پاییزه(FF) بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———-
57
4-5-3- نتایج روند طول دوره یخبندان پاییزه(FP) بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——-
61
4-5-4- نتایج روند تعداد روزهای یخبندان (NF) بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——–
65
4-5-5- نتایج روند ساعات سرمادهی (CH) بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————
68
4-5-6- نتایج روند آغاز فصل رشد (SGS) بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————-
72
4-5-7- نتایج روند پایان فصل رشد (EGS) بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————
75
4-5-8- نتایج روند طول فصل رشد (LGS) بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————
77
4-5-9- نتایج روند دمای کمینه مطلق سالانه(LMT) بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—-
80
4-4-9- نتایج روند دمای بیشینه مطلق سالانه(HMT) بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—
84
4-6- جمعبندی نتایج روند نمایههای دوره سرما، فصل رشد و دمای مطلق حدی –
86
4-7- نتایج روند نمایههای ماهانه ——
89
4-7-1- نتایج روند نمایه دامنه دمای روزانه (DTR) بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—–
89
4-7-2- نتایج روند نمایه درجه روز رشد تجمعی (GDD) بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد-
106
فصل پنجم- نتیجهگیری —
123
منابع ————
چکیده و صفحه عنوان به انگلیسی
129
فهرست جدولها
عنوان
صفحه
جدول 3-1- مشخصههای ایستگاههای مورد مطالعه بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———–
17
جدول4-1- نمایههای تولید شده در ایستگاه شیراز بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————-
31
جدول4-2- نمایههای تولید شده در ایستگاه کرمانشاه بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———–
34
جدول4-3- مقادیر ماهانه نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماههای مختلف برحسب درجه سانتیگراد در ایستگاه زاهدان در سالهای مورد مطالعه ———-
38
جدول4-4- مقادیر ماهانه نمایه دامنه دمای روزانه در ماههای مختلف برحسب درجه سانتیگراد در ایستگاه قزوین در سالهای مورد مطالعه —————
41
جدول 4-5- آماره آزمون من-کندال نمایههای سالانه دوره سرما، فصل رشد و دمای کمینه و بیشینه مطلق ———-
49
جدول 4-6- شیب روند خطی در نمایههای سالانه دوره سرما، فصل رشد و دمای کمینه و بیشینه مطلق ———-
50
جدول 4-7- سال آغاز تغییر ناگهانی روند در نمایههای سالانه دوره سرما، فصل رشد و دمای کمینه و بیشینه مطلق —–
51
جدول 4-8- ضرایب آزمون من-کندال برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماههای مختلف ——
90
جدول4-9- شیب تغییر روند نمایه دامنه دمای روزانه در ماههای مختلف ———–
100
جدول4-10- سال تغییر روند نمایه دامنه دمای روزانه در ماههای مختلف ———–
101
جدول 4-11- ضرایب آزمون من-کندال برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماههای مختلف —————-
107
جدول4-12- شیب روند نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماههای مختلف ———–
117
جدول4-13- سال تغییر روند نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماههای مختلف ——-
118
فهرست شکلها
عنوان
صفحه
شکل 3-1- موقعیت جغرافیایی ایستگاههای مورد مطالعهبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———
16
شکل4-1- تغییرات سری زمانی نمایههای دوره سرما، فصل رشد و دمای مطلق کمینه و بیشینه در ایستگاه شیراز ———-
33
شکل4-2- تغییرات سری زمانی نمایههای دوره سرما، فصل رشد و دمای مطلق کمینه و بیشینه در ایستگاه کرمانشاه ——–
36
شکل4-3- سری زمانی نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماههای مختلف برحسب درجه سانتیگراد در ایستگاه زاهدان ——-
40
شکل4-4- سری زمانی نمایه دامنه دمای روزانه در ماههای مختلف برحسب درجه سانتیگراد در ایستگاه قزوین ——-
43
شکل 4-5- نمودار خودهمبستگی در تأخیرهای زمانی مختلف نمایههای دوره سرما، فصل رشد و دمای کمینه و بیشینه مطلق در ایستگاه بم بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
45
شکل 4-6- مانند شکل4-5 در ایستگاه تهران —
46
شکل4-7- تغییرات مکانی آماره آزمون من-کندال نمایه آخرین یخبندان بهاره در ایستگاههای مورد مطالعه در کشور —
53
شکل4-8- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه آخرین یخبندان بهاره در ایستگاههای منتخب ——–
55
شکل4-9- مانند شکل 4-7 برای نمایه اولین یخبندان پاییزه بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——
58
شکل4-10- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه اولین یخبندان پاییزه در ایستگاههای منتخب ——-
59
شکل4-11- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه طول دوره یخبندان در ایستگاههای منتخب ——–
62
شکل4-12- مانند شکل 4-7 برای نمایه طول دوره یخبندان بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——
64
شکل4-13- مانند شکل 4-7 برای نمایه تعداد روزهای یخبندان بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—
64
شکل4-14- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه طول دوره یخبندان در ایستگاههای منتخب ——–
66
شکل4-15- مانند شکل 4-7 برای نمایه ساعات سرمادهی بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——-
68
شکل4-16- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه ساعات سرمادهی در ایستگاههای منتخب ———-
70
شکل4-17- مانند شکل 4-7 برای نمایه آغاز فصل رشد بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———
73
شکل4-18- مانند شکل 4-7 برای نمایه پایان فصل رشد بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——–
73
شکل4-19- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه آغاز فصل رشد در ایستگاههای منتخب ————
74
شکل4-20- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه پایان فصل رشد در ایستگاههای منتخب ———–
76
شکل4-21- مانند شکل 4-7 برای نمایه طول فصل رشد بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———
78
شکل4-22- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه طول فصل رشد در ایستگاههای منتخب ———–
79
شکل4-23- مانند شکل 4-7 برای نمایه دمای کمینه مطلق بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——
81
شکل4-24- مانند شکل 4-7 برای نمایه دمای بیشینه مطلق بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—–
81
شکل4-25- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه دمای کمینه مطلق در ایستگاههای منتخب ———
82
شکل4-26- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه دمای بیشینه مطلق در ایستگاههای منتخب ——–
85
شکل4-27- درصد ایستگاههای دارای روند به تفکیک نمایههای سالانه مورد مطالعه —
88
شکل4-28- نمودار جعبهای مقادیر آماره آزمون من-کندال نمایههای سالانه در ایستگاههای مورد مطالعه ——–
88
شکل4-29- درصد ایستگاههای دارای روند معنیدار نمایه دامنه دمای روزانه در ماههای مختلف ——
91
شکل4-30- نمودار جعبهای مقادیر آماره آزمون من-کندال نمایه دامنه دمای روزانه در ماههای مختلف –
91
شکل4-31- مانند شکل 4-7 برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه ژانویه ————
93
شکل4-32- مانند شکل 4-7 برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه فوریه ————
93
شکل4-33- مانند شکل 4-7 برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه مارس ————
94
شکل4-34- مانند شکل 4-7 برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه آوریل ————
94
شکل4-35- مانند شکل 4-7 برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه می ————–
95
شکل4-36- مانند شکل 4-7 برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه ژوئن ————-
95
شکل4-37- مانند شکل 4-7 برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه جولای ———–
96
شکل4-38- مانند شکل 4-7 برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه آگوست ———–
96
شکل4-39- مانند شکل 4-7 برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه سپتامبر ———-
97
شکل4-40- مانند شکل 4-7 برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه اکتبر ————-
97
شکل4-41- مانند شکل 4-7 برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه نوامبر ————
98
شکل4-42- مانند شکل 4-7 برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه دسامبر ———–
98
شکل 4-43 – نمودار آمارههای پیشرو و پسرو نمایه دامنه دمای روزانه ماههای مختلف در ایستگاه بیرجند —————
102
شکل 4-44 – نمودار آمارههای پیشرو و پسرو نمایه دامنه دمای روزانه ماههای مختلف در ایستگاه بم ————–
104
شکل4-45- درصد ایستگاههای دارای روند معنیدار نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماههای مختلف —————-
108
شکل4-46- نمودار جعبهای مقادیر آماره آزمون من-کندال نمایه درجه روز رشد تجمعی
در ماههای مختلف ————–
108
شکل4-47- مانند شکل 4-7 برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه ژانویه ——–
110
شکل4-48- مانند شکل 4-7 برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه فوریه ———
110
شکل4-49- مانند شکل 4-7 برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه مارس ——–
111
شکل4-50- مانند شکل 4-7 برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه آوریل ——–
111
شکل4-51- مانند شکل 4-7 برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه می ———-
112
شکل4-52- مانند شکل 4-7 برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه ژوئن ———
112
شکل4-53- مانند شکل 4-7 برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه جولای ——-
113
شکل4-54- مانند شکل 4-7 برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه آگوست ——-
113
شکل4-55- مانند شکل 4-7 برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه سپتامبر ——
114
شکل4-56- مانند شکل 4-7 برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه اکتبر ———
114
شکل4-57- مانند شکل 4-7 برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه نوامبر ——–
115
شکل4-58- مانند شکل 4-7 برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه دسامبر ——-
115
شکل4-59- نمودار آمارههای پیشرو و پسرو نمایه درجه روز رشد تجمعی ماههای مختلف در ایستگاه تبریز ———-
119
شکل4-60- نمودار آمارههای پیشرو و پسرو نمایه درجه روز رشد تجمعی ماههای مختلف در ایستگاه شیراز ———
121
فصل اول
پیشگفتار
1-1- تغییرات دمای میانگین جهانی و ارتباط آن با دماهای حدی
دمای هوا یکی از مهمترین ویژگیهای اقلیمی است که مقدار آن رو به فزونی است. میانگین دمای جهانی میزان 74/0 درجه سانتیگراد در قرن گذشته (IPCC[1], 2007) و میانگین دمای سطح زمین در حدود 7/0 درجه سانتیگراد افزایش داشته است et al., 2007) (Trenberth. میانگین دمای هوای ایران نیز در 50 سال گذشته حدود یک درجه سانتیگراد (شیروانی، 1393) و در نواحی شمال کشور 5/1 درجه سانتیگراد ( احمدی و رادمنش، 1393) افزایشیافته است. در بررسی افزایش دمای میانگین باید توجه داشت که این تغییرات ناشی از تغییر در دمای بیشینه یا کمینه و یا تغییرات همزمان هر دو پارامتر است و تغییرات کوچک در میانگینها میتواند ناشی از تغییرات بزرگ در دماهای حدی باشد (Katz and Brown, 1992). به بیانی دیگر در بررسی دماهای میانگین بیشک اثر دماهای بیشینه و کمینه تعدیلشده یا از بین میرود (Skaggs and Irmak, 2012). در طول قرن بیستم علاوه بر نتایج بهدستآمده در دماهای میانگین، تغییرات معنیداری در دماهای حدی بهدستآمده و روند این تغییرات بهویژه در نیمه دوم قرن بیستم شدیدتر بوده است (Moberg et al., 2006). با توجه به اینکه پارامترهای حدی در مقایسه با مقادیر میانگین آسیبهای جدیتری به محیطزیست و جامعه وارد میکنند (Mearns et al.,1984)، در دهههای اخیر نگرانیها در رابطه با رخدادهای آب و هوایی بهویژه وقایع حدی رو به گسترش است.
1-2- اهمیت بررسی روند دماهای حدی و نمایههای هواشناسی کشاورزی
دمای هوا عاملی محدودکننده در رشد گیاه است که بررسی وجود روند[2] یا نوسان[3] آن میتواند در کاهش میزان اثرات منفی و مدیریت در بخش کشاورزی سودمند باشد. چگونگی روند تغییرات اقلیم و تأثیر آن در کشاورزی از جایگاه و اهمیت ویژهای برخوردار است (Easterling et al., 1993). کوچکترین تغییرات اقلیمی مانند زمان تغییر دما، تغییر در دماهای حدی و یا تغییر در واریانس دما میتواند بهطور مستقیم یا غیرمستقیم سبب بروز تغییرات بزرگ در سایر متغیرهای هواشناسی ازجمله تبخیر، یخبندان و بارش گردد (Katz and Brown, 1992). بنابراین دمای هوا یکی از مهمترین پارامترهای هواشناسی در کشاورزی و عملکرد محصول آن است که تغییرات و بررسی جزئیات آن میتواند در مدیریت کشاورزی یا مدیریت بحران سودمند باشد (Parry, 1989;Easterling et al., 1993; Southworth et al., 2000) و برای برنامهریزان کشاورزی نتایجی کاربردی به همراه داشته و در سیاستگذاری و تعیین خطمشی در مدیریت کشاورزی به کار گرفته شود.
اگرچه دمای هوا یکی از مهمترین سنجهها در پرورش گیاه، عملکرد محصول و نیاز آبی آن است، بررسی اندازه و چگونگی تغییرات دمای میانگین و یا حتی دماهای حدی کمینه و بیشینه، بهتنهایی در تعیین تأثیرات آب و هوایی و تغییر اقلیم بر کشاورزی کافی نیست. با توجه به حساس بودن کشاورزی نسبت به طول فصل رشد و دوره سرما میتوان به اهمیت زمان شروع، مدت و چگونگی توزیع تغییرات دما پی برد. در مطالعات مرتبط با کشاورزی، نمایههای هواشناسی کشاورزی[4] میتوانند برای ارزیابی تغییرات اقلیم (Fernandeslong et al., 2013) و نیز ارزیابی تأثیر اقلیم و هواشناسی بر گیاهان و محصولات گیاهی (Alexandrov et al., 2008) مورداستفاده قرار گیرند. ارزیابی تغییرات این نمایهها میتواند در تصمیمگیریهای مدیریتی و استفاده از فنّاوری در مزرعه سودمند باشد (Eitzinger et al., 2009).
پژوهشهایی درزمینهٔ تغییرات بلندمدت نمایههای کشاورزی وابسته به دما، مانند روزهای یخبندان و طول دوره فصل رشد در نواحی مختلف دنیا انجام شده است. برای نمونه شواهدی وجود دارد که نشانگر روند کاهشی در تعداد روزهای یخبندان در 50 سال گذشته، در بیشتر نواحی واقع در عرضهای میانی و بالایی نیمکره شمالی است (Fritch et al., 2002). همچنین در نقاطی از دنیا افزایش طول دوره رشد با توجه به افزایش دما در نزدیکی سطح زمین مشاهدهشده است (Moonen et al., 2002; Shen et al., 2005; Schwartz et al., 2006). طول فصلهای بدون یخبندان در بسیاری از نواحی با عرضهای جغرافیایی میانی و بالایی در هر دو نیمکره در حال افزایش است و در نیمکره شمالی آشکارا آغاز زودرس فصل بهار دیده میشود (Trenberth et al., 2007) با توجه به پژوهشهای گسترده درزمینهٔ بررسی روند دما و نمایههای کشاورزی مبتنی بر پایه دما، در بیشتر نقاط دنیا نیاز به پژوهشی در این راستا در کشور احساس میگردد. در کشور ما نیز مطالعات اندکی در این زمینه صورت گرفته است (محمدی و تقوی، 1384؛ رحیمزاده و اصغری، 2009؛ سهرابی و همکاران، 2013).
تفاوت عمده پژوهش حاضر در مقایسه با مطالعات گذشته را میتوان به ترتیب زیر بیان نمود:
بررسی روند بهویژه در دماهای حدی مورد توجه است درصورتیکه در پژوهشهای پیشین دماهای حدی از دیدگاه دور بوده و در بیشتر مطالعات از میانگین دما استفاده شده است.
در این پژوهش بیشترین توجه بر پارامترهای (پراسنجهای) مرتبط با کشاورزی مانند درجه روز رشد و تأکید بر بازههای زمانی آخرین سرمازدگی بهاره و اولین سرمازدگی پائیزه است. در پژوهشهای پیشین تأکید بر دما و نه نمایههای کشاورزی که بر پایه دما تعریف میشوند، بوده است.
پژوهش بهطور گسترده و فراگیر در سطح کشور از نظرها دور بوده است و بهطور عمده در ایستگاههای محدود و در بخشهای خاصی از کشور انجام شده است.
در مطالعات انجام شده کمتر از آزمون من-کندال دنبالهای استفاده شده است و با توجه به اینکه آزمون من-کندال به طول بازه و زمان شروع و پایان بازه نیز حساس است، این کاستی با بهکارگیری آزمون من کندال دنبالهای[5] جبران خواهد شد. همچنین آزمون من-کندال دنبالهای میتواند نشانگر نقطه آغاز ناگهانی روند و پایداری روند باشد.
1-3- اهداف پژوهش
[چهارشنبه 1398-08-01] [ 03:21:00 ق.ظ ]
|